שתף קטע נבחר

להמשיך או לא להמשיך

זו השאלה: מה טוב לנו השחקנים ב- "סופר פק-מן XVII"?

המשכים נפוצים בעולם משחקי המחשב לא פחות מאשר בזה של הסרטים. רק דוגמה: מתוך רשימה לא מלאה אך מייצגת של 265 משחקים שיצאו במשך שנת 2000, ספרתי והגעתי ל-82 המשכים, כמעט שליש. המספר הזה כמובן תלוי בהגדרה בה בחרנו למהו משחק המשך: האם אלא רק כותרים שיש להם מספר סידורי עוקב אחרי השם? משחקים שמתרחשים באותו עולם משחק? שממשיכים את הסיפור? כולל או לא כולל תוספים שלא עומדים בזכות עצמם? ובהתאם, המספר יכול להיות נמוך או גבוה יותר – אבל מספיק לנו לקבוע שהיחס הוא מכובד, ולהמשכים יש נוכחות משפיעה בהחלט.

תחושה של דז'ה-וו

להמשכים יש הרבה יתרונות. יש להם גם חסרונות, אבל הם מתגמדים מול מה שהמשך טוב מספק. חסרון אחד הוא שהמשכים הם הרבה פעמים איתות מהמפתח: אני לא עומד להשקיע בטכנולוגיה חדשה, לכן מה שאתם עומדים לקבל הוא את אותו שלד ישן ואמין, עם בשר חדש מסביבו.
זה לא בהכרח רע, אבל מנוע דומה, גם אם המפתח עושה עבודה טובה על סיפור חדש ומעניין ושילוב מרכיבים חדשים בתוך היכולות של המנוע הקיים, יכול לפעמים לתת הרגשה של "היינו שם, עשינו את זה". לא תמיד כמובן המשך משתמש באותו מנוע: לריצ'ארד גאריוט למשל, הבן אדם שאחראי יותר מכל אחד אחר לסדרת משחקי התפקידים "אולטימה", היה עקרון שלפיו כל פרק חדש (מהחמישי) בסדרה ישתמש במנוע חדש. החריגה היחידה מהכלל היה Ultima: Serpent Isle שנקרא Ultima 7 Part 2 ולא אולטימה 8, בגלל שהוא השתמש במנוע של הפרק השביעי.

המשכים זה שמחה

בין היתרונות של משחקי המשך (לשחקן) אפשר לציין את אלו:
* תקופת פיתוח קצרה יותר – קונספט המשחק כבר קיים ובדוק, כולל סוג המשחקיות והרקע של עולם המשחק - כך שניתן לגשת ישר לעיצוב הפרטני.
בנוסף, ניתן להשתמש בטכנולוגיה קיימת. בתעשיה שזמן פיתוח ממוצע של משחק טיפס בה בשנים האחרונות ל-24 חודשים, היכולת להשלים משחק מאפס ועד שיווק בחצי מהזמן הזה היא בונוס רציני.
* השחקן יודע מה הוא מקבל – אם נהנית מהמשחק הקודם, רוב הסיכויים שתיהנה גם מההמשך.
* אלמנט "לדעת מה קורה הלאה" – סיפור המשך, אפילו אם הוא לא המשך ישיר, נותן לנו, כמו בסרט או ספר המשך, את האפשרות לראות מה התרחש בעולם בעקבות ההתרחשויות של הפרק הקודם. זה לרוב מהנה (אם כי לעיתים רחוקות הורס), כשאנחנו פוגשים מחדש דמויות שהכרנו, חווים את ההשפעה של הפעולות שלנו במשחק הקודם על העולם ובהשאלה – מציצים לתוך הספר מעבר לדף האחרון.
* עולם המשחק לובש צורה ועומק – זה לדעתי הנימוק הטוב ביותר בעד משחקי המשך. כשעולם משחק הופך ליותר מהמסגרת הסיפורית למשחק אחד, ונוספים לו עוד ועוד פרטים, גם בספרי הפיתוח וגם בזיכרון השחקנים, ביניהם היסטוריה, דמויות בולטות, אגדות, גיאוגרפיה וכו' (אני מדבר בעיקר על משחקים שזקוקים לעולם בדיוני מפותח להתרחש בו), העושר של המשחק מוכפל וכל פרט בו מרוויח ממצע של הקשר פנימי מפותח.
אוקי, זה נעשה טיפה מופשט שם בסוף. החלק השני של הכתבה יהיה קונקרטי יותר ויעמיד זה מול זה...

המשכים טובים והמשכים רעים

אולטימה מול Might & Magic: שתי סדרות של משחקי תפקידים. אולטימה גם יצאה עם מנוע חדש ומשופר כל משחק וגם התרחשה (כמעט) תמיד באותו עולם, כך שניתן היה לחזור ולבקר ידידים ואויבים ישנים, ולראות איך העולם השתנה בין המשחקים. Might & Magic לעומת זאת השתמשה באותו מנוע (שהיה מיושן עוד כשהוא יצא) בשלושת המשחקים האחרונים וכמעט ולא יצרה קשרים בין משחק להמשכו – לא עבור דמויות ולא מקומות - כך שהסדרה לא סיפקה הזדמנות להיקשר באיזושהי דרך לעולם משחק מוכר.
Half-Life: Opposing Force מול Doom 2: נכון ש-Opposing Force הוא רק תוספת ולא המשך מלא, אבל הוא עדיין המשך טוב יותר מ-Doom 2, שהיה אמור להיות משחק בזכות עצמו. המתכננים של Opposing Force לא הסתפקו בבניית מספר שלבים חדשים ואיכלוסם במספר מפלצות חדשות (בדוק ערך Doom 2), אלא שילבו אותם בצורה הדוקה בתוך המסגרת שיצר המשחק המקורי. ב-Half-Life שיחקנו את גורדון פרימן, מדען שנקלע לתוך פרויקט "שחור" של הממשלה שהשתבש ונאלץ לברוח על חייו גם מחייזרים וגם מכוח צבאי מיוחד שנשלח "לנקות" את האזור מעדים. Opposing Force התרחש באותה מסגרת זמן, כשהפעם השחקן נכנס לדמותו של אחד מחיילי יחידת החיסול שצדה את פרימן. היכולת לראות את אותו סיפור מנקודת מבט אחרת הוסיפה הרבה אטרקטיביות למשחק.
Thief 2 מול Tomb Raider 3,4,5: פה ההבדל בין המשך טוב לרע הוא בכמות. Thief 2, כמו Tomb Raider 2, היה המשך טוב למשחק מצוין. קיבלנו סיפור חדש, שלבים חדשים, קצת שיפורים ותוספות לגרפיקה ולמשחקיות, וזה היה בסדר גמור לכל מי שרצה עוד מהתבשיל המקורי הטעים. אבל Tomb Raider המשיך עם אותה נוסחה עד למשחק חמישי, ואפילו מעריצי לארה השרופים ביותר התעייפו מלשחק כל שנה את אותו המשחק חמש שנים ברציפות.

סתם בשביל הכיף: חלק מההמשכים היותר מפורסמים שמצפים לנו השנה

Settlers 4
Commandos 2
Disciples 2
Magic & Mayhem 2
Simon the Sorcerer 3
Z2
Myst 3
Pool of Radiance 2
Wizardry 8
Freelancer
Duke Nukem Forever
Emperor: Battle for Dune
Return to Castle Wolfenstein
Warcraft 3
Myth 3
Elder Scrolls 3: Morrowind
Tomb Raider: The New Generation (אולי)




לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רכיבה לכיוון השקיעה - פרישה או בדהירה קלה אל הפרק הבא?
מומלצים