שתף קטע נבחר

המשטרה טוענת לשנה מוצלחת. המספרים מלמדים שלא

סיכום שנת 2014 על-ידי משטרת התנועה מציג תמונת בטיחות ורודה, אלא שהנתונים המוכרים כבר שנתיים מלמדים כי בניגוד למגמה העולמית, ישראל הולכת אחורה. יו"ר הרשות: "נתוני המגמה של השנתיים האחרונות מחייבים אותנו 'להניף דגל אדום'"

מספר התאונות הקטלניות וההרוגים עולה כבר שנה שנייה ברציפות? במשטרת ישראל מרוצים בכל זאת. דו"ח סיכום שנת 2014 בכבישים שפרסם לפני ימים אחדים אגף התנועה, עשוי להיראות כמסמך מעודד בכל הנוגע לבטיחות בדרכים. ובכל זאת, המספרים מלמדים על עלייה של 10% במספר ההרוגים בתאונות דרכים ובתאונות קטלניות תוך שנתיים, בזמן שבמרבית המדינות המפותחות נרשמת ירידה רצופה וחדה.

 

לכתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar

 

עוד תאונת דרכים קטלנית - המשטרה מתעלמת מהמצב (צילום: דוברות מד"א) (צילום: דוברות מד
עוד תאונת דרכים קטלנית - המשטרה מתעלמת מהמצב(צילום: דוברות מד"א)

 

"אין ספק כי תכנית "המפנה" שיצאה לדרך בשנת 2012 הוכיחה את עצמה ומשקפת מגמת ירידה במספר הנפגעים בתאונות הדרכים", סיכם מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, את נתוני אגף התנועה, "משטרת ישראל תמשיך במדיניות זו גם בשנה הקרובה". על מה ביסס דנינו את דבריו?  על הנתונים הבאים של 2014:

  • 1,250 נהגים נעצרו עד תום ההליכים
  • 7,652 נהגים נתפסו מסכנים חיים ובפסילה
  • כ-10,000 דו"חות נרשמו לנהגים שיכורים
  • 2,176 נהגים איבדו את הרישיון עד תום ההליכים
  • 11,601 נהגים עברו עבירה חמורה ונשפטו באופן מזורז

 

אלה המספרים ששחררה המשטרה מבלי להשוות זאת לשנים אחרות,, אלא רק לציין כי חלה ירידה של 40% בכמות הדו"חות. ואיך זה השפיע על מצב הבטיחות בדרכים? ראוי להזכיר את הדברים שאמר רק לאחרונה יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יעקב שיינין, ומהם עולה תמונה הפוכה. "החשש הוא שקיפאון במשך שנתיים רצופות מצביע על בלימה של מגמת הירידה בהרוגים", הסביר שיינין בדו"ח שפרסמה הרשות, "נתוני המגמה של השנתיים האחרונות מחייבים אותנו 'להניף דגל אדום'".

 

ומה אומרים המספרים של הרשות? הגוף האחראי על ניתוח נתוני התאונות מצביע על תמונה שונה לחלוטין מזו שעולה מנתוני המשטרה. לפי הרשות, מספר התאונות הקטלניות עלה מ-254 בשנת 2012 לכ-290 בשנה החולפת (המספר הסופי ייקבע רק במהלך ינואר 2015). במקביל, מספר ההרוגים בתאונות דרכים עלה מ-290 בשנת 2012 ל-308 ב-2013 ו-319 בשנה שעברה (גם במקרה זה, המספר אינו סופי וייקבע במהלך ינואר).

 

עולם יפה, גרסת המשטרה

על-פי אגף התנועה, "בשנת המפנה הראשונה (2012, ש.ה) הייתה ירידה של 99 הרוגים, בשנה שעברה (2013) 316 הרוגים ובשנה זו (2014) 318 הרוגים – 2 הרוגים יותר". דברים אלה מומלץ לקרוא בהקשר הראוי, שכן אותה "שנת מפנה ראשונה" בה נרשם שיפור ניכר, הוגדרה על-ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כ"סטייה סטטיסטית". הגדרה שהוכחה כנכונה, שכן ב-2013 ו-2014 עלה מספר ההרוגים ב-10% במצטבר, ומספר התאונות הקטלניות עלה בכ-13%.  פחות או יותר לפי ההערכות המוקדמות של מנכ"ל הרשות.

 

 

היכן ניתן למצוא נתונים אלה בסיכום השנתי של המשטרה? לא ניתן. בסיכום גם אין כל התייחסות לכך שבשלושה חודשים ב-2014 שרר מזג אוויר חריג: ינואר ופברואר היו שחונים במיוחד, וגם בדצמבר נרשמה כמות משקעים נמוכה.

 

התוצאה, לפחות בכל הנוגע לחודשיים הראשונים של השנה, היא מספר נמוך מהממוצע של תאונות והרוגים - ברשות לבטיחות העריכו כי בינואר ובפברואר לבדם נחסכו חייהם של כ-20 בני אדם. ובמלים אחרות, מצב הבטיחות האמיתי חמור עוד יותר מזה שניכר בעלייה בפועל במספר ההרוגים והתאונות הקטלניות.

 

מטרידה במיוחד היא השמטת נתונים חשובים במיוחד הנוגעים לבטיחות הולכי הרגל בישראל: בשנה החולפת זינק מספר הולכי הרגל שנהרגו בתאונות ב-32% לעומת 2013. שיעור הולכי הרגל מסך ההרוגים הגיע בשנה שעברה לשיא: כמעט 40% מכל ההרוגים בתאונות דרכים היו הולכי רגל - שיעור כפול ויותר מהממוצע בארגון המדינות המפותחות (OECD). אלא שגם לנתונים אלה לא נמצא מקום בסיכום השנתי של אגף התנועה.

 

הכל טוב, לפחות חלקית

אילו נתונים בכל זאת מופיעים בסיכום השנתי של המשטרה? באגף התנועה מציגים תמונה ורודה של המציאות, וטוענים שמספר הנפגעים בתאונות ב-2014 היה נמוך בכ-3,500 מזה שנרשם ב-2013. נתון מעודד אמנם, אבל יש לזכור כי נתוני המשטרה הוכרו כבר לפני זמן רב כחלקיים בלבד: כך למשל, מספר הנפגעים קשה לפי דיווחי המשטרה נמוך ביותר מ-50% ממספרם לפי רישומי מרכזי הטראומה בבתי החולים.

 

 

בעיה נוספת בנתונים נוגעת לסיווג התאונות, שנקבע לרוב לפי החלטת המשטרה. כך למשל, בין 2010 ו-2011 ירד מספר התאונות המדווחות בצמתים בין-עירוניים מכ-4,500 ל-2,100 בלבד - ירידה של יותר מ-50% בתוך שנה אחת. בדיקה מדוקדקת העלתה כי במקביל לירידה חל שינוי בסיווג הצמתים לפי המשטרה: צמתי כניסה ליישובים שנמצאים בסמוך דרכים בין-עירוניות, שהוגדרו בעבר כצמתים בין-עירוניים, סווגו מחדש והוגדרו כצמתים עירוניים.

 

במשטרה גם מדווחים על כך שהאכיפה התמקדה ב-2014 ברחובות וכבישים שבהם נרשם מספר גבוה של תאונות. כתוצאה מכך, אומרים במשטרה, חלה ירידה של כ-30% במספר התאונות הקטלניות והקשות ב"כבישים אדומים", ובמקביל ירד ב-37% מספר התאונות הקטלניות והקשות ב"רחובות אדומים".

 

אולם, מאחר שסך התאונות הקטלניות עלה ב-2014, נראה שהמיקוד באכיפה השיג תוצאה כללית הפוכה מזו אליה התכוונו במשטרה: אם אכן ירד משמעותית מספר התאונות הקטלניות באזור אחד, הרי שהעלייה בסך התאונות מלמדת על כך שבאזורים אחרים נרשם זינוק במספר התאונות שקיזז וביטל את השפעת הירידה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות כיבוי והצלה מחוז צפון
כמה תאונות באמת?
צילום: דוברות כיבוי והצלה מחוז צפון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים