עידו תדמור: "הבלט הישראלי חייב להתקדם"
בעקבות בחירתו של עידו תדמור לתפקיד המנהל האמנותי של להקת הבלט הישראלי, על רקע סאגה משפטית, אומר הרקדן והכוריאוגרף בראיון ראשון: "בגיל 50 עם יותר מ-30 שנות ניסיון אני מרגיש שהמינוי הזה טבעי"

"אני מאוד נרגש ושמח לעמוד בראש הלהקה. יש הרבה חלומות ורעיונות איך להמשיך לשמר, לטפח ולפתח את הלהקה ואת תחום הבלט הקלאסי בכלל", כך אומר הרקדן והכוריאוגרף עידו תדמור בעקבות מינויו לתפקיד המנהל האמנותי של להקת הבלט הישראלי. את הפוליטיקה הפנימית, שהובילה לסיום עבודתם של מייסדי הלהקה, ברטה ימפולסקי והלל מרקמן, בטונים צורמים, הוא מעדיף להשאיר מחוץ לשיח.

 

על אף שהמינוי אושר רשמית רק בסוף השבוע האחרון, הבחירה בתדמור, כפי שפורסם ב-ynet, הוכרעה כבר לפני שבועות. בוועד המנהל של הבלט נאלצו להמתין עם ההודעה הרשמית בעקבות צו בית משפט, זאת בעקבות פנייתה של ימפולסקי שטוענת כי פיטוריה נעשו בהליך לא חוקי. 

 

"אני לא רוצה להיכנס לקלחת הפוליטית סביב המינוי", הוא אומר, "מדובר בהחלטות ניהוליות ולא אמנותיות ולכן אין לי מה לומר בנושא. חשוב לי לומר שהקשר בין ברטה ימפולסקי לביני מצוין ורב שנים. תמיד כיבדתי, הערכתי ופרגנתי לפועלה וליכולת ההישרדות שלה ושל הלל מרקמן במדינה שכל כך קשה לאמנים ולמוסדות תרבות לשרוד בה. זה לא משהו שהשתנה או ישתנה. ברטה והלל הם חלק בלתי נפרד מהסטודיו, חותמם היה ויהיה על קירות הבית הזה שהקימו ביחד. גם זה לא ישתנה. אני מאוד מקווה שכשכל הסערה מסביב תירגע, מה שיישאר הוא פועלם וכל מה שעשו לאורך כל כך הרבה שנים".

 

תדמור, שהחל את דרכו כרקדן בלהקת בת דור, אומר כי הוא נרגש לקראת העבודה שלמעשה כבר החל בה: "אני מתקרב לגיל 50 וכמי שיש לו מאחוריו יותר משלושים שנות ניסיון כמעט בכל תחומי המחול, אני מרגיש שהצעד הזה טבעי", אומר תדמור בראיון ראשון לאחר המינוי.

 

תדמור אמנם מזוהה מזה שנים עם המחול המודרני, אך שורשי עבודתו נטועים בבלט הקלאסי. "אמא שלי רקדה בלהקתה של מיה ארבטובה והבלט הקלאסי הוא לא רק זיכרונות ילדות אלא חלק מהדי.אן.איי שלי. בלהקת בת דור למדתי את הטכניקה של הבלט הקלאסי ועליה נשענה כל התקופה הראשונה שלי כרקדן", הוא אומר, "בניגוד למחול העכשווי, שאני חלק ממנו, מקומו של הבלט הקלאסי בארץ הלך והתדלדל. זה בא לידי ביטוי גם בעובדה שאין כרגע בית שנותן מענה אמיתי להמשכיות של המסורת הקלאסית במחול".

 

יש להדגיש כי על אף הנאמר, ליד להקת הבלט הישראלי מתקיים מזה שנים בית ספר לבלט קלאסי בו מלמדים בין היתר גם רקדנים מהלהקה. בנוסף פועל מזה עשרות שנים בית ספר למחול בסניף "בת דור" בבאר שבע שנותן דגש לשיעורי בלט קלאסי.

 

בכוונתו של תדמור לתת דגש גם ליצירות ניאו-קלאסיות בהן של הכוריאוגרף ג'ורג' בלנשיין ולמחול עכשווי. "הקו הזה יכול להעשיר את הרקדנים ולהוביל אותם לרבדים אמנותיים אחרים. במקביל אנחנו צריכים להיות מציאותיים ולהבין שהבלט הישראלי חייב להרחיב את הקהל, את היקף המופעים והפרויקטים שמקיימת הלהקה מדי שנה על מנת להגדיל באופן משמעותי את תקצובה". שינוי יורגש כבר בהפקה הקרובה של הלהקה במסגרת פסטיבל האביב, כשהרקדנים יחלקו במה עם להקת הרוק "היהודים". "אין פה קסמים וחייבים להבין את זה", מוסיף תדמור, "השינוי לא יקרה בין לילה אבל הכוונה היא בהחלט להתקדם לאופק חדש".

 

תדמור, מבכירי הרקדנים בישראל, כוריאוגרף ומורה למחול, עומד בראש תחרות הבלט על שם מיה ארבטובה, ומשמש במקביל גם כיועץ אמנותי בתחום המחול בפסטיבל האביב בראשון לציון. לצדו של תדמור מונתה כמנהלת חזרות קלייר בייליס נגר, בוגרת בית הספר של הבלט המלכותי בלונדון וסולנית לשעבר בלהקת הבלט של מונטה קרלו. בייליס נגר, שימשה במשך שבע שנים כמנהלת חזרות בלהקה ולפני כחמש שנים מונתה למנהלת שותפה של אנסמבל בת שבע.

 

ימפולסקי: "עשו לנו משפט שדה"

לצד השמחה על המינוי מלווה אותו, כאמור, טעם מר. לדברי ימפולסקי הליך בחירתו של מחליפה בתפקיד נעשה בצעד חד צדדי וללא שיתופה. "אינני רוצה לומר את דעתי בנושא המינוי של עידו תדמור. לא שאלו או שיתפו אותנו בתהליך הבחירה. כבנאדם, הוא בחור מאוד נחמד ואני משוכנעת שבשבילו זהו כבוד גדול לנהל את הבלט.
אינני יודעת לאן בכוונתו להצעיד את הלהקה או מה תהיה דרכו. מה שאני יודעת הוא שעשו לנו משפט שדה וכעת, אחרי 45 שנה של עבודה מאומצת שכל כולה למען הלהקה, הפכנו מוקצים מחמת מיאוס וזורקים אותנו החוצה", אומרת ימפולסקי, מבכירות היוצרים בישראל ומי ששמה את הבלט הקלאסי על מפת המחול בארץ.

 

"הבלט זה כל מה שעניין אותנו. הקמנו אותו במו ידינו והשקענו בו את חיינו", היא אומרת ומדגישה: "לכל אורך הדרך הקדשנו את כוחנו לעשייה. השארנו ממלכה לתפארת וכעת הורסים לנו לנגד עינינו את כל מה שבנינו. גם את בית הספר שליד הלהקה הם רוצים לסגור. אם לא יהיה בית ספר, לא תהיה המשכיות. נחמץ הלב לראות את עבודת חייך יורדת לטמיון".

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה עידו תדמור: "הבלט הישראלי חייב להתקדם"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מינוי
    עידו תדמור. מינוי מיידי
    צילום: אלכס קולומויסקי
    7 לילות
    ynet ספיישל