שתף קטע נבחר

מותר לגבר לצלם נשים רוקדות?

שאלה:

 

האם לצלם (גבר) המצלם אירוע, מותר לצלם נשים רוקדות כשאין צלמת? (ישראל, ירושלים).

 

  • יש לכם שאלה לרב? לחצו כאן  

     

    תשובה:

     

    שאלתך נוגעת לאיסור הסתכלות בנשים, מחשש להרהורים אסורים היכולים לעלות בלב המסתכל. התורה מחנכת לצניעות בין המינים, ומכאן גם ההנחיה וההלכות לביגוד צנוע, לאיסור שמיעת "קול אישה" ועוד. אולם לשאלתך, לא מדובר על הסתכלות סתמית, אלא לשם צילום - כחלק מעבודת הצלם.

     

    << לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>

     

    ההלכה התמודדה עם שאלות מעין אלו. בשעה שעסקה בעולמו הפנימי של מי שחייב לעסוק בעניינים שבינו לבינה, קבעה כלל הלכתי הקרוי "בעבידתיה טריד", שפירושו – בעבודתו טרוד, והכוונה – כאשר אדם עסוק בעבודה, אף שהיא נוגעת לנושאים אסורים, מותר לעסוק בעבודה, מכיוון שאנו מניחים שהאדם טרוד בעבודה ומתרכז בה, ולכן איננו פנוי להרהורים אסורים.

     

    על פי עיקרון זה, הגמרא פוסקת כי מותר לאדם להרביע בהמות, על בסיס ההנחה כי בשעה שהוא עובד אין לבו פנוי להרהור (מסכת עבודה זרה, דף כ, ב). פסק זה מבוסס על שתי נקודות הנחה; ראשונה שבהן היא ההנחה האמפירית כי אין לבו של אדם פנוי להרהורי תאווה בשעה שהוא עוסק במלאכתו. ושנייה, הקביעה ההלכתית כי אם אין הרהור – מותרת הפעולה מבחינה הלכתית. עיקרון זה משמש תשובות רבות בהלכה ובענייני רפואה (רופא העוסק בנשים, טיפול רפואי לגברים על ידי נשים) ובפיקוח נפש הדבר שכיח ומקובל.

     

    מצד שני, התלמוד מספר על זהירותו של "אבא אומנא" שאומנתו הייתה הקזת דם, שנהג בצניעות יתירה



    במהלך עבודתו עם נשים, ועל אף ההיתר הנזכר של "בעבידתיה טריד", הוא החמיר על עצמו בעת טיפול בנשים (על פי תלמוד בבלי, תענית, דף כ"א כ"ב).

     

    נמצא שאין איסור בהסתכלות כזו, ואינו אלא מגִדְרי "ונשמרת מכל דבר רע", ולכן לשאלתך, מותר מעיקר הדין לצַלָּם גבר, לצלם נשים רוקדות. כל טוב (משיב: הרב אבי רזניקוב).

     

    • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של "צהר" בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים