הכי מטוקבקות
    העתיד בדרך
    פיתוח ישראלי של מסוק חדשני מתכונן להפוך את המדע הבדיוני למציאות

    השנה היא 2013 ועדיין לא נראה שמתהלכים בקרבנו חייזרים, או שסוף העולם מתקרב, למרות כל סרטי המדע הבדיוני שמכינים אותנו לעתיד. עם זאת, פיתוח של מוצר ישראלי, שייראה כמו מכונית מעופפת, נמצא כבר בשלבי הסיום שלו ויכול לגרום לעולם שלנו להיראות קצת יותר כמו זה שבסרטים האלה.

     

    החברה הישראלית "אורבן איירונוטיקס" מפתחת מאז שנת 2001 מסוק חדשני בשם Jet-Car, שצפוי לשנות את חוקי המשחק בכל הקשור לפינוי פצועים מאיזורי

    קרב וגם בתרחישים אזרחיים. המסוק המדובר, שפותח על ידי ד"ר רפי יואלי, מנכ"ל ונשיא חברת "אורבן איירונוטיקס", שונה משאר המסוקים המאוישים בכך שאין לו להבים עליונים חיצוניים, אלו שמניפים את המסוק למעלה ומהווים את החלק הכי חשוב ועם זאת גם הכי רגיש במסוק. כל פגיעה בלהבים מביאה להתרסקות המסוק. כתוצאה מסיכון זה, מוגבלים האזורים שבהם מסוק רגיל יכול לפעול וכתוצאה מכך כמעט ובלתי ניתן להשתמש במסוק בגובה נמוך בשטח עירוני או ביערות ובשטחים הרריים. ה-Jet-Car, שכבר זכה לקיצור JC, מופעל באמצעות רוטור פנימי ומתגבר בכך על הבעיה ומאפשר נגישות לכל מקום, בכל גובה, ללא הסיכונים הקיימים במסוק רגיל. הכלי יוכל לנחות באופן אנכי ולהיצמד לבניינים ולמוקדי המצוקה, ולכן צפוי לחולל מהפך במערך החילוץ. נוסף לרוטור הפנימי, שהינו פטנט בלעדי, ל- JCיש עוד פטנטים רבים בתחום האווירודינמיקה כולל יציבות בטיסה, בקרה מרחוק ועוד.

     

     ()

       

      "הלוגו שלנו הוא שאנו משנים את חוקי המשיכה", אומר ד"ר ברוך גרוס, שהצטרף לחברה לפני כמה חודשים ורכש חלק ממניותיה. גרוס, איש עסקים אמריקאי שמשקיע בתחומים מגוונים, כולל במחלקת הפרופס של הסרט "מלחמת הכוכבים", נלהב במיוחד מפרויקט JC, ולא רק בגלל ההיבט הכלכלי שלו.

       

      "נכנסתי לחברה הזו כי זו גאווה לאומית, ציונית אמיתית. רק המוח היהודי יכול להמציא משהו כזה!", הוא אומר. "מה שמושך אותי כאן זו הציונות – הידיעה שאני אוכל לעזור להצלת חיים של יהודים. ההמצאה הזו היא בסדר גודל חשיבות של כיפת ברזל".

       

      גרוס, 46, ישראלי לשעבר ובעל דוקטורט באריתמטיקה, הצטרף לפרויקט אחרי שזיהה את הפוטנציאל הגדול. את הצד הטכני הוא משאיר למומחים: "האנשים שמנהלים את הפרויקט הם מהבכירים ביותר בענף התעופה הישראלי", הוא מבהיר, "ביניהם שני מפקדי חיל האוויר לשעבר, מנהל משרד הביטחון, שלושה טייסי קרב, וממפתחי הלביא והמזל"ט. בקבוצה שלי, מי שאחראי על נתינת האינפוט המקצועי, הוא תת אלוף (מיל') יעקב נקש, שבעבר שירת כראש אגף פיתוח בצה"ל. אני בטכנולוגיה מבין כמו חמור בחמוצים", מתבדח גרוס.

       

      ד"ר יואלי, אשר הגה את הרעיון וייסד את החברה ב-2001, עבד קודם לכן בתעשיה האווירית ובחברת בואינג בסיאטל. כמו כן הוא ייסד וניהל את חברת Aero-Design & Developmentולקח חלק בפרויקטים בקנה מידה נרחב, כמו פיתוח מטוס הקרב "לביא", אותה נאלצה התעשיה האווירית לנטוש בסופו של דבר בשל סגירת הברז התקציבי בידי הממשלה.

       

      תכנון ה-JC התבסס על לקחים שנלמדו במלחמת לבנון השניה, וגם על ניסיון של צבאות מערביים במלחמות באפגניסטן ובעיראק. פינוי פצועים תחת אש נגד מטוסים הוא צורך שעד היום לא קיים לו מענה, והשימוש במטוסים מאויישים כולל סיכון להגדלת מספר הפצועים. ה-JC הוא מסוק בלתי מאוייש, אבל יכול לשאת כ-500 קילוגרם ועומד בתקנות הביטחון של מטוסים מאויישים למידת הצורך.

       

      באיזה שלב עומד הפרויקט היום?

      "מדובר בחברה סמי צבאית ולכן איני רשאי לחשוף את כל האינפורמציה, אבל לאחר כעשר שנות תכנון, פיתוח, וביצוע ניסויים ראשוניים, דגם האבטיפוס של ה-JC נמצא בשלב ניסויי טיסה. כל התחזיות הראשוניות באשר ליציבות, כושר נשיאה וביצועי טיסה, כבר הוכחו במלואן. אבטיפוס שני נמצא כבר בבניה וצפוי להצטרף לבדיקות הטיסה בשנת 2013.

       

      הדגמות טיסה ללקוחות נבחרים תחל במחצית השניה של 2013, כאשר הדגמת משימה מלאה מתוכננת לאמצע 2014", מדווח גרוס ומוסיף, "מעבר לתרומה החיונית של המוצר למאמצי הצלה, פיתוח המסוק החדשני יניב, בעזרת השם, גם רווחים כספיים מרשימים. השוק העולמי למסוקים מאוישים ולא מאוישים הוא כ-14 מיליארד דולר בשנה והוא צומח בשיעור של כמיליארד דולר בשנה. החברה מצפה ומקווה לכבוש באמצעות המוצר המהפכני כחצי אחוז עד אחוז שלם מהשוק בשנת 2014 ולצמוח עד לשלושה אחוז בשנת 2019. משמעות הדבר הינם מכירות מצטברות של למעלה ממיליארד דולר עם רווח של למעלה מ-400 מיליון דולר עד לשנת 2019. אם תחזית זו תתממש, אזי כבר בשנת 2015, החברה תהיה שווה מאות מיליוני דולרים, שכן בענף התעופה החוזים לאספקה נעשים למספר שנים קדימה", מסביר גרוס. "לדעתנו, מדובר בהשקעה עם פוטנציאל לרווח גדול מאוד והסיכון להפסיד הוא קטן שכן לחברה ישנם פטנטים רבים השווים כסף רב בזכות עצמם".

       

      למרות הפוטנציאל הרווחי, יש גם לא מעט קשיים ומכשולים בעסקי התעופה. בגלל שמדובר במוצר פורץ דרך, ישנם גם סיכונים שנלווים לשלבי הניסוי והמסוק נמצא בתהליכי פיתוח ובקרה כבר 12 שנים. "יש לזכור שמדובר בשוק עם רגולציה מאוד חמורה וכי עיכובים בתחום זה הינם דבר שבשגרה", מציין גרוס.

       

      היכן אתה צופה יהיה הביקוש הגדול ביותר לרכב אווירי כזה?

      "מבחינה אזרחית הצורך הכי גדול יהיה בארה"ב ובאסיה, כי בארה"ב יש המון כסף ובאסיה יש בעיות קשות של תחבורה וגם הרבה מאוד מיליונרים חדשים שמחפשים את השואו, והמסוק הזה, בנוסף למעלות יוצאות הדופן שלו ולחדשניות שהוא מביא לתחום, הוא גם שואו של ממש".

       

      קישורים ממומנים
       תגובה חדשה
      הצג:
      כל התגובות לכתבה העתיד בדרך
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד