שתף קטע נבחר

צילום: חיים צח

רוכש רכב? אין דרך לדעת אם הוא עבר תאונה

בעשור האחרון נגנבו בישראל כרבע מיליון כלי רכב, שיעור גבוה ביחס למדינות ה-OECD. מבקר המדינה מתריע כי מידע בדבר כלי רכב שהיו מעורבים בתאונה - לא נגיש לציבור וכך מסכן אותו

המשטרה מאתרת פחות ופחות מכוניות גנובות, ורוכשי מכונית עלולים לא לדעת שרכבם היה מעורב בתאונה - כיוון שהמידע עדיין לא נגיש לציבור. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שמתפרסם היום (ד').  

 

מדו"ח המבקר עולה שבשנים 2013-2003 נגנבו בישראל כ-250 אלף כלי רכב. הנזק הכלכלי הישיר שנגרם מכך מוערך ביותר ממיליארד שקל לשנה. בין היתר, בדק המבקר את פעילות אתג"ר, היחידה הארצית הייעודית לטיפול בתופעה, שהוקמה ב-2005.

 

לפי נתוני האו"ם מבין 100 מדינות שנבדקו, ישראל נמצאת בעשירייה הראשונה מבחינת מספר גניבות כלי רכב לנפש. בהשוואה ל-35 מדינות ה-OECD ישראל מדורגת במקום הרביעי יחסית לאוכלוסייה. כך, עם מעט יותר מ-250 גניבות כלי רכב לכל 100 אלף נפשות, ישראל מדורגת מעל מדינות כמו אוקראינה, הודו, אלבניה, טורקיה, סלובניה ותאילנד, שבהן נרשמו נכון לשנת 2010 מספרים נמוכים יותר.

 

נתוני המשטרה מראים שבין השנים 2009 ל-2013 פחת ב-11% שיעור כלי הרכב הגנובים שאותרו, שגם כך נמוך מאוד בהשוואה למדינות אחרות. למשל, בפינלנד אותרו 90% מכלי הרכב שנגנבו, בספרד 80%, בדנמרק 71% ובארה"ב 68%. אך בישראל רק 33% מכלי הרכב הגנובים אותרו נכון לשנת 2009.


 

בנוסף, ציין המבקר כי מספר מזערי מתיקי החקירה של המשטרה בגין גניבת כלי רכב הסתיים בפענוח. 94% מתיקי החקירה נסגרו מבלי שפוענחו ורק באחד מכל 17 תיקים הוגש כתב אישום.

 

המבקר מצא גם שבניגוד לנוהל שקבע היועץ המשפטי לממשלה, לפיו יחידת אתג"ר תפעל באופן עצמאי ובמנותק מהגורמים המממנים את הקמתה ופעילותה (איגוד חברות הביטוח והארגון הישראלי של החברות להשכרת רכב) כדי לנטרל את השפעתם על תפקודה, קיימה אתג"ר חמישה מפגשים עם הגוף המממן במשרדיו ולא במתקן משטרתי. מפגשים אלה, למעט אחד, לא תועדו בפרוטוקולים. ב-2011 חקרה אתג"ר באזהרה נושא משרה בתאגיד ביטוח שחבר בגוף המממן ללא אישור מראש אגף חקירות ומודיעין.

 

נמצא ששיקום כלי הרכב שמצבם הוגדר "אובדן גמור" בתאונה והסחר בהם מהווים גורם עיקרי לגניבות כלי רכב. רבות מהמכוניות שהוגדרו כך (כששיעור הנזק שווה 40%-59% מערך הרכב) משוקמות באופן לא תקני. לעתים בעת מכירת המכוניות ששוקמו נעשות פעולות להעלמת דבר התאונה או להפחתת חומרתה.

 

לפיכך קובע המבקר כי מטרות החוק להגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים לא הושגו. ביקורת של אתג"ר מצאה מאות ליקויים שנוגעים לאישורי המוסך, כולל אישורי מוסך מזוייפים, מוסכים רבים (יותר משליש) ללא רשיון עסק, תיקונים באמצעות הלחמה של שני חלקי שלדה והתקנת כריות אוויר משומשות או גנובות ברכבים משוקמים. על הממצאים האלה לא דיווחה אתג"ר למשרד התחבורה שממונה על ביצוע חוק הרישום.

 

רוכש פוטנציאלי של רכב עדיין לא יכול בימינו לבצע רכישתו על בסיס החלטה מושכלת ומידע מלא. אינפורמציה בנוגע לנזק שנגרם לרכב בתאונה שבעקבותיו הוגדר כ"אובדן להלכה", עדיין איננה נחלת הכלל. זאת משום שמשרד התחבורה טרם הנגיש את המידע לציבור, אף שהודיע ב-2012 שיעשה זאת.

 

נתוני המשטרה מראים שאלפי ישראלים מעדיפים לתקן את מכוניותיהם בשטחי הרשות הפלסטינית נוכח המחירים הנמוכים, אף שהצעד מנוגד לחוק. התיקון בשטחים גורר ביקוש נרחב לחלקי חילוף גנובים, וכלי רכב שמטופלים שם מתוקנים באופן שמסכן את נוסעי הרכב. רק נגד מעטים ממפרי החוק הגישה המשטרה המלצות לכתבי אישום, מה שפוגע ביעילות ההרתעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רבע מיליון מכוניות גנובות בעשור
צילום: shutterstock
מומלצים