שתף קטע נבחר

פייסבוק וחברות סלולר למען אינטרנט לכולם

הרשת החברתית הגדולה בעולם חוברת לשש חברות למען הנגשת האינטרנט לכל העולם. מיליארדי אנשים יחוברו לעידן המידע. אך בשלב זה התוכנית עדיין כללית מאוד

פרויקט internet.org ינסה לחבר לאינטרנט אנשים סביב העולם, שאינם יכולים להרשות לעצמם את הטכנולוגיה. את הפרויקט יזמו פייסבוק ועוד שש חברות אינטרנט וסלולר: נוקיה, אריקסון, מדיהטק, אופרה, קוואלקום וסמסונג.

 

 

הפרויקט של פייסבוק ושותפותיה יתחרה, או יפעל לצידו של פרויקט של גוגל. האחרונה חשפה בחודש יוני האחרון את הכוונה שלה להביא את האינטרנט לכל העולם, באמצעות "Project Loon" שהגיע ממעבדות X-Google ונועד לחבר גם את האנשים במקומות הרחוקים ביותר, דרך בלוני ענק שיקיפו את כדור הארץ בגובה של 20 קילומטר מעל פני הקרקע, גבוה מעל נתיבי הטיסה של מטוסים מסחריים. על בלונים אלה יוצבו נתבים אלחוטיים שיאפשרו חיבור מפני האדמה.

 

שתי החברות מתבססות על נתון שלפיו רק כשליש מאוכלוסית העולם מחובר לרשת, ושתיהן רוצות לחבר את 5 מיליארד התושבים הנותרים ממדינות מתפתחות. המניעים של החברות, כפי שהן מציגות אותו, הם פילנתרופיים - הן רוצות לחבר את כל העולם למאגר הידע העצום שמצעיה הרשת והיכולת לתקשר ולהיות מחובר לעולם השטוח. כמובן שבכך גם תגדל האוכלוסיה שנחשפת למה שמממן את האינטרנט הזה - פרסומות.

 

פייסבוק מאוד מחמיאה לעצמה באחד מהצהרות הכוונות של הפרויקט. "אם גדלת באזור ללא מחשבים או אינטרנט, וישאלו אם אתה רוצה חבילת גלישה, כנראה שלא תדע על מה מדובר", כותבים בפייסבוק, "עם זאת, אם תשאל את אותו אדם אם הוא רוצה גישה לפייסבוק, סביר להניח שהוא יגיד כן (...) חיבור לאנשים סביבך דרך רשת חברתית זו התנהגות אנושית בסיסית".

 

אסטרטגיה כללית

ב-internet.org אומרים כי החברות, שמייצרות חומרה ותשתיות לרשת, יפעלו בפרויקטים משותפים להנגשת הרשת לעולם. אך לעומתה של גוגל, בפרויקט זה לא מציינים צעדים טכניים ממשיים או לוחות זמנים להשגת המטרה, אלא בעיקר פורשים באופן כללי אסטרטגיה טכנולוגית ושיווקית.

 

על פי ההודעה, החברות יפעלו לייצור תשתיות ומכשירי קצה זולים יותר למדינות המתפתחות (אסטרטגיה שחלק מהחברות כבר נוהגות בה עם סמארטפונים וטאבלטים מוזלים). החברות גם יפתחו כלים לדחיסת מידע בשביל לחסוך בעלויות של תעבורת רשת. בין השאר מציינים בפייסבוק פרויקט להסבת תדרי טלוויזיה שאינם בשימוש להעברת מידע ברשת. פייסבוק מציינת כי אחד המכשולים הוא העדר כרטיסי אשראי במדינות מתפתחות. משתמשי האינטנט שם משלמים על חבילת גלישה מראש, וכשהיא נגמרת הם לא יחדשו אותה אם אין ברשותם כסף.

 

בנוסף, על פי ההודעה, החברות יתמכו במודלים עסקיים ברי-קיימא שיכולים להנגיש את החיבור לרשת ויפעלו להרחבת מגוון השפות במערכות הפעלה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
אינטרנט בכל מקום. אבל איך?
צילום: AFP
מומלצים