שתף קטע נבחר

להיות סלב בבי"ס: "הפרסום - כמו גיהנום"

מערך שיעור חדש ינסה לדון עם תלמידי ישראל בתופעות ההערצה ובאופן שבו ידוענים הגיעו למעמדם, תוך ניסיון להבעת ספק בהנחות היסוד שלהם

בצל פרשת אייל גולן והכותרות שנקשרו לידוענים אחרים בתקופה האחרונה, ינסה מערך שיעור בשם "כל אחד רוצה להיות סלב" לדון עם תלמידי ישראל בנושא הפרסום וההערצה.

 

למערך השיעור המלא - לחצו כאן 

 

עוד בחדשות:

ירושלים, פליטים וגבולות - אבו מאזן מציג את הדרך להסכם

יואב (פולי) מרדכי הועלה לדרגת אלוף

 

"הפרשיות שבהן היו מעורבים ידוענים העלו לשיח הציבורי את התופעות השליליות הכרוכות בהערצה", נכתב במערך השיעור, שמיועד לתלמידים בגיל 18-13, "ואת השאלות המוסריות הנובעות מהיות אדם ידוען - הן שאלות מוסריות הקשורות בהתנהלותם של הידוענים עצמם והן כאלה הקשורות בהתנהלות מעריציהם ומעריצותיהם".

מתוך מערך השיעור (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מתוך מערך השיעור(צילום: shutterstock)
 

על-פי המערך המוצע, "רוב בני הנוער אינם מודעים לדרך המאומצת שיש לעבור עד הפרסום, למחיר שהוא גובה ולשאלות המוסריות שהוא מעורר. בעידן המסכים, החשיפה התקשורתית ותוכניות הריאליטי, האפשרויות לפרסום וליצירת קשר עם מפורסמים זמינות יותר, ועמן גוברות הסכנות. למערכת החינוך יש תפקיד חשוב בפיתוח רגישותם המוסרית של בני הנוער ובמתן כלים להתייחסות מושכלת וביקורתית כלפי ידוענים וכלפי פרסום".  

 

במהלך הפעילות המורים מתבקשים לברר עם התלמידים מה המקום שתופסת בחייהם השאיפה לפרסום, מדוע הם מעריצים אדם מסוים ומהיכן נובע הרצון להיות מפורסמים כמותו. בשלב הראשון של הפעילות יתבקשו התלמידים להתייחס לכמה היגדים שיוצגו בפניהם - ובהם "כל אדם רוצה להיות ידוען" ו"אשמח לקבל הצעה להופיע בתוכנית טלוויזיה".

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

בהמשך יכתבו התלמידים מה מוביל אותם להערצה וכיצד הם רוצים להתפרסם - אם בגלל כישרון משחק, תגלית מדעית, הישג ספורטיבי, כישרון זמרה, הופעה חיצונית, הצלחה כלכלית, השתתפות בתכנית ריאליטי ועוד. בהמשך מערך השיעור מוצגות למורות ולמורים מבחר שאלות שבהן יוכלו להשתמש לדיון באופן כללי בכיתה, בהן: "מה הייתם מוכנים לעשות על-מנת להתפרסם ומה לא הייתם מוכנים לעשות?", "האם לדעתכם יש לשמור על הזכות לפרטיות של סלב או שאחד ממחירי התהילה והפרסום הוא פגיעה בפרטיות?" ועוד.

 

פעילות נוספת היא חלוקת התלמידים לזוגות והצגת כמה היגדים, שבאשר אליהם יצטרכו להביע הסכמה, אי-הסכמה, הבנה או תהייה. דוגמאות להיגדים: "כל מי שאומר שהוא לא רוצה להיות מפורסם הוא שקרן", "הייתי רוצה שיכירו בי, אין לי מושג במה", "להיות מפורסם זה די סיכון שמישהו יפגע בי כי הוא שונא את עצם היותי מפורסמת, וסיכון שחיי לא יהיו רגילים יותר בגלל שיעקבו אחרי כל דבר קטן שאני אעשה". בהיגד אחר נכתב: "נכון, תהילה זה כיף, וכיף שמזהים אותך כשאתה הולך ברחוב, אבל הפרסום היום הוא כמו גיהנום. להיות מפורסם זה לא להיות מאושר ויפה כמו שזה נראה".

   

אילנה רבינוביץ', מנהלת מרכז הדרכה ארצי במנהל חברה ונוער במשרד החינוך, הסבירה כי "בני הנוער רוצים להיות מפורסמים ולא תמיד ברור אם הדברים נעשים בשיקול דעת. חשבנו שיהיה נכון מאוד לקיים שיח עם התלמידים כדי שכל אחד יבדוק עם עצמו מדוע חשוב לו להתפרסם ומה גורם לו להעריץ בן אדם".

פורסם לראשונה 27/01/2014 23:56

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים