שתף קטע נבחר

האוסקר הכי הפוליטי בהיסטוריה

טקס האוסקר שנערך השבוע בלוס אנג’לס ייזכר פחות בכלל הזוכים ויותר בגלל נאומי הזכייה. היה חזק מאוד

באחד מטקסי האוסקר הפוליטיים והחברתיים ביותר של השנים אחרונות, המנצח הגדול כנראה היה חייב להיות במאי ממכסיקו העונה לשם הקלאסי אלחנדרו גונזלס אינריטו. מה שאמור היה להיות קרב אדירים בין סרטו של אינריטו, ‘בירדמן’, ליצירתו בת 12 השנים של ריצ’ארד לינקלייטר, ‘התבגרות’, הסתיים בנוקאאוט מוחץ לטובת הסרט הברנז’אי-הוליוודי שצולם בטייק אחד ארוך ללא הפסקה. אינריטו עלה לבמה שלוש פעמים כדי לקבל את האוסקר גם על הסרט הטוב ביותר, גם על הבימוי וגם על התסריט. דווקא כוכב הסרט, מייקל קיטון, שהיה המועמד הסנטימנטלי לפרס השחקן הטוב ביותר, הפסיד לאדי רדמיין. הבריטי האלמוני הגיע משומקום - אבל ממש משומקום - וזכה באוסקר על גילום דמותו של סטיבן הוקינג ב-The Theory Of Everything. פרס השחקנית הלך לג’וליאן מור המופלאה, שעשתה את תפקיד חייה בדרמה Still Alice, בה גילמה חולת אלצהיימר.

את פרס שחקן המשנה לקח השחקן הוותיק והנפלא ג’יי.קיי סימונס, על תפקיד מורה המוזיקה הסאדיסט ב’וויפלאש’. פרס שחקנית המשנה הוענק לפטרישיה ארקט, במה שבסוף הערב התברר כרגע השמח היחיד עבור ‘התבגרות’, שהיה בלי ספק המפסיד הגדול של הטקס.

‘מלון בודפשט’ המקורי והמרהיב של ווס אנדרסון גרף את כל פרסי העיצוב והתלבושות, ‘אידה’ הפולני זכתה בפרס הסרט הזר, Big Hero 6 זכה בפרס סרט האנימציה - קטגוריה ממנה נעדר באופן בלתי ייאמן סרט הלגו - והסרט Citizen Four, על מדליף ה-NSA אדוארד סנודן, זכה בפרס הדוקמנטרי.

אבל עם כל הכבוד לזוכים, מה שייזכר מטקס האוסקר ה-87 יהיו שלושה רגעים פוליטיים-חברתיים מהחזקים בהיסטוריה של האוסקר. אחד היה כשפטרישיה ארקט, זוכת אוסקר שחקנית המשנה, עלתה לבמה וקראה מהכתב נאום חוצב להבות בדרישה להעניק שוויון זכויות ושכר לנשים בארה”ב. “נלחמנו עבור הזכויות של כולם, הגיע הזמן להילחם עבורנו”, אמרה בתשוקה שהקפיצה את מריל סטריפ וג’ניפר לופז מכסאותיהן בשריקות התלהבות.

רגע בלתי נשכח נוסף היה כאשר גראהם מור הבריטי, שזכה בפרס התסריט המעובד על The Imitation Game, סיפר לקהל כי בגיל 16 הוא ניסה להתאבד, כיוון שידע כי הוא הומוסקסואל ולא יכול היה לשאת את העלבונות. בנאום נרגש ביקש מור מילדים הומואים לא לפחד ולא להתחבא. “תישארו שונים, תישארו מוזרים”, אמר בקול חנוק.

אבל הרגע החזק ביותר של הערב התרחש כאשר הזמרים ג’ון לג’נד וקומון ביצעו את השיר ‘גלורי’ מתוך הסרט ‘סלמה’, שמספר על מאבק התנועה לשוויון זכויות השחורים לפני 50 שנה. הביצוע שלהם סחט דמעות מהקהל, והנאום שלהם לאחר הזכייה בפרס השיר, הדהד מחוף לחוף. “סלמה זה לא פעם, סלמה זה היום”, אמר לג’נד, “עדיין מנסים למנוע מאיתנו להצביע, ובבתי הכלא יושבים יותר שחורים מאשר בתקופת העבדות. לעולם לא נפסיק לצעוד ולהילחם למען שוויון”.

 

ניל פטריק האריס (EPA) (EPA)
ניל פטריק האריס(EPA)

 

דבריו של לג’נד היו עוצמתיים במיוחד לאור העובדה כי טקס האוסקר השנה היה אחד הפחות מגוונים אתנית בהיסטוריה של הוליווד. כל השחקנים והשחקניות המועמדים היו לבנים, והסרט ‘סלמה’ עצמו, שזכה לביקורות אדירות, קופח באופן בוטה. בניסיון מתאמץ מדי לפצות, שלחו מארגני לטקס לבמה את כל השחקנים השחורים שיכלו לאסוף כדי שיגישו את הפרסים לזוכים, במה שבשלב מסויים הרגיש כמו עלבון גדול עוד יותר מאשר ההתעלמות מהם.

 

פטרישיה ארקט (EPA) (EPA)
פטרישיה ארקט(EPA)

 

ורק כדי לסיים את הטקס הפוליטי הכמעט חסר תקדים, הקדיש כוכב הערב, אינריטו, את הזכייה שלו לבני עמו המכסיקנים וביקש כי מהגרים ממכסיקו יזכו ליחס הוגן ומכובד בארה”ב.

 

מייקל קיטון ואלחנדרו גונזלס אינריטו (AP) (AP)
מייקל קיטון ואלחנדרו גונזלס אינריטו(AP)

 

את הטקס הנחה ניל פטריק האריס, במה שלא ייזכר כערב הגדול בחייו. הבדרן המוכשר והמקסים סבל מתסריט איום ונורא, ולא במקרה הרגע היחיד שייזכר מההנחיה שלו יהיה זה בו הוא עלה לבמה רק בתחתונים. מצד שני, רגע שכן ייזכר לטובה הוא ההומאז’ הנפלא של ליידי גאגא לציון 50 שנה ל’צלילי המוזיקה’. הביצוע הפנטסטי שלה הותיר אפילו את ג’ולי אנדרוז חסרת מלים, מה שכמובן לא הפריע לה להיות מקסימה כתמיד.


פורסם לראשונה 27/02/2015 01:05

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים