שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    קו 15 של אגד בירושלים. הציון: כמעט טוב
    איך מתפקד קו אוטובוס שכולו פרי יוזמתם של נוסעי התחבורה הציבורית בירושלים? ארגון "15 דקות" בודק את קו 15. התוצאה מפתיעה לטובה

    שש שנים חלפו מאז נערך כנס שכונתי קטן לעידוד קו אוטובוס ישיר ומהיר מהקטמונים לתחנה המרכזית בירושלים. כנס בעקבותיו נולד ארגון 15 דקות, אזרחים מכל רחבי העיר שרצו לשפר את התחבורה הציבורית בבירה. בתחילה מדובר היה בהתארגנות מקומית-ירושלמית, היום כבר מדובר בעמותת נוסעי תחבורה ציבורית ארצית. במקרה או שלא, הקו במסלול עליו חלמנו יצא לראשונה לדרכו רק חמש שנים מאוחר יותר - אבל עם מספר כמעט-אירוני: 15. שנה אחרי, הגיע הזמן לבדוק עד כמה הוא נחוץ ומוצלח. אחרי הכל, מדובר בפרי יוזמה ישירה של הנוסעים.

     

    יש לכם תלונה בנושא תחבורה ציבורית? שלחו את הטופס

    לאתר ארגון 15 דקות

     

     (יוסי סעידוב)
    (יוסי סעידוב)

     

    מסלול

    קו 15 מחבר בין שני מוקדים מרכזיים בעיר: אזור התחנה המרכזית ואזור המסחר והתעסוקה תלפיות בדרום העיר. בדרך הוא עובר במספר שכונות

    בהן רסקו, קטמונים, בקעה ותלפיות. על תוואי הנסיעה ממוקמים מספר מוסדות ציבוריים: בתי ספר, מרכזים קהילתיים, בית אבות, סניפי תנועות נוער, פארק המסילה, גן סאקר ועוד. הקו עובר אמנם בקרבת דרך חברון, ציר תחבורה ציבורית מרכזי בעיר, אך אינו עושה בו שימוש. נוסעים המעוניינים לעבור מקו 15 לקווים מהירים בדרך חברון, נאלצים לעשות כברת דרך ברגל, וחבל. זמן הנסיעה של כל המסלול מתחנת המוצא לתחנה הסופית לפי אתר אגד, עומד על 42 דקות. באופן מפתיע, בשתי בדיקות שערכנו הזמן היה קצר משמעותית - כ-27 דקות בלבד. ציון: 8 מ-10.

     

    תחנות

    מצבן של התחנות לאורך המסלול אינו אחיד. באזור תלפיות התחנות הן מהסוג הישן ולדעת רבים "הטוב", אשר מעניק מחסה ראוי מגשם ושמש. באזור הקטמונים עוברות התחנות שדרוג בשבועות האחרונים, במסגרת חוק ותקציב נגישות מיוחד בהיקף של 25 מיליון שקל, שנועד להנגיש את התחנות בכל רחבי העיר. התחנות הוחלפו ולצדן מותקנים שלטי "מידע בזמן אמת" שיחלו לפעול בשבועות הקרובים. הסיבה לכך שדווקא הקטע הזה זוכה לעדיפות היא הקו המהיר (77) שמחבר בין הגבעה הצרפתית לקניון מלחה ועובר בנתיב. הקטע השלישי הוא בשכונת רסקו ועד לתחנה המרכזית. התחנות כאן אינן אחידות - חלקן חדשות ואחרות ישנות - ואינן מציעות מידע בזמן אמת.

     

     (יוסי סעידוב)
    (יוסי סעידוב)

     

    וכעת לטענות. באופן מוזר, דווקא תחנות שעברו שדרוג אינן נגישות, שכן מכוניות חונות על המדרכה בסמוך להן. זו תופעה המתרחשת לכל אורך ציר הקטמונים ובשני צידיו. הפגיעה בנגישות התחנות היא אנושה, שכן הורים עם עגלות תינוק ובעלי מוגבלויות המעוניינים להגיע לתחנה או סתם ללכת על המדרכה, נאלצים לרדת לכביש הסואן. ראוי שעיריית ירושלים תסדיר זאת. אגב, מדוע אין תחנה לצד גן סאקר? מתבקשת שם אחת כזו. ציון: 6 מ-10.

     

    מידע על הקו

    אין, באף אחת מהתחנות. לא על המסלול ולא על הזמנים. שלט "מידע בזמן אמת" היחיד הפועל כיום במסלול הקו נמצא בתחנה המרכזית. בעבר הוצבו מפות ובהם מסלולי קווים ותדירות, אלא שאלה הוחלפו במפות גדולות המציגות מידע על המסלולים בכל העיר, ומצריכות ידע מתקדם בגיאוגרפיה כדי לפענחם, אבל כיום אין שום מידע. בפירוש תעודת עניות למערך התחבורה הציבורית בעיר, שאינו מצליח לתחזק מידע סביר ומינימלי בתחנות, למרות השקעה של מיליונים. מדובר לטעמנו בהחמצה גדולה במיוחד כאשר הנוסעים לומדים קו חדש (יחסית), ובעיקר במערך הבנוי בבסיסו על שיטת המעברים. ואיך ידע הנוסע להחליף אוטובוס כדי להגיע ליעדו במהירות האפשרית, אם מידע זה אינו מוצג? ציון: 2 מ-10.

     

     (קובי גנט)
    (קובי גנט)

     

    כרטוס ועלייה

    כמו בכל קווי האוטובוס בירושלים, מכשיר התיקוף המוצב ליד הנהג מיושן, וגורם לכל נוסע לעצור ליד הנהג לכ-10 שניות לפחות. זמן ההמתנה, כרגיל, מושפע מכך ישירות ומתארך הרבה מעבר לרצוי ולנחוץ. בעיקר כאשר האוטובוס קולט נוסעים בתחנה המרכזית. כדאי להזכיר לאגד - הרכבת הקלה קולטת עשרות נוסעים בשניות ספורות. ציון: 0 מ-10.

     

    מהלך הנסיעה

    הנסיעה ברוב שעות היום נעימה. הנהגים אדיבים, עוצרים קרוב לשפת התחנה וממתינים לנוסעים ממהרים. הנהיגה נינוחה. האוטובוסים נקיים במרביתם מותקנת מערכת כריזה המודיעה על התחנה הבאה - בניגוד למצב בתחילת הפעלת הקו. בשעות העומס עלולה הצפיפות להיות גדולה מהרצוי, ולא לכל הנוסעים יש מקומות ישיבה. תדירות הקו בינונית והוא יוצא מתחנת המוצא כל 15 דקות. במועדי הבדיקה הקו דייק והיה אמין לכל אורך המסלול אך תגבור הקו בשעות העומס הכרחי. ציון: 8 מ-10.

     

     (אהוד עוזיאל)
    (אהוד עוזיאל)

     

    העדפה בדרך

    קו 15 אינו זוכה להעדפה בשום קטע בדרך, למרות שהוא משתמש בציר מרכזי הסמוך לתחנה המרכזית. המשמעות: אוטובוס המסיע עשרות נוסעים בכל פעם עומד בפקקים לצד כלי רכב פרטיים עם נהג בלבד. אין מה לעשות וחובה להזכיר זאת שוב ושוב - לפחות בנתיבים עירוניים מרכזיים, חייבת להיות העדפה לתחבורה ציבורית. במקרה זה, בצירים המובילים לתחנה המרכזית ובנייני האומה וברחוב פייר קניג בתלפיות. ציון: 4 מ-10.

     

    סיכום

    המסלול מהיר וישיר, זמן הנסיעה אטרקטיבי ומתחרה ברכב הפרטי, הנסיעה עצמה נעימה ונינוחה. האתגרים של קו 15 הם האתגרים של מערכת התחבורה הציבורית בישראל: נגישות ומידע. הציון הסופי: 7 מ-10.

     

     (יוסי סעידוב)
    (יוסי סעידוב)

     

    יוסי סעידוב הוא ממייסדי 15 דקות, ארגון צרכני התחבורה הציבורית בישראל

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "קו 15 של אגד בירושלים. הציון: כמעט טוב"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים