שתף קטע נבחר

ייצוגית נגד שופרסל על הטעיה באינטרנט

צרכן טוען שההנחה על מוצרים שנקנו במסגרת מבצעים באתר האינטרנט שופרסל אונליין, נמוכה יותר בחשבונית הקנייה מאשר בסיכום החשבון כפי שהוא מוצג באתר עצמו. בכך היא גובה ביתר ומטעה צרכנים. גובה התביעה: 67.5 מיליון שקל

בקשה לתביעה ייצוגית נגד שופרסל על סך 67,475,000 שקל הוגשה לבית המשפט המחוזי ת"א-יפו השבוע, בטענה כי שופרסל מטעה במבצעים באתר האינטרנט שלה שופרסל אונליין וגובה ביתר בחשבונית הקנייה, אחרי שהקנייה כבר נעשתה ובלי הודעה מראש לצרכן.

 

 

לפי הטענה בכתב הבקשה, שופרסל מציגה מבצעי "קנה את השני ב-50% הנחה" ו-"1+1" כאילו הם על אותו מוצר, לאורך כל הליך הקנייה וגם בסיכום החשבון באתר האינטרנט, אך בפועל אם קונים מוצר נוסף מאותו מותג, שמחירו נמוך יותר, שופרסל נותנת את ההנחה על המוצר הזול יותר בחשבונית הקנייה שמוגשת לצרכן אחרי שהמוצרים הגיעו אליו הביתה.

 

הצרכן, שהגיש את הבקשה לתביעה באמצעות עו"ד כפיר גבע ממשרד עו"ד גבע-גולן, בעצם טוען שהרשת מציגה סכום מסוים לגבייה מלקוחותיה המזמינים מצרכים במבצע באמצעות אתר האינטרנט "שופרסל Online" ו/או באמצעות אפליקציית "שופרסל" אך בפועל, בעת קבלת המצרכים גובה מהם סכום אחר, גבוה יותר. בלי ליידע את הצרכנים מראש או לקבל רשותם.

 

 

ההנחה באתר: על המוצר הדומה. בחשבונית, על המוצר הזול

הצרכן גילה את ההטעיה לכאורה, כשקנה מוצרים לביתו באמצעות שופרסל אונליין. במסגרת הרכישה באתר, הצרכן יכול בכל רגע לבחון את סכום הקנייה שלו עד כה. בכל רגע נתון הוא יכול לראות את סכום הקנייה וסכום החיסכון לפי המוצרים שרכש במבצע. בסיום, הוא מקבל את סיכום ההזמנה כמו גם את מספר ההזמנה והוא יכול לצפות בה בכל עת.

 

ב-22 בדצמבר רכש לטענתו מוצרים בהנחות שונות באתר. בין היתר קנה 2 חבילות קציצות דג ברוטב עגבניות שגב במבצע, "קנה 2 יחידות ממגוון מוצרי שגב קפואים, קבל את הזול מביניהם ב-50% הנחה". כשהוסיף את המוצרים לסל הקניות ולאורך הליך הרכישה כולו, הופיע לצידם זיכוי על סך 18.70 שקל, המשקף 50% מעלות חבילת קציצות אחת (37.4 שקל). הוא קנה גם מקלות בורקס פילו תפו"א שגב, מוצר זול יותר, עליו היה מבצע זהה אך בהוסיפו את הפריט לסל הקניות, ההנחה על קציצות הדג נותרה בעינה ועל הבורקס שילם מחיר מלא.

 

באותה הזמנה קנה גם 2 חבילות סוכרזית פטנט במבצע של קנה 2 קבל הזול ב-50% וכן חבילה אחת של סוכרזית פטריה. כמו עם רכישת הדגים והבורקס, גם כאן ההנחה של 9.20 שקלים (50% מ-18.40) ניתנה לאורך כל הליך הרכישה על המוצר השני של הסוכרזית פטנט, אך לא על סוכרזית פטריה הזולה יותר. באותו האופן הוא אף קנה אל סבון נטורל 2 יחידות וכן יחידה אחת של נטורל קרם ידיים. ההנחה בגובה 16.2 הופיעה לצד הסבון (במקום 24.2 שקל) ולא לצד הקרם הזול יותר.

 

בסופה של קנייה, כשהוסיף את המוצרים הללו לסל הקניות הופיעו לצידם זיכויים של 18.7 שקל, 9.2 שקלים ו-16.2 שקל ובסך הכל הוצג לו: "החיסכון שלך 44.10". במסגרת סכום הקנייה המקורי, אך כשקיבל את החשבונית הביתה, התברר לו שההנחה שונה: 10.5 שקל, 4.8 שקלים ו-7.6 שקלים, סך הכל 22.9 שקל בלבד. כך, במקום לשלם 192.09 שקל כפי שנדרש ממנו בהליך הקנייה שילם 213.29 שקל מבלי ידיעתו, הסכמתו ומלי ששופרסל קיבלה ממנו אישור על כך. כלומר, כרטיס האשראי שלו חויב ב-21.2 שקל ביתר.

 

שופרסל אמנם הבהירה בהצהרת המבצע, שההנחה תינתן על המוצר הזול ביותר, אך לא כך הוצגה ההנחה במהלך הליך הקנייה. ההנחה הוצגה על המוצר הזהה. הצרכן אף טוען שברשותו צילומי מסך המוכיחים שבהליך הקנייה ובסיכומה באתר, הוצג לו כי ההנחה היא על המוצרים הזהים ולא על המוצר השלישי.

 

בקנייה אחרת, שכללה 2 סטים של 6 קולבים ב-20 שקל לסט, במסגרת מבצע 1+1, ו-2 סטים של 4 קולבים ב-30 שקל לסט, גם הוא במבצע 1+1, חשב שהוא מקבל הנחה של 50 שקל, כך הוצג לו באתר, אך התברר לו בחשבונית, שההנחה היתה של 40 שקל.

 

התובע טוען להפרה של חובות חקוקות לפי חוק הגנת הצרכן, חוק החוזים, פקודת הנזיקין, ליצירת מצג שווא, עשיית עושר שלא במשפט הפרת חובת הגילוי והפרת חובת סימון מוצרים

 

סכום התביעה: 31.2 שקל עבור המבקש ו-67,47500 שקל לכלל הציבור שנפגע מהצגה כזאת של מבצעים. לטענת התובע, המכירות של שופרסל דרך אתר שופרסל Online עומדות על 1.5% מכלל המכירות של הרשת ושוויין המוערך: כ-180 מיליון שקל בשנה. בכתב הבקשה נטען כי באמצעות הפער בין החשבון באתר האינטרנט לחשבון בפועל, שופרסל גורפת למעלה מ-5% מרווחי האינטרנט שלה, סך של כ-9 מיליון שקל לשנה, לכן בקשת הפיצוי ללקוחות עומדת על כ-62 מיליון שקל, לפי חישוב של 7 שנים, מהן 5 מיליון שקל על נזק לא ממוני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים