שתף קטע נבחר

פייסבוק על הניסוי: לא הייתה כוונה לפגוע

בעקבות מחקר שהתפרסם השבוע התגלה שפייסבוק ביצעה מניפולציות בפיד של כ-700,000 גולשים. גם אם זה נעשה בכפוף לתנאי השימוש מדובר בעניין בעייתי שיוצר בעיית אמון של הגולשים עם הרשת החברתית. פייסבוק: רק רצינו לתת מוצר טוב יותר

הניסוי שערכה פייסבוק יחד עם אוניברסיטת קורנל, שמראה כי הרשת החברתית יכולה להשפיע על הרגשות שלנו על ידי מניפולציות בפיד, מעורר דאגה. בפייסבוק טוענים כי הכל נעשה במסגרת תנאי השימוש וכי מטרת הניסוי היא לשפר את הפיד ולספק תוכן רלוונטי יותר על ידי הבנה של תגובות הגולשים לסוגים שונים של תוכן. מאידך, מומחי פרטיות אומרים כי מדובר בניסוי פולשני. חבר פרלמנט בבריטניה ביקש לפתוח בחקירה בנושא. עורך דין יורם הכהן, מומחה למשפט וטכולוגיה "אנחנו חושבים שאנחנו מקבלים את פייסבוק בחינם, אבל זה עלה לנו כסף, כי אפשר להשפיע על כוח הקניה שלי".

 

 

מוכנים להשתתף בניסוי?

בניסוי שערכו החוקרים ב-2012 (ופורסם כעת) בוצעו מניפולציות על הפיד של 689,003 אנשים שנבחרו ללא ידיעתם. לצורך הניסוי, פייסבוק העלימה מהפיד סטטוסים לפי הפרמטרים של הניסוי, ויצרה פידים מלאכותיים.

 

החוקרים מספרים שניסו לבדוק השפעות של הדבקת רגשות באמצעות הסרת סטטוסים נבחרים (חיובים או שלייליים) מפיד החדשות - העמוד הראשי של פייסבוק שגולשים בו מהמחשב או מהסאמרטפון, ובו כל העדכונים מהעמודים והחברים של הגולשים.

 

על פי התוצאות "כשהיו פחות התבטאויות חיוביות (בפיד), אנשים כתבו פחות סטטוסים חיוביים ויותר סטטוסים שליליים", וגם להפך. מסקנת החוקרים היא כי "התוצאות מראות כי הרגשות שמובעים בפייסבוק משפיעים על הרגשות שלנו", וכן כי אין הכרח לתקשורת בין אישית וסימנים לא ורבליים כדי להדביק אחרים ברגשות.

 

הניסוי עורר ביקורות בקרב גולשים, מומחי אבטחה ופרטיות ועיתונאי טכנולוגיה והעלה שאלות לגבי האתיות שלו - שכן נעשה ניסוי חברתי על המשתמשים ועל מצב הרוח שלהם. פייסבוק מיישמת תנאי שימוש כלליים, אבל לא דובר ספציפית על מניפולציה בפיד, והגולשים לא יודעו על כך. אילו היו מיידעים אותם, יתכן שזה היה מטה את תוצאות הניסוי, אך הגולשים לא ידעו שהם משתתפים בניסוי כלשהו, על פי הדיווחים.

 

פייסבוק: לא התכוונו לפגוע

אדם קריימר, מידען בפייסבוק שהיה ממחברי המחקר כתב כי "עשינו זאת כי אכפת לנו מההשפעה הרגשית של פייסבוק, ומהאנשים שמשתמשים במוצר שלנו. לטעמנו, חשוב היה לחקור את הדאגה השכיחה, שלפיה כאשר רואים תוכן חיובי אצל חברים יש תחושות שליליות או תחושות של הזנחה. דאגנו גם כי חשיפה לתוכן שלישי תגרום לאנשים לנטוש את פייסבוק".

 

עוד הוא מסביר כי המניפולציה נעשה על חלק קטן התוכן לחלק קטן מהגולשים. "בדקנו 0.04 אחוזים מהגולשים למשך שבוע אחד. סטטוסים לא 'הוסתרו', הם פשוט לא הופיעו מדי פעם בפיד, אבל כן היו זמינים בטיימלין של מי שכתב אותם וכן הופיעו בהמשך גם בפיד".  

 

"המטרה הייתה ללמוד כיצד להציע מוצר טוב יותר", הסביר קריימר, "המטרה שלנו מעולם לא הייתה לפגוע באף אחד. אני מבין למה אנשים מודאגים מהניסוי. אני ושותפי למחקר מאוד מתנצלים על הדרך שבה המאמר שלנו תיאר את הניסוי ועל החרדות שהוא גרם להן. יתכן שהתוצאות של המחקר לא היו שוות את החרדות הללו".

 

בהמשך אומר קריימר כי הניסוי נערך ב-2012 ומאז התבצע שיפור בדרך שבה נערכים מחקרים בפייסבוק, וכי התגובות למחקר הזה יעזרו לשפר את דרכיהם יותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
איך זה גורם לכם להרגיש?
צילום: gettyimages
מומלצים