לילית מדבּר חדשה למדע נקראה ע"ש צפר ישראלי

בתום מחקר גנטי של חוקרים מאירופה וארה"ב, התגלה כי לילית המדבר, עוף דורס לילי המצוי במדבר יהודה, בנגב ובערבה, היא למעשה מין חדש ונפרד מהלילית שהיתה ידועה עד כה למדע. החוקרים העניקו לה את שמה המדעי - סטריקס הדורמי (Strix hadorami) - בו שולב שמו של הדורם שיריחי, צפר וחוקר ציפורים ישראלי

חוקרים משוויץ, ארצות הברית וספרד הכריזו על גילוי של מין חדש של לילית מדבר שחיה בישראל, ירדן, מצרים, עומאן, תימן וערב הסעודית. הם העניקו לה את שמה המדעי על שם הצפר וחוקר הציפורים הישראלי, הדורם שיריחי, שתרם רבות לתגלית המדעית.

עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet

מין הלילית שהוגדר מחדש כונה באנגלית "Desert Tawny Owl (לילית מדבר או בתרגום חופשי - ינשוף מדברי צהוב-חום. א.א), הלילית שייכת למשפחת הינשופיים מסדרת דורסי הלילה ושמה המדעי בלטינית הוא סטריקס הדורמי (Strix hadorami) בו שולב שמו של הדורם.

(צילום: הדורם שיריחי)

"בטעות קראנו לה בשם הלא נכון"

"זו פעם ראשונה שקוראים ציפור על שמי. בדרך כלל מדובר במחווה ששמורה לאנשים שמתו ולא בעודם בחיים", אומר הדורם שיריחי בראיון מיוחד ל-ynet. "זה מראה שהציפורים שיש לנו בישראל באמת שונות ויש לכך שורשים חזקים באבולוציה.

לא מדובר כאן בהבדל גנטי של אחוז אחד כמו בין בני האדם לשימפנזים, אלא הלילית הזו שונה בכעשרה אחוזים משאר הליליות. מאז שהנביא ישעיהו טען ששמע ינשוף במדבר לפני 2,600 שנה, מסתבר שהלילית הצליחה לסדר את כולנו ובטעות קראנו לה בשם הלא נכון".

המחקר נמשך מספר שנים, התבסס על בדיקות גנטיות של פוחלצי ליליות מדבריות שנאספו מהטבע על ידי חוקרים ואספנים. 137 שנה לאחר גילוייה הראשוני של לילית המדבר, שזכתה לשם המדעי בלטינית - סטריקס בוטלרי (Strix butleri - שמשמעותו הוא ינשוף על שמו של חוקר הציפורים אדוארד ארתור בוטלר). שמה הלועזי של לילית המדבר המצויה בישראל היה לילית בשם Humes Owl (הינשוף של ה-hume) ומסתבר כי הלילית שחיה בישראל, ירדן, מצרים וערב הסעודית, היא למעשה מין נפרד מלילית המדבר שהיתה מוכרת עד כה למדע.

"אני בורג קטן במערכת". הדורם שיריחי (צילום: עמיר בלבן ויובל דקס) (צילום: עמיר בלבן ויובל דקס)
"אני בורג קטן במערכת". הדורם שיריחי(צילום: עמיר בלבן ויובל דקס)

החוקרים ציינו כי ישנם הבדלים גדולים בינה לבין ליליות שנבדקו עד כה במקומות אחרים באזור. עד כה סברו בעולם המדע כי הלילית שחיה בישראל קרובה יותר למשפחת הליליות באסיה על סמך מספר מצומצם של ליליות שניצודו בטבע ונתרמו לאוספים זואולוגיים של מוזיאוני טבע בבריטניה, בארצות הברית וישראל.

העולם המדעי עובר בשנים האחרונות שינויים רבים תודות לשימוש בטכנולוגיות גנטיות מתקדמות ועמן גם נערכים שינויים באופי של המיון הביולוגי של מיני בעלי חיים, צמחים וחיידקים.

"גילוי תוצרת הארץ"

בשנת 1985 הדורם שיריחי ערך בדיקות טקסנומיות במטרה לברר האם הלילית שייכת לתת-מין אפריקאי או אסיאתי, הוא בדק עורות ופוחלצים של ליליות שנאספו על ידי צפרים ואספני טבע בתחילת המאה ה-19 וה-20 בישראל במוזיאונים בבריטניה וארצות הברית.

"היו לנו כמה עורות של ליליות שנמצאו במדבר יהודה ונתרמו למוזיאון הטבע הבריטי ומוזיאון הטבע בניו יורק. בדקתי את הדגימה שקיימת בישראל והשוויתי זאת לפוחלץ שנמצא במוזיאון בארצות הברית ואמור להוות דוגמא מייצגת ללילית המדבר, אז בעצם התחלתי לחשוד שיש הבדלים ביניהם", הוא מסביר. "כבר אז חשדתי שהלילית אינה מתאימה להגדרות המין של לילית המדבר, אך באותן שנים בדיקות גנטיות לא היו כה נגישות והנושא ירד מהפרק".

(צילום: רוני לבנה) (צילום: רוני לבנה)
(צילום: רוני לבנה)

באמצע שנות ה-90, התאפשר לשיריחי לבצע בדיקות נוספות במהלך עבודתו על ספר "הציפורים של ישראל". לפני מספר שנים הוא העביר את ממצאיו לצוות החוקרים. הם החלו בבדיקות הנושא ואף הגיעו לישראל כדי לבצע בדיקות לפרטי הליליות שקיימים באוספי הטבע הלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים ובמוזיאון הטבע ע"ש שטיינדהרט באוניברסיטת תל אביב.

לאחר שסיימו את מחקרם, עמלו בשנתיים האחרונות חוקרים נוספים כדי לבדוק ולאשר את ממצאי התגלית, עד שאושר להכריז כי אכן מדובר במין חדש ונפרד של לילית מדבר. המאמר התפרסם לאחרונה בכתב העת המדעי היוקרתי  "Zootaxa" ובו ציינו החוקרים כי מעורבתו של הדורם בתגלית החלה "עוד כשהיה נער צעיר ומצא לילית מדבר חיה אך גוססת מרעל בעין גדי".

"המחקר שייך לקבוצת חוקרים מחו"ל, אך הגילוי והזיהוי הוא תוצרת הארץ. אני רק בורג קטן במערכת. עוד כשהייתי ילד בן 13 בחוג לצפרות בירושלים לפני 40 שנה ספגתי הרבה מאוד אהבה לציפורים מפרופ' יוסי לשם ומהזואולוג פרופ' היינריך מנדלסון ז"ל. בעצם, מאז התחלתי להתעסק ולחקור ליליות", מוסיף שיריחי. "זו גם הפעם הראשונה בהיסטוריה ששם עברי של ציפור מתורגם לשם האנגלי".

צפר ללא גבולות - סרט תיעודי על הצפר והחוקר הדורם שיריחי

(הפקה: יובל דקס, בימוי: עמיר בלבן, צילום: עמיר בלבן, יובל דקס, צילומי סטילס: הדורם שיריחי)

גורם משיכה לצפרים מכל העולם

לדבריו, הלילית היא עוף דורס בעלת אופי אדיר, המתמחה בציד מכרסמים וציפורים. "היא מהווה גורם משיכה לכל צפר חובב מהעולם. כמעט כל תייר חובב ציפורים שמגיע לישראל, הלילית היא אחת הציפורים המבוקשות לצפייה בטבע", הוא מסכם.

(צילום: רוני לבנה) (צילום: רוני לבנה)
(צילום: רוני לבנה)

"בשנים האחרונות אנחנו יודעים הרבה מאוד על הליליות מאז שהדורם שיריחי מצא אותן בטבע. לפני כחמש שנים ביצענו סקר מקיף במדבר יהודה ובחלקים גדולים בנגב ונראה כי הלילית אינה נחשבת למין נדיר כפי שנדמה היה לפני עשרים שנה", אומר ל-ynet דן אלון, מנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע. "כיום היא מצוייה באופן נרחב יחסית במדבר יהודה, בנגב ובהרי אילת"

הלילית המדברית נצפתה  בשנים האחרונות בישראל באזור עין גדי, נחל פארן, שדה בוקר, הרי אילת, צפון ומרכז מדבר יהודה, הרי רמון, נווה זוהר ונחלים משמר – צאלים. בשנת 2009 נערך מחקר בן שלוש שנים על ידי חוקרים מהמרכז הבינלאומי לצפרות באילת, שגילו כ התפשטות החקלאות בערבה, הביאה לפלישה של האוח המדברי, על חשבונה של לילית המדבר, דורס לילה נדיר בערבה.

צילום: הדורם שיריחי