שתף קטע נבחר

94 אחוזים מהתלמידים גולשים בפייסבוק בשיעור

הטיימליין יותר מעניין מהלוח: מורים, אם לא ידעתם עדיין, 94 אחוזים מהתלמידים בתיכון הודו שהם גולשים בסלולרי לרשתות החברתיות בזמן השיעור, משחקים ושולחים הודעות אחד לשני

94 אחוז מהתיכוניסטים גלשו ברשתות החברתיות במהלך השיעורים בשנה האחרונה, כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטת חיפה. השימושים הנפוצים ביותר: גלישה ברשתות החברתיות, שמיעת מוזיקה, משחק ושליחת הודעות טקסט ותמונות.

 

המחקר נערך בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, על ידי ד"ר איתי בארי ודנה דניאל, תלמידת המחקר במסלול ללימודי מחקר מקדים לדוקטורט. החוקרים ביקשו לדעת את היקף השימוש בנייד בזמן שיעור, זמן השימוש בו והאם קיים קשר בין השימוש בנייד לבין סוג המשמעת שהמורה משליט בכיתה.  במחקר השתתפו 591 תלמידים בכיתות י - י"ב ו-144 מורים במקצועות שונים, משלושה בתי ספר תיכונים יהודיים.

 

לייק? ()
לייק?

 

לא לומדים בפייסבוק

94 אחוז מהתלמידים ציינו כי הם גולשים ברשתות החברתיות במהלך השיעור. 95 אחוז סיפרו כי הם מצלמים ומקליטים במהלך השיעור דברים שלא למטרת לימודים. כמו כן 94 אחוז נוהגים לשלוח מייל או הודעות טקסט במהלך השיעור ו-93 אחוז שומעים מוזיקה. בנוסף, 91 אחוז מהתלמידים מדברים בנייד במהלך השיעור.

 

עוד עולה מהנתונים כי כל תלמיד משתמש בנייד ב-60% מהשיעורים בממוצע. עוד נמצא כי במקצועות ההומאניים השימוש בנייד גבוה יותר, מאשר במקצועות הריאליים, וככל שרמת הלימוד עולה, כך יורד השימוש בנייד. עוד נמצא כי דווקא תלמידי י"ב משתמשים פחות בנייד לעומת תלמידי כיתות י'.

 

דבר נוסף שמצאו החוקרים הוא שמידת השימוש בנייד יורדת ככל שהמורה וותיק יותר. עם זאת ככל שהמורה היה בעל גישה מתירנית יותר, כך ירדה מידת השימוש, ואילו אצל מורים שמלמדים באופן "נוקשה", עלתה מידת השימוש בנייד.

 

נזקים משימוש מוגבר

"הנזקים הפוטנציאליים הנובעים משימוש מוגבר בטלפון נייד במהלך השיעור מעיבים על מערכת החינוך בכללותה, על האקלים הבית ספרי, על ההישגים הלימודיים של הכיתה, על חוויית הלמידה של התלמיד ועל שחיקתו של המורה בבואו להתמודד עם בעיות המשמעת בכיתה", סיכמו החוקרים.

 

האם פייסבוק ואינטרנט רק מזיקים בלימודים? מחר בצהריים צפוי להתפרסם סקר שנערך במסגרת ביה"ס לתקשורת של המסלול האקדמי המכללה למינהל בנושא: "ללמוד עם טכנולוגיה", שבודק את עמדות התלמידים בשנת 2012 בישראל ביחס לשימוש בטכנולוגיה בכיתה, רמת השימוש של הילדים בוויקיפדיה, במנועי חיפוש, ביו טיוב וכדומה בהכנת שיעורי הבית, האם התלמידים מעוניינים להיות חברים של מורים ברשתות חברתיות ועוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים