שתף קטע נבחר

חשיפה: רכבת עמוסת נוסעים דהרה לעבר מסילה מפורקת

רכבת נוסעים בדרכה לנתב"ג הוסטה לעבר מסילה מפורקת עקב טעות אנוש, ורק ערנות יוצאת דופן של בקרי תנועה מנעה תאונה קשה במיוחד. תגובת רכבת ישראל למספר שאלות הנוגעות לטיפול במקרה החמור: המקרה מוכר ונבדק

טעות של בקר תנועה הסיטה רכבת נוסעים לעבר מסילה שפורקה, ורק ערנות של בקרים אחרים מנעה אסון. נוסעי רכבת הלילה לשדה התעופה בן-גוריון בשעה 02:00, רצו רק להגיע לשדה במהירות לקראת טיסתם לחו"ל. יש גם להניח שעד עתה לא ידעו כי באותו לילה ב-3 בדצמבר, חייהם היו נתונים בסכנה מוחשית. שכן טעות אנוש חמורה של בקר תנועה במרכז השליטה הארצי של רכבת ישראל, גרמה להסטת רכבת הנוסעים למסילה שגויה. הטעות לא הייתה חמורה כל-כך, אלמלא מדובר היה במסילה שנסגרה לחלוטין לתנועה, ופורקה במסגרת עבודות תחזוקה.

 

לכתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar

 

בנס לא ירדה מהמסילה - רכבת ישראל (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
בנס לא ירדה מהמסילה - רכבת ישראל(צילום: רועי צוקרמן)
 

 

רק ערנותם של בקרי תנועה אחרים באותה משמרת מנעה אסון כבד: אלמלא התערבותם, רכבת הנוסעים הייתה ממשיכה בנסיעתה אל עבר המסילה שפורקה, כאשר המשך הנסיעה בקטע המושבת עלול היה להוביל להתהפכותה ולפגיעה בנוסעים. בקרי תנועה שהבחינו בסכנה הסבו את תשומת לבו של אותו בקר שהסיט את הרכבת לקטע המושבת, ובעקבות זאת הועברה הנחייה מיידית לנהג לעצור את הרכבת. לדברי מקורות ברכבת, על המסילה נמצאו באותו זמן גם עובדי תחזוקה שלא היו מודעים לסכנה המתקרבת.

 

גורמים ברכבת ישראל חלוקים בדעתם באשר לקרבת רכבת הנוסעים לקטע המושבת של המסילה. מקור בחברה אומר היום (ב') כי הרכבת נעצרה במרחק בטוח יחסית מהמסילה המושבתת, אך אחרים אומרים כי הרכבת התקרבה עד כדי כ-250 מטרים בלבד לאתר בו בוצעו עבודות התחזוקה באותה שעה. יש להזכיר כי לרכבת נוסעים נדרשים מאות מטרים כדי לעצור בבטחה.

 

"זה לא משנה (מה היה המרחק המדויק)", מסביר מקור בחברה. "מה שחמור הוא עצם העובדה שדבר כזה קורה. צריך לחשוב על מה היה יכול לקרות, אם הרכבת הייתה נוסעת יותר מהר או אם לא היו עוצרים אותה בזמן. וזה מה שמפחיד".

 

לאחר עצירתה, נדרשו עובדי החברה להחזיר לאחור את רכבת הנוסעים, אל מקום שבו אפשר יהיה להעבירה למסילה פעילה. לדברי גורמים המעורים בפרטי תקרית הבטיחות, החזרת הרכבת לאחור והסטתה למסילה הפעילה הובילו בסופו של דבר לאיחור של כ-28 דקות.

 

מקורות מציינים היום כי בעקבות התקרית החמורה הוחלט על הקמת ועדת בדיקה פנימית, אך לא ברור אם מסקנותיה כבר הוגשו להנהלת החברה. בניגוד למקובל בענף התעופה, שבו פועל חוקר תאונות עצמאי מטעם משרד התחבורה, מרבית החקירות של תאונות ותקריות בטיחות ברכבת נערכות על-ידי החברה עצמה. ראוי גם לציין כי חוקר התאונות האוויריות מפרסם דו"חות חקירה לציבור הרחב, בעוד שמשרד התחבורה נמנע לרוב מלפרסם דו"חות הנוגעים לרכבת.

 

ברכבת ישראל סירבו להתייחס לשאלות מפורטות שהועברו להתייחסותם, והסתפקו בתגובה לפיה "המקרה מוכר ונמצא בבדיקה". ברכבת גם לא התייחסו לשאלות בעניין קיום חובת הדיווח למשרד התחבורה – דיווח המחויב על-פי נהלים של אגף הרישוי המסילתי במשרד. יש לציין כי בעבר אירעו תקריות בטיחות ברכבת ישראל שלא דווחו למשרד התחבורה, ורק בעקבות חשיפתם בכלי התקשורת הובאו לידיעת הגורמים האחראים במשרד.

 

בהתייחסו להחלטת רכבת ישראל שלא לפרסם פרטים אודות תקרית הבטיחות - וזאת אף בקרב עובדי הרכבת - אומר היום מקור בחברה כי "בתקופה האחרונה אנחנו עדים דווקא לשינוי משמעותי בתרבות הניהולית ברכבת, אבל יש טעות אחת שלא מתקנים: במקום להילחם בתאונות, (הם) מסתירים אותן. על כל שטות מוציאים הודעה, אבל על תקרית כזו לא שומעים כלום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אמיר לוי
הרכבת - הוסטה למסילה מפורקת
צילום: אמיר לוי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים