שתף קטע נבחר

חירשים חשופים: "לא מקבלים התרעה על אזעקה"

מכשירי הביפר המיוחדים לא תמיד עובדים והחירשים נאלצים להסתמך על המזל או על אנשים טובי לב שמגלים להם שיש אזעקה. "זאת הרגשה של חוסר אונים", אומר אולג מקריית מלאכי

בשעה שכל תושבי הדרום שומעים את אזעקת צבע אדום ויורדים למקלטים בעקבות מבצע "עמוד ענן", יש כאלה שלא יודעים מה מתרחש סביבם - החירשים. הפתרון שמצאו לצורך העניין הוא ביפרים מיוחדים שנותנים התרעה, אולם בארגוני החירשים מדווחים כי יש תקלות חמורות, שמונעות מעשרות מהם לקבל הודעות בזמן אמת, והם מודעים לבעיה רק אחרי נפילות הרקטות.

 

יירוט בבאר שבע. "איך הם יגיעו כשנופלים טילים?" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
יירוט בבאר שבע. "איך הם יגיעו כשנופלים טילים?"(צילום: רויטרס)

 

"יצאתי מהבית הבוקר ללימודים בתל אביב, וכשהייתי באוטובוס קיבלתי הודעה מחברים שומעים שהייתה נפילה בקריית מלאכי", מספר אולג פופוב מקרית מלאכי. "הביפר רטט רק רבע שעה אחרי שהטילים פגעו. זאת הדרך היחידה שלי לשמוע אזעקה. זה קרה כבר כמה פעמים בימים האחרונים, במקרה אחד יצאתי למרכז המסחרי ולא הבנתי מדוע הוא ריק ושומם. למעשה, הייתה אזעקה וכולם ברחו לבתים ולמרחבים ממוגנים אבל אני לא ידעתי על כך. זאת הרגשה של חוסר אונים, אני לא יודע להסביר לאנשים שומעים כיצד אני מרגיש".

 

עוד בחדשות ynet:

לראשונה מאז מלחמת המפרץ: ירי לגוש דן

הרוגי הגראד: מירה באה מהודו, אהרון סייע לשכן

הדרום תחת התקפה: רקטות בלי הפסקה

 

רעייתו רימה, אף היא חירשת, הוסיפה: "הלכתי ברחוב ופתאום מישהו תפס אותי ורץ איתי למרחב מוגן, רק כך הבנתי שיש אזעקה. זאת הייתה בהלה עצומה, הלב שלי דפק מאוד מהר, היה לי מזל שסביבי היו אנשים ששמעו. אני פעילה בקהילה נגישה לחרשים ופניתי מספר פעמים לפיקוד העורף עם מספר בעיות של הביפרים אבל הדברים לא נפתרו".

 

באגודת החירשים בישראל מספרים כי מאתמול התקבלו עשרות תלונות של חירשים שטוענים כי הם לא מקבלים התרעות כראוי. "חלקם טענו כי ההתרעה מגיעה מאוחר או לא מגיעה כלל", אומר מנכ"ל האגודה, איתן מילנר. "חלק מהמכשירים לא תקינים משום שהחירשים בחלק מהאזורים לא עשו בהם שימוש מאז עופרת יצוקה. הם פונים לחברת ביפר בטלפון, אחרי שבפיקוד העורף נאמר לנו שלא מדובר בבעיה רוחבית אלא בתקלות נקודתיות, אבל בגלל עומס גדול הם לא מצליחים לקבל שירות. יש גם מחסור במכשירי ביפר לילדים מגיל 12".

 

מילנר טוען עוד כי מרכז השירות ממוקם בבאר שבע, מה שמקשה על חירשים רבים להגיע אליו. "חלקם כלל לא יכולים לצאת מהבית ולהגיע למרכז השירות. לכאלה שכן יכולים להגיע נאמר שהביפרים יתוקנו רק בעוד כמה ימים".

 

נועה מלכה, מתורגמנית לשפת הסימנים ורכזת במכון לקידום החירש, טוענת כי הטיפול בביפרים של החירשים איטי. "ביפרים לא תקינים לא הוחלפו בזמן כי הרשויות לא היו ערוכות לכך", טענה. "מי שרוצה להחליף צריך להגיע למרכז שרות שיש רק בבאר שבע, ומקבל את הביפר שלו במקרה הטוב רק אחרי יממה. זה מצב בלתי נסבל, המדינה חייבת לקחת אחריות ולהגיע אל בתיהם של החירשים, צריך לזכור שהם לא יכולים לנסוע לבאר שבע בזמן שנופלים שם טילים".

 

מיטל אודיז, רכזת מועדון החירשים בבאר שבע, ובעצמה בת להורים חירשים, אמרה ל-ynet כי קיבלה כמה פניות מחירשים, שהתלוננו על כך שההתרעות לא מגיעות. "יש אפליקציה חדשה של צבע אדום במכשירי הנייד, שלא ניתנת להורדה במכשירים שנמצאים בשכיחות גדולה אצל ציבור החירשים", אמרה. "חירשים רבים נסעו למשפחות שלהם במרכז פשוט כי הם לא יכולים לקבל התרעות".

 

גורם צבאי אומר היום שהנושא מוכר ושנוצר קשר עם חברת ביפר כדי לפתוח מרכז שירות נוסף לחירשים באשדוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נסמכים על הרטט
צילום: shutterstock
מומלצים