שתף קטע נבחר

האייפון הוא לא פלופ - הוא הדרך למהפכה

התאכזבתם ממה שמציע האייפון החדש? רונן ביתן דווקא חושב כי מדובר בצעד שישנה את כל השוק, ולא רק הסלולרי, אבל שהפעם ניאלץ להתאזר בסבלנות. צפו

עם כל הכבוד למצלמה המשופרת, לפלאש המהפכני או למעבד שלא היה מבייש מחשב ביתי, אפל יצרה מהפכה חדשה בדרכים שבה כל אחד מאיתנו יקנה, יצרוך, וינווט בשנים הבאות. קל לדמיין את תגובות מעריצי האנדרואיד כאן למטה כי הכל כבר נעשה קודם. בסופו של דבר מה שקובע אינו מעבד או עדשה ובוודאי שלא עלות המוצר אלא התוצאה הסופית כמכלול מורכב. זה דורש זמן וכסף אך אלו בדיוק הדברים שאפל טובה בהם. עם קופת מזומנים מלאה ואורך נשימה של לוויתן כחול, קיבלנו מבלי משים את השדרוג הגדול ביותר באורח החיים שלנו בשנים האחרונות, חכו בסבלנות.

 

באירוע ההשקה המסורתי של החברה השבוע, ראינו שני כוכבים חדשים. במבט ראשון נראה כי אפל לא באמת יצאה מגדרה השנה. ה-5C הוא בעצם אותו אייפון 5 מוכר באריזה צבעונית, וה-5S מביא מעט מדי חידושים בשוק רווי מכשירים נהדרים.

 

עוד ב-GSM:

 

כשצוללים מעט עמוק יותר לתוך מערכת ההפעלה החדשה של אפל iOS7 ומחברים כמה דברים שנאמרו בכנס, מתגלה תמונה שונה לחלוטין. כדי להבין אותה צריך קודם כל להבין איך אפל עובדת ולאן היא חותרת.

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

אפל יוצרת אקו-סיסטם

ההצלחה האדירה של אפל והפיכתה לחברת ענק בסדר גודל שונה לחלוטין ממתחרותיה לא התרחשה בין רגע.

 

אין ספק שמכל ההצלחות במהלך השנים המכשיר שהפך את התפוח למוכר בכל בית הוא האייפון, אך גם לידתו של האייפון הייתה בעייתית. הדגם הראשון תמך רק ברשתות דור 2 בעולם בו רוב רשתות הסלולר עברו כבר מזמן לדור השלישי. בנוסף, הוא היה כבד למדי ונמכר רשמית רק אצל מפעילה אחת, AT&T האמריקאית. אולי לא רבים זוכרים אבל חנות האפליקציות של אפל הופיעה רק אחר כך. במקור סטיב ג'ובס ראה את המשתמשים עובדים רק עם האפליקציות המובנות של אפל במכשיר ובמידת הצורך מריצים יישומים מוגבלים דרך הדפדפן.

 

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 

המהפכה שהחלה עם האייפון 3G וחנות האפליקציות יצרה עד מהרה זרם הכנסות אדיר (30% מרווחי כל אפליקציה עוברים לאפל) שממשיך עד היום. מכאן גם האינטרס המובהק של אפל בשונה מיצרניות אחרות להמשיך לתמוך ולעדכן מכשירים ישנים.

 

קחו למשל את סמסונג. מכשיר מצוין כמו ה-Galaxy S2 לא זכה לעדכון למערכת ההפעלה האחרונה של אנדרואיד וגם לא לזו שלפניה. לסמסונג אין אלמנט רווח נוסף לאחר המכירה ומבחינתה הפיכת המכשיר למיושן היא אינטרס, זאת כדי שבעליו ישדרג אותו למכשיר חדש, אם אפשר כמובן של סמסונג. אגב, מכירות ה-S4 לא המריאו והנתון הזה אינו מפתיע לאור השדרוג המינורי שהוא מציע לעומת ה-S3 המוצלח. אפל לעומתה נמצאת במקום אחר לגמרי. לקוח יקנה את האייפון החדש ויתן את האייפון 4 בן השלוש שלו לבנו או ימכור אותו לחבר. אלו בתורם יכנסו עכשיו לחנות של אפל ויתחילו לרכוש אפליקציות, מוסיקה וסרטים. כך נוצר זרם הכנסה חדש לאפל מלקוח שכלל לא קנה את המכשיר מהם אלא כיד שניה. את המערכת הזו סמסונג ניסתה כבר לחקות עם מערכת ההפעלה BADA שנכשלה ומנסה כעת במערכת הפעלה חדשה TIZEN שעדיין לא זכתה לתפוצה עולמית ניכרת. רעיון שכזה, שילוב בין חומרה וחנות עומד גם מאחורי השילוב בין נוקיה ובין גוגל ומוטורולה. 

 

כל החברות הנ"ל יודעות: הדרך להצלחה אמיתית בשוק התחרותי הזה עוברת ביצירת סביבה מלאה. זה אומר מכשיר – מערכת הפעלה ייחודית וחנות אפליקציות וגם - מוזיקה רווחית. בעולם, בניגוד לישראל, נהוג מאוד לרכוש לא רק אפליקציות אלא גם מוזיקה או מנוי לשירות סטרימינג. לקוח כזה שהשקיע כבר עשרות ומאות דולרים באפליקציות ומוזיקה בחנות של אפל לא ירוץ לעבור לסביבת אנדרואיד או מערכת הפעלה אחרת, פשוט כי כך הוא יאבד את רוב הרכישות שלו (אם כי דווקא את המוזיקה ניתן להעביר בקלות יחסית עם מעט ידע). לכן אפל גם משקיעה מאמץ רב בהרחבת ההיצע בחנות שלה לסרטים, ספרים ובעתיד גם למוצרים אחרים. אפל יצרה סביבה ייחודית לה המובדלת מכל המתחרות בעוד אלו האחרונות משקיעות מאמצים אדירים וכסף בשדרוגי מסכים ומעבדים מול קהל המרוצה מהדור הנוכחי ולא רואה סיבה אמיתי לשדרג.

 

האתגר של אפל

מול מהנדסי אפל ניצב אתגר כפול. כשאתה נמצא בראש הפרמידה בכל כיוון שתבחר תגיע למטה. להישאר למעלה דורש מאמץ אדיר וכמעט חף מטעויות. אם ניקח לדוגמא את פלופ המפות בהשקה הקודמת או את SIRI, תוכנת הזיהוי הקולי שגרמה תסכול לרוב המשתמשים, נראה שוב ושוב כי התקשורת עטה על אפל וחובטת בה ללא רחם. לכל אחת ממתחרותיה של אפל היו טעויות גדולות בהרבה ולמעשה דווקא גוגל ומייקרוסופט אלופות בלהשיק מוצרים חצי אפויים (וינדוס 8 לדוגמה). האתגר האמיתי של אפל מורכב בהרבה וקורה בכל סתיו עם השקת אייפון חדש. אפל צריכה ליצור מוצר שיהיה קורץ לבעלי מכשירים אחרים אך אפל צריכה בעיקר לייצר עניין לקהל השבוי שלה, זה שכבר מחזיק באייפון. עניין פירושו מוצר שיגרום להם לרוץ ולשדרג את מכשירי הדור הקודם למכשיר החדש. זוכרים את הנרי פורד שדרש שחלקי המכוניות שלו לא יהיו עמידים כל כך? הוא טעה ובגדול. איכות הבניה של מכשירי האייפון טובה בהרבה מרוב המכשירים האחרים בשוק כיוון שהם באמת נועדו להיות עמידים לשנים ובכך לייצר הכנסה בחנות האפליקציות גם מהבעלים הרביעי או החמישי.

 

 

אז אם המכשירים באמת כל כך טובים למה אפל צריכה ליצור עניין? כיוון שכך היא פורצת לנישות ותחומים חדשים, כאלו שלא היו ברשותה קודם לכן. האייפון המקורי היה פורץ דרך. זה שבא אחריו היה מעניין בעיקר בגלל התמיכה בדור השלישי. ה-3GS שהחליף אותו היה סוף סוף סוס עבודה יציב ומהיר. האייפון 4 הציג לעולם סטנדרט חדש בתחום המסכים, וה-4S היה שוב אותו מכשיר אך יציב ומהיר בהרבה עם שדרוג באיכות ה-GPS שהפך בינתיים לחיוני ושימושי מאוד. זה האחרון מהווה דוגמה מצויינת לחשיבה של אפל. GPS היה כבר באייפון 3G ב-2008 אך הוא היה חלש יחסית וסבל מבעיות רבות. ב-2008 רוב המשתמשים ניווטו עם מכשיר ייעודי ברכב. ב-2010 העולם עבר לניווט סלולרי (הרבה בזכות המהלך הנועז של גוגל להוסיף את הניווט בחינם כחלק ממערכת ההפעלה) ואפל שיחררה מכשירים עם יכולות GPS (וחיישנים נילווים כמצפן, ג'ירו ומד תאוצה) משופרות בכל דור. באפל חושבים לטווח הארוך ומבינים שבין יצירת הסביבה ובין מימוש אמיתי שלה באפליקציות תומכות עומדת תקופה האורכת חודשים ולעיתים גם שנים. 

 

האייפון 5 בא להחליף מכשיר יציב ומהיר והמהפכה שלו בדמות המסך הרחב עדיין בעיצומה. כמעט כל האפליקציות כיום תומכות במסך הגדול ולמעשה אפל מנקה מהחנות אפליקציות שלא הותאמו למסך הזה אך במקרים רבים השינוי אינו באמת משמעותי. זו גם הבעיה שניצבה בפני מהנדסי אפל בבואם לעצב את הדור הנוכחי.

 

אז מה הם השינויים החשובים באמת באייפון החדש?

כרגיל, אירוע ההשקה של אפל היה נוצץ ומתוקשר. התקשורת לא יצאה מגידרה והמניה של אפל צנחה בחדות בעקבות ההשקה המעניינת ביותר של אפל בשנים האחרונות. אכן, במבט ראשון נראה כי אפל טעתה והוציאה שדרוגים מינוריים למכשיר מוצלח (כפי שהגלקסי 4 אינו באמת שיפור משמעותי לבעלי הגלקסי 3) אך כעת כשאנו מבינים כי אפל יוצרת את הסביבה וממתינה בסבלנות לתוצאות הדברים נראים באור שונה לגמרי. האייפון 5C הוא באמת אותו אייפון 5 מוכר באריזה צבעונית. המבקרים התאכזבו בעיקר מהמחיר הגבוה, רק 99 דולר פחות ממחירו של מכשיר הפרימיום. צריך לזכור כי האייפון בכלל וה-5C בפרט לא נועדו למכירה בשוק החופשי. המודל העסקי של אפל הוא חבירה לרשתות סלולר ובעולם עדיין נהוג הסבסוד של הרשת כפי שהיה קיים בישראל עד לפני שנתיים. בעולם כזה, אפל תיתן בוודאי תנאים טובים בהרבה למפעילות מסויימות בשווקים הקורצים לה כסין (ההשקה מתבצעת לראשונה גם שם ונחתמה עיסקה עם חברת הסלולר הגדולה בעולם, צ'יינה מובייל), המזרח הרחוק ומדינות אמריקה הלטינית. אפל לא מעוניינת לשחוק את מרכיב הרווח שלה על האייפון בהוצאת מכשירים זולים.

 

יצרניות אחרות בונות מכשירי יוקרה ובמקביל דוחפות לשוק דגמי מכשירים זולים הנשענים על תהילת מכשירי הפרימיום. זה המודל העסקי ממנו נוקיה גדלה למימדים מפלצתיים. הסמארטפונים היו חטיבה קטנה ושולית בנוקיה מול מליוני המכשירים הבסיסיים או סמסונג שמוכרת את ה-S4 "מיני" שלמעשה לא חולק כמעט דבר עם אחיו הגדול.

 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 

אפל נמנעת מכל אלו ומסווה את המחיר האטרקטיבי בסבסוד של חברות הסלולר. לכן ה-5C אינו מכשיר זול לציבור הרחב אלא כלי להכנסת מליוני משתמשים חדשים לעולם החנות של אפל במחיר פתיחה נמוך יותר. במקום לפתח עבורם מכשיר יעודי, אפל מציעה להם את הדור הקודם והמוצלח במחיר נוח.

האייפון 5S מביא איתו כמה יתרונות משמעותיים, אלא שאלו יבואו לידי ביטוי רק כשיפותחו עבורם יישומים מתאימים. דווקא המעבד העוצמתי (או המפלצתי) אינו בשורה משמעותית. בכל דור אפל משדרגת את קו המעבדים שלה עם מעבד שנטען כי הוא מהיר מהדור הקודם אך למעשה החל מה-4S אין כל בעיית מהירות באייפונים. יש מעט מאוד יישומים שזקוקים ליכולות עיבוד כאלו ואחוז המשתמשים שיקנו את הגירסה החדשה של אינפיניטי בלייד כדי לשחק בה באייפון החדש אינו משמעותי, ובכל אופן, החוויה תהיה טובה ביותר באייפד. ב-99% מהאפליקציות לא נחוש הבדל משמעותי מול האייפון 5.

 

החידוש המעניין ביותר הוא מרכז החישה או המעבד החדש M7. עבור צריכת זרם נמוכה מאוד המעבד החדש עוקב על נתוני המצפן, הג'יירו ומד התאוצה כל הזמן. אפל הציגה אותו כאטרקטיבי עבור דור חדש של אפליקציות ספורט ואיכות חיים בדומה לצמידים הלבישים של Jawbone ,NIKE ואחרים. ישנו כאן פוטנציאל אחר לגמרי שבוודאי אינו נסתר מעיני מהנדסי אפל בתחום החם של ניווט בתוך מבנים ובאזורים בהם אין קליטת GPS. דמיינו לכם הנחיה קולית עד פתח החנות או עד חדר 217 בבניין רב קומות.

 

הפוטנציאל הוא עצום וגם ביכולת להבין את דפוסי הצריכה של הלקוחות ולהציע להם קופונים ומבצעים. לצורך האחרון נוספה למערכת ההפעלה גם יכולת שלא סוקרה כראוי, שוב כיוון שאפל מעדיפה בשלב זה להצניע אותה עד בוא הישומים התומכים ואלו ה-Beacons – משואות ה-BT. בעזרת טכנולוגית Bluethooth 4.0 מובנית במכשיריה יכולה אפל להציע לבעלי חנויות משדר בלוטות' מקומי, ברדיוס של עשרות מטרים בודדים הדוחף הצעות ואפשרויות ללקוחות קרובים. דמיינו לכם קופון קופץ בפתח החנות, הצעה לקפה בזמן התדלוק, שדרוג מקום הישיבה בעליה למטוס ועוד שלל אפשרויות.

 

כשמבינים את כל היכולות הללו מבינים גם שנדרשת רמת אבטחה גבוהה יותר לזיהוי המכשיר. אפל הציגה טכנולוגיה שיכולה לקבור את ה-NFC -  שיטת התשלומים באמצעות הטלפון שניסו להציג המתחרות, זאת במידה ותשכיל לייצר סביבה תומכת ויציבה.

 

הכוונה היא כמובן לחיישן זיהוי טביעת האצבע המובנה כעת בכפתור הבית. חיישן כזה היה במוטורולה אטריקס כבר לפני כמה שנים אך הוא גווע ללא יישומים תומכים. היכולת של אפל לייצר את כל ה"אקו-סיסטם" תאפשר לה להציע לענקית כמו וולמארט למשל לפתח אפליקציה המאפשרת לסרוק לבד ולשלם באופן אוטומטי על כל עגלת הקניות מבלי לעצור בקופה. תכונה זו לבדה, הנראית כרגע כשולית כי באמת שלא מפריע לי להקליד מדי פעם את סיסמתי יכולה לייצר מהפכה אדירה בהרגלי הצריכה של כולנו. כשחושבים על זה, מדובר על אפשרות מאובטחת יותר מכרטיס אשראי, מפתח או מאישור כניסה למקום עבודה. אפל מכוונת לעולם בו אין באמת צורך בארנק, אלא הכל קורה למעשה במכשיר הסלולר שלנו, גם בעסקאות מרוחקות או בסכומים גבוהים מאוד וכאן היתרון הגדול על NFC.

 

אפל גם יצרה על הדרך ב-iOS 7 שדרוג חשוב לאבטחה של המכשיר שלא ירחק היום ויהפוך לסטנדרט של כולם. כולנו מכירים את שירות "מצא את האייפון שלי" שזכה לאחרונה סוף סוף לגירסת אנדרואיד כחלק ממערכת ההפעלה. הבעיה היתה בחלון הזמן. הגנב לוקח את הטלפון שלנו, מדליק אותו וממהר למחוק אותו. מרגע זה הוא לא ניתן יותר לזיהוי וכך למעשה הפכו גניבות הסמארטפונים למכה עולמית. אפל מציעה במערכת ההפעלה החדשה שתופץ בקרוב בחינם ולכל משתמשי האייפונים החל המאייפון 4 בן השלוש, נעילה חזקה בהרבה. מעתה הגנב לא יכול למחוק את המכשיר ללא הכנסת הסיסמה המקורית של בעל המכשיר. זה אינו פתרון בפני גנבים מקצועיים אך חסם מרתיע לרוב האחרים ומגדיל בהרבה את חלון הזמן שבו ניתן לאתר את המכשיר או להרתיע את הגנב.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אתר אפל
מזהה אותך. אייפון 5S
אתר אפל
מומלצים