שתף קטע נבחר

חוק ההסדרים: הפרטת נמלי הים שוב בתכנון

לפי מתווה ההפרטות החדש של רשות החברות הממשלתיות, המדינה תמכור את כל מניותיה בחברות כמו נמלי אשדוד וחיפה, תעש והדואר. חברת החשמל, נתיבי הגז, רפא"ל, תעשייה אווירית, הרכבת ומקורות יונפקו אך המדינה תשמור על שליטתה בהן. צפי ההכנסות למדינה: 15 מיליארד שקל

ממשלת ישראל מתכוונת להניע מחדש את המתווה להפרטת נמלי הים באשדוד ובחיפה . פרק בחוק ההסדרים הקרוב, שיובא לאישור הקבינט החברתי-כלכלי, קובע מתווה חדש להנפקת מניות של חברות ממשלתיות. על פי המתווה ששורטט על ידי רשות החברות הממשלתיות במשרד האוצר, בראשות אורי יוגב, המדינה תנפיק מניות מיעוט של חברות ממשלתיות מסוימות, ותמכור את רוב מניותיה בחברות אחרות.

 

 

נמלי הים נכללים ברשימת החברות שהמדינה תמכור את רוב או כל מניותיה בהן. מכירת מניות נמלי הים תתבצע בשלושה שלבים, בהתאם להחלטת ממשלה שהתקבלה כבר ב-2005 ולא בוצעה מאז. ההחלטה מאפשרת מכירה של עד 49% ממניותיו של כל נמל בשתי מכירות, עם הפרשים של כמה חודשים בין מכירה למכירה. החל משנת 2020, קובעת ההחלטה, ניתן למכור את כל מניות הנמלים.

 

נמל אשדוד (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
נמל אשדוד(צילום: gettyimages)

 

ההחלטה מ-2005 קבעה גם מנגנון פיצוי לעובדי הנמלים במקרה של הפרטה. כל עובד צפוי לקבל מענק של כ-50 אלף שקל ולעובדים תהיה אפשרות להתארגן כקבוצת משקיעים ולרכוש 10% ממניות הנמל בהנחה של 30% על מחיר השוק.

 

חברות נוספות שנכללות במתווה ההפרטה של האוצר כחברות שהמדינה תמכור בעתיד את כל מניותיה בהן, הן התעשייה הצבאית (שפורקה למספר חברות, כאשר אחת מהחברות תישאר בבעלות המדינה מסיבות אסטרטגיות), חברת הדואר, החברה לשירותי איכות הסביבה וחברות הדיור שפועלות בעיר תל-אביב, שיועברו לשליטה מלאה של העירייה. החברות שהמדינה תנפיק מניות שלהן תוך שמירה על השליטה בהן, הן חברת החשמל, חברת נתיבי הגז, רפא"ל, התעשייה האווירית, רכבת ישראל ומקורות.

 

על פי המתווה, ההפרטה של החברות הממשלתיות תתבצע בשלושה שלבים: בשלב הראשון, בשנת 2015, תתחיל הפרטת התעשייה הצבאית והפרטת נמל אשדוד, יונפקו 49% ממניות החברה לשירותי איכות הסביבה והחברות העירוניות של תל-אביב יועברו לבעלות מלאה של העירייה. בנוסף, יונפקו 7.5% ממניות חברת החשמל בבורסה ויוקצו מניות מיעוט בחברת נתיבי הגז.

 

ההכנסות יוקדשו לכיסוי היגרעון

בשלב השני, בשנת 2016, תתחיל ההפרטה של נמל חיפה ויונפקו 49% ממניות דואר ישראל. כמו כן, יונפקו מניות מיעוט של מקורות ושל התעשייה האווירית. בשלב השלישי, בשנת 2017, יונפקו מניות מיעוט של רפא"ל ושל רכבת ישראל ויונפקו עוד 7.5% ממניות חברת החשמל.

 

ברשות החברות הממשלתיות מצפים להכנסות של 15 מיליארד שקל מההנפקות וההפרטות הנ"ל, שיועברו לתקציב המדינה כדי לצמצם את הגירעון הממשלתי.

 

"אנחנו לא ממציאים כאן פטנט ואנחנו לא המדינה הראשונה שמנפיקה מניות של חברות ממשלתיות", אמר היום אורי יוגב. "מחקרים מראים ששלוש שנים אחרי הנפקה של מניות בחברה ממשלתית המכירות עולות, הרווחיות כמעט מכפילה את עצמה והיעילות לעובד עולה.

 

"בישראל, כיום, רווחיות החברות הממשלתיות נמוכה. אנחנו מאמינים שהצעד הזה, יחד עם צעדים נוספים שבהם אנחנו נוקטים בתקופה האחרונה, יהפוך את החברות ממשלתיות לכלי לגיטימי ובעתיד נמצא תחומים נוספים, כמו שדות תעופה, שיהפכו מרשויות לחברות ממשלתיות". 

 

ההסכמים הקיבוציים עם העובדים לא ישונו

לדברי יוגב, בחברות הגדולות הממשלה עדיין תישאר הבעלים, הפיקוח על המחירים יימשך וההסכמים הקיבוציים עם העובדים לא ישונו. "פשוט צורת השליטה תהיה שונה ועם יותר דרגות חופש לניהול העצמאי מאשר בחברה ממשלתית רגילה אבל פחות מאשר בחברה מעורבת. הפיקוח לא יפחת בדבר והוא אפילו יהיה יותר חזק כי ברגע שהחברות הללו יהיו ציבוריות הכל יהיה שקוף ונהיר לפי הסטנדרטים של רשות ניירות ערך. מנהלים שלא יצליחו לייעל את החברות יצטרכו לשלם מחיר אישי כמו שמקובל בחברות ציבוריות".

 

יוגב אף התייחס להתנגדות שעשויה לבוא מצד עובדי חברת החשמל והנמלים, ואמר כי "הנפקת מניות חברת החשמל תלויה בהגעה לרפורמה, מה שבאמת נראה כרגע שאפתני. לא ננפיק את חברת החשמל ללא רפורמה. אם לא תהיה רפורמה לא תהיה הנפקה ב-2015 אלא בשנה שבה תתרחש הרפורמה".

 

בנוגע לנמלים אמר יוגב כי "אנחנו מתואמים עם משרד התחבורה וגם מבינים משמועות שהוועדים רוצים היום בהנפקה ואולי אפילו בהפרטה בניגוד למה שהיה ב-2010. מדובר במהלך משלים להקמת שני הנמלים הפרטיים. חלק מכספי ההנפקה יסייעו לאשדוד וחיפה לשפר את התשתית שלהם ולהתחרות בנמלים החדשים".

 

מנמל אשדוד נמסר בתגובה כי "חברת נמל אשדוד תפעל על פי החלטת בעלי המניות של החברה קרי מדינת ישראל".

 

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר בתגובה למתווה שהוגש לאישור הקבינט החברתי-כלכלי בעניין הפרטת החברות הממשלתיות: "הגיעה העת להפסיק עם מהלכים חד-צדדיים, במיוחד כשמדברים על כוונה לסחור בנכסי מדינה. לא כל הנפקת מניות בחברה ממשלתית היא הפתרון הטוב ביותר עבור האזרחים. במקרים שהדבר נעשה מעל ראשי העובדים וללא בחינה מוקדמת, עולה תמיהה באשר לתוצאה - למי יועיל המהלך - לטייקון או לאזרח.

 

"ההסתדרות לא תסכים לאף צעד חד צדדי או צעד שיש בו אפשרות לפגיעה בציבור העובדים, במעמד הביניים או השכבות החלשות. צעדים מעין אלו, ללא הסכמות מוקדמות עם אלו שגורלם מושפע מכך, הם הפרטה פירטית וכל צעד כזה ייענה על ידי ההסתדרות בחומרה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ורג' גינסברג
נמל חיפה
צילום: ג'ורג' גינסברג
מומלצים