שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    ייצוגית נגד מגה על שינוי ערך תווי הקנייה
    לפי הבקשה, על סך 70 מיליון, מגה שינתה שלא כדין את תנאי המימוש של תווי הקנייה שלה בעקבות שינוי שמות הרשתות. עקב כך, בתת הרשת מגה, התווים כובדו ב-90% מערכם ובתת הרשת You - לא כובדו בכלל. "מגה ושופרסל שולטות ב-75% מהשוק". מגה: "איפשרנו מימוש מלא עד דצמבר"

    בקשה לתביעה ייצוגית על סך כ-70 מיליון שקל הוגשה לבית-המשפט המחוזי מרכז, נגד מגה קמעונאות בע"מ ונגד חברת האם שלה, אלון ריבוע כחול ישראל בע"מ, על הפחתת ערך תווי הקנייה, אחרי שכבר היו בידי הצרכנים. 

     

     

    את התביעה הגישו ארבעה לקוחות של הרשת, שקנו תווים של הרשת ב-7,000-3,500 שקל וגילו שפורמט הסניפים בהם נהגו לקנות השתנה - ועקב כך ירד ערך התווים שקנו. התביעה הוגשה באמצעות עורכי-הדין יצחק מירון, איתמר מירון וגרגורי פאוסט קורצ'מני, כולם ממירון, בן ציון ופריבס, משרד שכבר פנה בעבר לחברה בעקבות מהלך דומה.

     

    התובעים מעוניינים לכלול בתביעה כל צרכן שהחזיק מתאריך 1 בנובמבר 2013 בתווי קנייה של מגה, ועד למועד אישור התובענה, אם תאושר.  הכוונה לרב רב-תו או רב-קארד או רב-קארד פלוס או כל תו אחר. הסיבה לשינוי היתה שינוי מבנה תת הרשתות של מגה, שכלל שתי רשתות חדשות: מגה (רשת חדשה ישנה, יקרה יותר ממגה בול, אך זולה ממגה בעיר) ו-You - רשת זולה חדשה.

     

    הצרכנים נפגעו בשלוש דרכים

    "רשת מגה שינתה באופן חד צדדי ושלא כדין, את תנאי המימוש של תווי הקניה שלה. זאת, בנימוק שהיא החליטה לעשות שינוי

    ארגוני", נכתב בהודעה ששלחו עורכי-הדין. "..כתוצאה ממהלך השינוי הארגוני, נפגעו הצרכנים בשלוש דרכים שונות: א. חלק מסניפי 'מגה בעיר' הפכו להיות סניפי 'מגה'. למרות שמדובר באותו סניף ולמרות שעד לשינוי האירגוני תווי הקניה כובדו במלוא ערכם, הרי שמעת השינוי מכובדים רק ב-90% מערכם הנקוב. יש בכך חוסר הגינות כלפי הצרכנים. חמור מכך, בתקנונים של התווים, נכתב שהתווים יכובדו גם ברשת 'מגה' ב-100% מערכם.

     

    "ב. חלק מסניפי 'מגה בול' הפכו להיות סניפי 'מגה'. בסניפים הללו נתלו שלטים שאומרים שהחנות תמשיך לקבל את תווי הקניה ב-90% מערכם, אלא שגם כאן מדובר בפגיעה חמורה בצרכנים. להבדיל מתת-הרשת 'מגה בול', תת-הרשת 'מגה' כלל אינה מתיימרת להיות זולה במיוחד, ובוודאי שלא כמו תת-הרשת 'מגה בול' (עליה טוענת הרשת כי היא "הכי זולה").

     

    "מובן, אם כן, שאין הצדקה לכבד את התווים ב-90% מערכם. מלבד זאת, כאמור, בתקנון של רשת מגה כתוב שתווי קניה ברשת 'מגה' יכובדו ב-100% מערכם. ג. חלק מסניפי 'מגה בול' הפכו להיות סניפי 'YOU'. סניפי YOU הפסיקו לכבד לחלוטין את תווי הקניה. גם כאן, הפגיעה בלקוחות אשר תכננו לעשות את הקניות בסניף הסמוך לביתם, וגילו במפתיע שהוא איננו מקבל כלל את התווים - היא פגיעה חמורה ומהותית".

     

    יש להסדיר את השוק הזה

    בבקשה נטען כי שוק תווי הקניה הוא שוק שמגלגל מיליארדי שקלים בשנה, כמעט ללא התערבות הרגולטור. על כ- 75% משוק זה חולשות שתי שחקניות מרכזיות. הראשונה הינה חברת שופרסל בע"מ והשנייה היא מגה קמעונאות. היקף המסחר בתווי הקניה הוא כה גדול ומאפשר לשחקניות בו לגייס מהציבור סכומי כסף שאינם נופלים מהסכומים המגויסים בגיוסי ההון השונים של חברות הנסחרות במדד ת"א 25, וזאת בצורה רציפה ותדירה פעמיים בשנה. עוד נטען כי מגה בעצם הרוויח על חשבון צרכניה למרות שלכאורה, לא פיצתה אותם במחירי הסניפים בשיעור דומה.

     

    לטענת התובעים, "כששופרסל פתחה במהלך זהה, היא כיבדה את התווים שהונפקו קודם לשינוי הארגוני במלוא ערכם עד לתום תוקפם", עוד טענו כי "לא ניתן לאתר את התקנון של התווים של מגה בשום דרך (בניגוד לחוק), אך מראים שבהתאם לתקנון של התווים (אותו ניסחו הנתבעות) שיצא בפסח האחרון (תווים שעדיין בתוקף) יש לכבד את התו בסניפי 'מגה' בערכו המלא. במקביל, טוענים התובעים כי התקנון הנ"ל גדוש בתניות לא חוקיות שיש לבטלן. התובעים טוענים כי הנתבעות הפרו, בין היתר, את דיני החוזים, את חוק החוזים האחידים, את הוראות הממונה על הגנת הצרכן, את חוק הגנת הצרכן ואת דיני הנזיקין.

     

    "בין היתר טענים התובעים כי לא יעלה על הדעת ששינוי שם יוכל לפטור אדם או חברה מהתחייבויותיו החוזיות. התובעים גם טוענים כי הנתבעים ידעו על המהלך כבר כשמכרו את התווים לציבור, אך הם לא טרחו לדווח עליו, במטרה שלא לפגוע במכירות התו לציבור, ומתוך חשש שהדבר יביא להעדפת התו המתחרה של רשת ה'שופרסל'. התובעים גם עומדים על כך שמדובר למעשה במהלך בו רשת 'מגה' קיבלה אשראי, והיא מיטיבה לעצמה את תנאי קבלת האשראי בצורה חד צדדית ושערורייתית".

     

    רק לאחרונה אישרה הכנסת את תיקון 36 לחוק הגנת הצרכן, שיזם חבר הכנסת יונתן שטבון. נקבע שמחודש יולי 2014 לכל תווי הקניה יהיה אותו ערך נקוב. שכר הטרחה שמבקשים עורכי-הדין של הצרכנים, נע בין 15% ל-25% מהפיצוי הנדרש ממגה, בתלות בגודל הפיצוי.

     

    תגובת מגה

    ממגה נמסר בתגובה: "התביעה טרם הגיעה למשרדינו לכשתתקבל נוכל להתייחס לאמור בה. יחד עם זאת, חשוב להבהיר כי עם הסבת חנויות מגה לפורמטים השונים, נהנים לקוחותינו הן בחנויות מגה והן בחנויות YOU ממחירים נמוכים מאלה שהיו נהוגים במתכונת הקודמת. בנוסף ניתן לממש את תווי הקנייה בערכם המלא בכ - 116 סניפי מגה בעיר ברחבי הארץ, וב - 90% מערכם בסניפי מגה ומגה בול.

     

    "למרות שתהליך הסבת הסניפים החל מחודש ספטמבר, אפשרנו ללקוחותינו לממש את ערכם המלא של התווים עד לתחילת חודש דצמבר".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "ייצוגית נגד מגה על שינוי ערך תווי הקנייה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    מומלצים