שתף קטע נבחר

איך ים המלח יינצל? פתרון הבגרות באזרחות

76 אלף תלמידים נבחנו בבגרות הגדולה הראשונה של הקיץ. רוב התלמידים יצאו בתחושה טובה, אחרים טענו: "בחינה מיותרת, עדיף לראות חדשות"

אנחת רווחה: כ-76 אלף תלמידים ניגשו היום (ב') לבחינת הבגרות באזרחות בשתי יחידות לימוד, הבחינה הגדולה הראשונה במועדי הקיץ. הבחינה, שארכה שעתיים ורבע, היוותה 80 אחוזים מהציון כש-20 האחוזים הנותרים ניתנים לתלמידים במסגרת מטלת ביצוע, שבמסגרתה חוקרים התלמידים בעיה ומנסים לפתור אותה תוך שילוב החומר שנלמד בכיתה.

 

רוצים לדעת אם הצלחתם? לפתרון הבחינה - לחצו כאן (באדיבות רשת החינוך אנקורי)

לבחינה המלאה - לחצו כאן  

 

במסגרת הבחינה נדרשו התלמידים להציג, בין היתר, הצדקה דמוקרטית לקיום של מדינת לאום, הצגת מעמד השפה הערבית בישראל ולהסביר את המושגים העדפה מתקנת וערך החירות. אשר אלבו, רכז מקצוע אזרחות ברשת החינוך אנקורי, אמר כי הבחינה הייתה הוגנת. "היא הייתה ברמה גבוהה ולא קלה. היא הצריכה חשיבה מצד התלמידים, אך לא היו יותר מדי הפתעות", אמר אלבו.

  

גם בקרב התלמידים הייתה תחושת סיפוק מסוימת מהבחינה. "הייתה אחלה בחינה. היא הייתה הוגנת, לא קשה מדי וגם לא קלה מדי בדיוק כמו שבחינה צריכה להיות לדעתי", סיפר עמרי בן נעים, תלמיד כיתה י"ב מבית הספר הר וגיא בקיבוץ דפנה בצפון. 

 

"השאלות היו ברורות ומובנות למעט שאלה אחת שהייתה מאוד מבלבלת ועסקה בתנאים לבחירות דמוקרטיות. לשאלה הזו היו יכולות להיות שתי תשובות ואני לא יודע עדיין אם צדקתי. חוץ מזה הבחינה הייתה טובה מאוד ואני מצפה לקבל ציון 90", אמר בן נעים. גיא, תלמיד י"ב ממרכז הארץ, הצטרף לדברים: "הייתה בחינה ממש טובה, לא קלילה לגמרי, אבל הייתה הוגנת. בדיוק כמו שציפיתי".

תיכון עירוני א' בתל אביב, היום (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
תיכון עירוני א' בתל אביב, היום(צילום: ירון ברנר)

 

עם זאת, לא כולם היו מרוצים מהבחינה. מור ליבנה, תלמידת כיתה י"ב מתיכון עירוני א' בתל אביב יצאה מהבחינה כשהיא תוהה במה בכלל הבגרות באזרחות תורמת לעתידה. "בסופו של דבר מדובר בכל כך הרבה חומר שאנחנו לומדים בעל פה ושופכים אותו בבחינה", הסבירה ליבנה. "עכשיו אני לא אזכור את זה בחיים, אבל זה בסדר כי כנראה זו המטרה של משרד החינוך - לשטוף לנו את המוח". לדבריה, "די מלחיץ לדעת שעשיתי עכשיו בחינה באזרחות ואני עדיין לא מבינה מה הולך פה. לדעתי כדאי לצפות בחדשות מאשר ללמוד את זה".

 

אסף איפרגן, גם כן תלמיד בעירוני א', לא הסתיר את אכזבתו מהבחינה. "אני חייב לומר שהיה על הפנים. המתכונת הייתה הרבה יותר קלה והבגרות לא הייתה ברורה כל כך. זו רק בגרות. עוד כמה שנים זה כבר לא ישנה".

 

בין השאלות: "שינוי פרטי לאום מ'יהודי' ל'ישראלי'

שאלה אחרת בבחינה עסקה במאמצי ישראל למנוע את התייבשות ים המלח. "אחת התוכניות להשגת יעד זה גובשה בשיתוף ירדן. לפי התוכנית, יועברו מים באמצעות צינור מים סוף לים המלח", נכתב בשאלה. עוד צוין בשאלה כי חברי כנסת שפועלים למען הגנת הסביבה דרשו להביא התוכנית לאישור ועדה בכנסת ולהציג לה חלופות.

 

כמו כן, הנבחנים התבקשו להציג את הפנייה בהכרזת העצמאות שממשלת ישראל מממשת בפעולותיה בנוגע לים המלח ולהציג את סוג מנגנון הפיקוח והביקורת שבא לידי ביטוי בדרישה לקיים דיון בוועדה.

 

שאלה נוספת שהופיעה בבחינה עסקה בעיצומים שנקטו בוחני הנהיגה בחודש אוקטובר האחרון ושאלה אחרת עסקה בעתירה שהגישה קבוצת ישראלים לבית המשפט העליון בדרישה להצהיר שהם בני לאום ישראלי ולקבוע שיהיה ניתן לשנות את פרטי הלאום במרשם האוכלוסין מ"יהודי" ל"ישראלי". בשאלה נכתב כי השופטים דחו את העתירה והתלמידים התבקשו להציג את גישת מדינת כלל אזרחיה ואת האחריות והמחויבות ההדדית של מדינת ישראל ושל העם היהודי בתפוצות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
תיכון עירוני א' בתל אביב, היום
צילום: ירון ברנר
מומלצים