שתף קטע נבחר

תופעה: חיילים חייבים אלפי שקל לחברות הסלולר

החייל הבודד שעבד במפעל בשל חוב של 11 אלף שקל לפלאפון לא לבד, יש אלפים כמוהו. משכורותיהם עוקלו, אסור להם לצאת מהארץ וחלקם ישנים ברחוב. מנהלת "בית חם לכל חייל" מתארת תופעה מדאיגה: "חיילים מקבלים משכורת רעב ובצבא שכחו שהיום אין אסימונים". במועדון "יותר" הקימו מוקד סיוע - תוך חודשים ספורים פנו יותר מ-1,400 חיילים

ב-1990, חיילים בשירות סדיר שהסתבכו בחובות - היו מחזה נדיר. ב-2013, אלפי חיילים חייבים כסף לחברות הסלולר, שמצידן מפעילות נגדם את אותם מנגנונים ידועים של מכתב מעו"ד, ריביות, עיקול משכורת צבאית וצווי איסור יציאה מהארץ.

 

 

הסיבות לכך הן שינוי תרבותי-צרכני שהפך את ישראל לאומת הסמארטפונים וגם חבילות העבר-הלא-רחוק של החברות הוותיקות, שכרכו יחד מכשיר בעלות גבוהה, שיחות עם הגבלה וגלישה יקרה.

 

הוסיפו לכך את המשכורות הנמוכות להגחיך, את המסלולים המתעתעים שהחברות הללו מתמחות בהם, את חוסר השליטה של הצבא על התחום הזה בחיי החיילים ואת מנגנוני השבת הכספים העיוורים של חברות הסלולר, שלא מבחינים בין חייל קרבי לאזרח. מה תקבלו? חיילים שההורים מכסים להם את החוב וחיילים שנאלצים לעזוב את הצבא ולעבוד במפעל כדי להשיב חוב לחברת הסלולר, כמו סיפור החייל הבודד שהיכה גלים בפייסבוק.

 

הפוסט שפירסם החייל הבודד בפייסבוק ()
הפוסט שפירסם החייל הבודד בפייסבוק

 

המקרה של החייל הבודד ופלאפון הקפיץ את שפרה שחר, מנהלת עמותת בית חם לכל חייל. "זו תופעה בממדים מטורפים", אמרה ל-ynet. 

 

"חייל מקבל 352.20 שקל בחודש, או כאלף שקל אם הוא גר בדירה או לוחם. זו משכורת רעב שלא השתנתה שנים ואין לה שום קשר ליוקר המחייה. בצבא שוכחים שהיום אין אסימונים, יש סמארטפונים. 52 אלף חיילים הגישו בשנה האחרונה בקשה לסיוע כלכלי. זה אומר שבערך שליש מחיילי צה"ל עניים.

 

"ב-2012 14 אלף חיילים נכנסו לכלא. בקרב העריקים שביניהם - 55% עשו זאת בשל מצוקה כלכלית קשה ולמעלה מ-70% מאלה - החזיקו גם חוב לחברה סלולרית. יש לנו דיון בכנסת בעוד שבועיים בנושא" (אכ"א לא אישרו את הנתונים. מ.ק).

 

"יש לי נתונים מחרידים על חיילים שירדו לג'וב במפקדה אך ורק בגלל חוב לסלולר. בחרי כל גדוד לוחם, דברי עם המג"ד ותשאלי אותו כמה ירדו לג'וב בגלל חוב לחברה סלולרית. לא תאמיני למה שאת שומעת. מדובר ב-30% מאלה שירדו".

לתרומות: אתר האינטרנט של עמותת "בית חם לכל חייל" ()
לתרומות: אתר האינטרנט של עמותת "בית חם לכל חייל"

  

החיילת שעוכב ביציאה מהארץ; החייל מברזיל שישן ברחוב

חיה אדלר סגן אלוף וראש ענף ת"ש באכ"א, מספרת: "לפני שנתיים, הורה של חיילת נפטר מעבר לים. היא נשלחה לחו"ל בנוהל חירום ונעצרה בנמל התעופה. חברת הסלולר הפעילה נגדה צו עיכוב יציאה מהארץ. כשחילצנו אותה, הבנו את גודל הבעיה והתחלנו לחשוב כיצד לפתור אותה".

 

חיילים בודדים שחייבים כסף לחברות הסלולר הם חלק מהיום יום של שפרה שחר ולפעמים גם חלק מהלילות שלה. "קורה לא מעט שאני מתקשרת בליל חג לאנשי הקשר שלי בחברות הסלולר, כי חייל עוכב בנתב"ג ולא נותנים לו לצאת או להיכנס לארץ. לאחרונה טיפלתי במקרה של חייל מברזיל שפלאפון שאבו לו את כל מענק השחרור בגלל חוב של 17 אלף שקל. אחרי שפניתי אליהם והגענו להסדר של החזרת 200 שקל בחודש, מישהו שכח לעדכן את ההוצאה לפועל והחייל נאלץ לישון ברחובות".

פלאפון שמטה את החוב. החייל מודה למסייעים לו ()
פלאפון שמטה את החוב. החייל מודה למסייעים לו

 

חיילים בודדים עלולים ליפול ביתר קלות לתהום החובות, משום שהם משוחחים עם משפחתם שגרה מעבר לים, אבל כל חייל יכול לטעות או להיות מוטעה בחשבון הסלולר. אלה שיש להם הורים תומכים או מממנים – מסדרים את החוב בלי בעיה. אלה שהוריהם סובלים מבעיות כלכליות – מגלים שהחוב תפח לאלפי שקלים במקרה הרגיל ול-36 אלף שקל במקרה הקיצוני של האב המהמר הכפייתי שחיסל את כרטיסי האשראי של ילדיו, מספרת שחר.

 

החברה מוחקת חוב רק כשאין סיכוי להוציא מהחייל כסף

יש כיום מי שיעזור לחייל שטבע בבוץ הסלולרי. "בית חם לכל חייל" וגם אכ"א והאגודה למען החייל שמפעילות את מועדון ההטבות לחיילים "יותר" - שלושה גופים שמנסים להשתלט על המפלצת שצמחה להם מתחת לאף.

 

"החיילים שפונים אלינו הם טיפה בים. אם הבחור שפרסם את סיפורו בפייסבוק היה יודע עלינו, הוא לא היה צריך להיות מעוכב דרגה ולצאת מצה"ל כדי לעבוד במפעל", אמרה שחר ל-ynet.

 

"מאז 2009 מחקנו 2.2 מיליון שקל חובות של 1,600 חיילים. לרוב אין מחיקה טוטאלית, אלא הנחה דרמטית והסדר. מחיקה קורת רק כשבחברת הסלולר מבינים שאין סיכוי שיראו כסף מהחייל כי הוא במצב עגום". העמותה יושבת בתחנה המרכזית רח' יפו 224 ת.ד פנימי 59 ירושלים 96268. טל: 02-5662105, 054-4746958 פקס: 02-5618276. אפשר לפנות במייל ובמייל לפניות דחופות. 

פנייה לעמותה - גם דרך עמוד הפייסבוק. בסלולר מסייעים לכל החיילים - לא רק לבודדים ()
פנייה לעמותה - גם דרך עמוד הפייסבוק. בסלולר מסייעים לכל החיילים - לא רק לבודדים

 

כשהחייל פונה - החוב מוקפא וחוזר לעמותה

העמותה של שחר הוקמה באפריל 2010 אבל החלה לפעול כבר בנובמבר 2009. "אחרי עופרת יצוקה", היא מספרת. "עיקר הפעילות שלנו היא מציאת משפחות מאמצות לחיילים בודדים שעלו ארצה לבד או חרדים לשעבר. יש לנו כבר 300 משפחות מאמצות ו-2,400 משפחות רשומות. מיד כשהתחלנו, זיהינו בעיה חמורה בסלולר. פנינו לאגודה, פנינו לאכ"א שהיו בהכחשה אז ובסוף הלכתי למשה כחלון שר התקשורת דאז, שסידר לי פגישה עם ארבעת מנכ"לי חברות הסלולר: מירס, פרטנר, פלאפון וסלקום.

 

"אחרי מו"מ ארוך ומתיש הוחלט שלפנייה של העמותה יש תוקף משפטי. החוב מוקפא מיד וחוזר לעמותה אפילו אם הוא בהוצאה לפועל ואז מגיעים להסדר, כל מקרה לגופו. עיקר החובות של החיילים זו דרישה לפירעון מוקדם על מכשיר שנקנה באשראי, בגלל שתי הוראות קבע שחזרו. שני חשבונות של 250 שקל שלא שולמו למשל, מביאים למכתב מעו``ד. עם התשלום על המכתב והוצאות נלוות, החוב מזנק ל-7,000 שקל".

 

על איזו חברה את מקבלת הכי הרבה פניות?

 

"אורנג' ופלאפון, ואחרי כן בהפרש קטן סלקום. עשרות בשבוע. אני מדברת פעמים רבות ביום עם האחראים על פניות הציבור והיועצים המשפטיים בחברות. על HOT מובייל יש אולי 3 פניות בחודש, שרידים מימי מירס ועל שאר החברות החדשות - אין בכלל". 

 

"אורנג' היתה הכי קשה. עכשיו פלאפון הכי קשה"

העבודה מול חברות הסלולר לא תמיד פשוטה. "בהתחלה, אורנג' היתה הכי קשה בהקלה על חובות של חיילים, אבל הם עברו מטמורפוזה", טוענת שחר. "כיום הם הכי קלים ויש שת"פ מדהים ביני לבינם, כולל מחיקת חובות דרמטית. כל פעם שחייל מתקשר עם סיפור מאוד מסובך אני מתפללת שיהיה לקוח אורנג' כי הם מכפרים על העוונות שלהם יותר מהר. ויש להם עוונות.

 

"גם בסלקום, מנהלת המחלקה המשפטית סייעה לי לאחרונה בשני מקרים מאוד מכעיסים של חובות של לוחם הנדסה ולוחם בצנחנים.

 

"פלאפון לעומת זאת, מככבים אצלי לרעה. הם תמיד אומרים קודם כל 'לא'. איתם זה תמיד 30 יום ו-30 לילה של מאבק. לפעמים, אחרי איומים, העו"ד של העמותה מתערב. והם זכו במכרז של מועדון 'יותר', הם נכנסים לבסיסים ומחתימים חיילים". 

  

עוד אופציה להסדר חוב: מועדון "יותר"

לפני כ-10 חודשים החליטו באכ"א ובאגודה למען החייל לעשות מעשה והקימו מוקד סיוע דרך מועדון "יותר". מדובר במבצע לשנה, במסגרתו חיילים יוכלו לקבל פריסה של חובותיהם ושמיטה של חלקם. תוך חודשים ספורים הגיעו ל-1,149 פניות ונמחקו חובות ביותר ממיליון שקל.

 

מה ההבדל בינם לבין "בית חם לכל חייל"? ב"יותר", ב"יותר" עובדים בין 8:30 ל-17:00, חמישה ימים בשבוע, ב"בית חם לכל חייל" עובדים 24 שעות – 7 ימים בשבוע. ב"יותר" מסלול הטיפול מסודר ומותווה, וב"בית חם לכל חייל" – פחות מאורגן ויותר אמוציונלי ועיקש. לטענתה, שפרה נלחמת עבור החייל כמו נמרה. "כל חוב של חייל זה כאילו החוב שלי".

 

חיה אדלר סגן אלוף וראש ענף ת"ש באכ"א: "מאז שהקמנו את מנגנון הסיוע, החיילים פונים לסגלי הת"ש והמפקדים וסגלי הת"ש מודעים למנגנון ותומכים בו. אנחנו בעצם מתווכים בין החייל להליך מחיקת החוב. אם חייל צריך חופשה מיוחדת לשם החזרת החוב, הוא מקבל. יש מעטפת שלמה של סיוע לחייל במצוקה כלכלית. סלולר או לא סלולר, למשל, חייל בודד או במצוקה כלכלית מקבל תווי קנייה וכסף למזון שמוטען בחוגר: 120 שקל לחודש".

 

אלה סכומים מעליבים. שוקלים בצבא להעלות את המשכורת הצבאית?

  

"משכורת החיילים זה נושא שמטופל בימים אלה, זה לא התחום המקצועי שלי, אבל ידוע לי שנעשית עבודה נרחבת של עדכון דמי הקיום. חשוב לנו שחייל יהיה בראש שקט, במיוחד אם הוא משרת שירות משמעותי". 

הסדר חובות לחיילים: מועדון "יותר" ()
הסדר חובות לחיילים: מועדון "יותר"

 

"הפחתה של כ-50% בסכום החוב"

מנהל מועדון "יותר" אשר אזולאי, מכיר את התופעה כבר 11 שנה. "מאז שהתחלנו לצאת במכרזים לחברות סלולר, במטרה שיתנו הטבות לחיילים. עד לפני מספר חודשים עבדנו רק מול פלאפון - הזוכה הנוכחית. היום יש לנו הסכמים להסדרי חוב עם שלוש החברות. עם פלאפון חתמנו לפני 9 חודשים ועם פרטנר וסלקום – לפני 5.5 חודשים. מי שרוצה להסדיר את החוב שלו יכול לפנות למוקד 6555*".

 

האם אתם מפלים לטובה את פלאפון, כיוון שיש לה שותפות עסקית עם המועדון?

 

"אין שום ניגוד אינטרסים. להיפך. חייל שיש לו תלונה על חברה שאני עובד איתה – קל לי יותר לטפל בו בצורה הנכונה וכך פעלתי לאורך השנים".

 

פלאפון היא חברת הסלולר של מועדון "יותר". "אין ניגוד אינטרסים, קל יותר לעבוד מולם" ()
פלאפון היא חברת הסלולר של מועדון "יותר". "אין ניגוד אינטרסים, קל יותר לעבוד מולם"

 

במועדון "יותר", לא יכלו לומר לנו בדיוק מה כוללים ההסדרים עליהם חתמו מול חברות הסלולר. "אני מוריד עמלות של טיפול משפטי וקנסות ופורס את התשלום ל-24 תשלומים. הפריסה היא 200-100 שקל לחודש", מסביר אזולאי. "החובות בדרך כלל נעים בין 3,000 ל-12 אלף שקל, כשהחוב הכי גדול שנתקלתי בו עמד על 15 אלף שקל. כל חייל מקבל חבילה אחרת, אבל מדובר לרוב בהנחה של 2,000-1,000 שקל, כשיש הפחתה של 30%-50% בסכום הסופי, אבל כל מקרה לגופו.

 

"יש לי פה 4 בנות שעונות לטלפונים. בנינו טבלה ובה הנתונים שאנחנו רוצים לקבל מהחיילים ומדי יום חמישי אנחנו מעבירים פניות לשלוש חברות הסלולר. 80% מהשיחות שמגיעות, הן ממשקיות הת"ש. בפגישות - החייל יושב לידה, בין אם הוא דובר או לא דובר עברית. עד כה סגרנו את התיק ל-706 חיילים מתוך 1,149. בעבר, היינו מטפלים בעשרות בודדות של פניות. כרגע כל חייל שמתקשר מקבל טיפול. הפעלתי את כל מערך אכ"א - 700 מש"קיות ת"ש, שיידעו את החיילים על המוקד".

 

מי אשם החברה או החייל?

בינתיים, ההסכמים מול חברות הסלולר זמניים. "עד סוף 2013 ואם יש צורך נאריך אותם עד סוף 2014. עד שנגיע לכל החיילים שמושכים חובות בגלל המחירים הגרנדיוזיים שהיו בעבר. לא נעזוב עד שאחרון החיילים יטופל. אני צופה ש-90% מהתופעה תעלם בעקבות החבילות החדשות בסלולר.

  

"אמרתי להן אני אביא לכן את כל הפרטים על החייל ובתמורה – תקלו עליו. חברות הסלולר הבינו שמוטב להן לקבל שקל ביד מאשר 3 שקלים על העץ".

 

יש לפעמים שמיטת חובות מלאה?

 

"רק במקרים חריגים. לפעמים אני אומר לחברה: זה בל יעבור, לא מעניין אותי מי צודק, נא למחוק. זה כשאנחנו מכירים את הסיפור בבית. אבא נפטר והשאיר חובות. אמא ברחה לחו"ל. במקרים כאלה, אני כמנהל המועדון, מטפל אישית".

 

מי אשם, חברות הסלולר או החיילים?

 

"רוב המקרים הם באשמת החייל. חיילים עושים טעויות והצבא מנסה למגר את זה ולומר סטופ. להבא תיזהרו. קניתם חבילה לחו"ל ב-30 דקות, אל תחרגו".

 

שפרה שחר, טוענת אחרת. "כמובן שלפעמים החיילים אשמים. אבל אי אפשר לומר שכולם מטומטמים. עובדה שעם חברות הסלולר החדשות אין בעיות. ללוחמים קשה לטפל בבעיות שלהם. כשאזרח מקבל הודעה על הוראת קבע שחזרה - הוא מטפל בזה. החייל לעומת זאת, נמצא בשטח לפעמים 3 שבועות, חוזר רק בסופי שבוע, אין לו זמן להתייבש במוקד הטלפוני. אם זה חייל בודד, לפעמים הוא עובר כתובות ולא מקבל את המכתב.

 

"לאחרונה, 90% מהחיילים פונים אלי דרך המש"קית. מתי החייל מתעורר? כשמנתקים לו את הקו לשיחות יוצאות. למה לא פנה קודם? לפעמים, הוא פשוט התבייש להגיד לה שיש לו חוב".

 

תגובת חברת פלאפון:

"אנו דוחים מכל וכל את הטענות שהועלו בכתבה. פלאפון היא הרשת הנבחרת לחיילים על-ידי האגודה למען החייל מזה שלוש שנים, וכחלק ממחויבות זו כל פניה מצה"ל, לרבות חובות של חיילים, מטופלת בכובד ראש.

 

"אנו מודים לשפרה שחר מעמותת 'בית חם לחייל' שבמשך שנים הייתה כתובת לפניות של חיילים, ותמיד מצאה אצלנו אוזן קשבת, כולל עשרות מכתבי תודה של חיילים ושלה. כבר בספטמבר 2012 הסתיים ממשק העבודה מול העמותה, לאחר שצה"ל החליט להעביר הנושא לטיפול האגודה למען החייל ומערך הת"ש הצבאי. צר לנו שגברת שחר בוחרת להשמיץ אותנו, משום שהפעילות מרוכזת דרך גורם אחר. למרות זאת היא ממשיכה גם כיום לפנות אלינו וזוכה למענה יעיל ומהיר לכל פניותיה, לטובת החיילים".

 

 


פורסם לראשונה 28/06/2013 17:03

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: AP
אילוסטרציה. משרתים בקרבי אבל הראש נודד לחוב לחברת הסלולר
צילום: AP
צילום: AP
עזרה: דרך מועדון "יותר" ועמותת "בית חם לכל חייל"
צילום: AP
מומלצים