שתף קטע נבחר

"טוב שיש סרטים שעוסקים בהטרדות מיניות"

השחקנית שירה האס רק בת 19, אבל בהופעה הקולנועית הראשונה שלה בסרט "פרינסס" היא מצליחה לטלטל את הצופים כילדה העוברת גילוי עריות. בראיון היא מספרת על ההכנות לתפקיד הנועז, על צילומי סצנה קשה עם אורי פפר ("אני זו שעודדתי אותו") ועל הקשר עם קרן מור שעזרה לה בבגרות

אי אפשר להישאר אדישים במהלך הצפייה ב"פרינסס", הדרמה עוכרת השלווה של הבמאית טלי שלום עזר ("סרוגייט"). הוא מטפל בנושא שלא נעים להישיר אליו מבט: ניצול והתעללות מינית של ילדה בתוך המשפחה. הסרט, שזכה בפרס הראשון בפסטיבל ירושלים והשתתף בתחרות הבינלאומית בפסטיבל בסאנדנס, מציג תא משפחתי שהגבולות בו בין דמות אב אהובה לתוקף מסוכן הולכים ומטשטשים. את דמות הילדה אדר, עליה הוטל התפקיד המאתגר הזה, מגלמת שירה האס הצעירה - תגלית גדולה לצד קרן מור ואורי פפר הוותיקים. היא זו המובילה למעשה את הסרט בכשרון רב, ובעיקר בתעוזה.

 

שירה האס וקרן מור ב"פרינסס" ()
שירה האס וקרן מור ב"פרינסס"
 

"הסרט עוסק במיניות בתוך משפחה, גם של אדר עם עצמה, ששואלת מה היא, האם היא דומה לאמא שלה שהיא מופת של נשיות או שונה ממנה", מנמקת האס את נסיבות הטשטוש המיני של דמותה בראיון ל-ynet, "היא גם נרתעת מהעולם הזה, זו חלק מההתמודדות שלה עם ההגדרה המינית שלה".

 

האס, שלמרות המראה הנערי שלה, כבר בת 19, מגלמת כאמור את אדר בת ה-12, ומקומה בתא משפחתי קטן שמורכב מאמה הרופאה (קרן מור), שעובדת משמרות ארוכות, ובן זוגה מיכאל (פפר). השגרה אליה נחשפים הצופים מתגלה כמשהו מורכב ובעייתי בלשון המעטה עבור אדר. יחד איתה אנחנו מטילים ספק, לא בטוחים אם מה שקורה אכן קורה.

 

התעתוע מועצם באמצעות דמותו של אלן (אדר זוהר הנץ), נער שאדר פוגשת ומביאה אל ביתה. הוא משמש כתמונת מראה פיזית ומטאפורית שלה, והקשר ביניהם טוען את הסרט בטון מסתורי, לפרקים חלומי ולפרקים מסויט. "המשחק בין הדמיון למציאות הוא חלק מרכזי בסרט", אומרת האס. 

 

ב"פרינסס" האס שיחקה בתפקיד קולנועי ראשון, ועליו זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל ירושלים ב-2014. היא מספרת על העבודה על הסרט באהבה גדולה, מתארת תהליך של למידה שהלך איתה יד ביד עם ההתבגרות שלה עצמה, שכן בעת צילומי הסרט היא הייתה בת 16-17 - בשלהי לימודי התיכון בבית הספר לאמנויות תלמה ילין.

 

 

האס החלה לשחק עוד בגיל 14, בהצגות בקאמרי - "גטו" ו"ריצ'רד השלישי". אל הדמות של אדר הגיעה כשהמלהקת פנתה אליה בפייסבוק, במהלך חיפוש אחרי שחקנית. אחרי אודישנים מוצלחים היא קיבלה את התפקיד, והכירה על הסט את אורי פפר שהכיר בינה לבין הסוכנת שלו. "כך הגעתי לסדרת הטלוויזיה 'שטיסל', זה היה פשוט כמו תוכנית שהתגלגלה", היא אומרת.

 

שירה האס ואורי פפר בהקרנת פרינסס בפסטיבל סאנדנס (צילום: ליבי טישלר) (צילום: ליבי טישלר)
שירה האס ואורי פפר בהקרנת פרינסס בפסטיבל סאנדנס(צילום: ליבי טישלר)

מחד מדובר בסיפור הצלחה מהאגדות. מצד שני קריירת משחק בגיל צעיר מעלה גם חששות על תשלום מחיר אישי במקצוע תובעני. לכך מתווספת העובדה שמדובר בתפקיד של דמות שעוברת דברים קשים מאוד. האס מספרת על הרבה מודעות שסייעה לה להיכנס למקצוע בהדרגה, ובלי לוותר על הלימודים: "זה היה קשה, אבל הצלחתי לשלב. היו לי ימים מטורפים, מסיימת לימודים אחר הצהריים ומשם ישר לחזרות, זה היה אינטנסיבי אבל הצלחתי להרוויח את שניהם. טלי הבמאית לימדה אותי משחק קולנועי, איך לשחק קטן. יש קסם בלעשות משהו שאתה כל כך מרגיש אותו, שהוא מאוד אותנטי".

 

לא היה פחד מצד הסביבה הקרובה שגילום דמות כזו בגיל צעיר יפגע בך?

 

"ההורים שלי היו מעורבים בתהליך. הם קראו את התסריט, ישבו עם הבמאית והמפיק ודיברו איתם על הכול, שאלו והתעניינו. אחרי הפגישה, הם אמרו לי שהם יודעים שאלו אנשים טובים ושהם סומכים עליהם. הם סמכו גם עלי, ומה שמאוד עזר הוא שהיו לי חיים אינטנסיביים מאוד בנוסף לסרט - חברים, משפחה ולימודים שמאוד איזנו את זה, כך שלא נשאבתי.

 

שירה האס ב"פרינסס" ()
שירה האס ב"פרינסס"

"ברגע שסיימתי יצאתי חזרה לבית הספר להמשיך ולעבוד, לא יצאתי חזרה לריק. זו היתה חוויה מאוד חיובית בשבילי. זה קשור גם לאנשים שעבדתי איתם. היום בדיעבד ברור לי שהם עשו הכול בתהליך מאוד מבוקר וחכם, וזה עזר לי גם מבחינת ההיכרות עם הנושא וגם מקצועית כי למדתי המון, וגם מבחינת ההצלחה של הסרט שלא ציפיתי לה. אני חייבת לסרט הזה כל כך הרבה".

 

האס מספרת על תגובות נרגשות בארץ ובחו"ל, וגם בהקרנות בעמותות, שבהן נחשפו אליו מטפלים ואנשים ששרדו תקיפה מינית בעצמם. "פסיכולוגים שצפו אמרו לנו שהתהליך שהדמות עוברת, על כל הדיסוציאציה שמתרחשת אצלה, מאוד אמין. אנשים שעברו משהו דומה וראו את הסרט הם כבר לא במצב של אדר. זה משהו שנשאר איתם אבל הם מודעים למה שמה שקרה להם. קיבלנו מהם הרבה הזדהות. דיברו איתנו על כך שבמצב כזה חווים הרבה בלבול רגשי - מצד אחד אהבה כלפי התוקף ומצד שני שנאה. אתה אוהב ונרתע יחד, ולא יודע מה אתה מרגיש".

 

 

 

מצד שני היא שמעה גם תגובות אחרות של צופים, שפשוט לא היו מסוגלים לקבל את העובדה שמה שהתרחש בסרט תואם את המציאות: "המון אנשים באו אחרי ההקרנות ואמרו לנו שאין דברים כאלה, שזה לא קיים. או, שזה כן קורה, אבל לא ככה".

 

מה היית רוצה לומר למי שעומד לצפות בסרט בהקשר הזה?

 

"שחשוב לפקוח עיניים ולהבין שקיים דבר כזה. אמנם הסרט מוגבל מגיל 18, אבל אין לו קהל יעד ספציפי מבחינת גיל, וצריך לראות אותו בעיניים פקוחות, תרתי משמע".

 

"פרינסס" הוא לא הסרט היחיד שנוגע בנושא של פגיעה מינית על ידי אנשים קרובים. אפשר להצביע במידת מה על מגמה בקולנוע הישראלי בזמן האחרון, כשהנושא עולה בסרטים, על ידי יוצרים ויוצרות.

 

שירה האס ואורי פפר במיטה ב"פרינסס". סצנה קשה ()
שירה האס ואורי פפר במיטה ב"פרינסס". סצנה קשה
  

אפשר למנות את "הרחק מהיעדרו" של קרן ידעיה שעוסק בגילוי עריות, "כביסה מלוכלכת" - סרטה התיעודי האישי של יעל שרר על התביעה שלה כלפי אביה שהורשע בהתעללות מינית ו"שש פעמים" של יונתן גורפינקל. "הנושא הזה לא עולה סתם, אלא כי זה קורה יותר", מסבירה האס, את תגובת הקולנוע למציאות, "אחת מתוך אחת עוברת הטרדה. הנושא קיים ומוצף לא במקרה על ידי נשים. כבר אי אפשר להתעלם מזה, כלומר אפשר וזה חלק מהעניין, אבל זה הפך להיות יותר מדובר, ועכשיו הקולנוע לוקח בכך חלק וטוב שכך".

 

שיח קולנועי יכול להוביל לשינוי במציאות?

 

"כן. הסרט משפיע על אנשים, יש תגובות לכאן ולכאן אבל הוא לא מרפה. הוא מטלטל ומזעזע, יש לו כוח. כשהקרנו אותו למטפלים הם אמרו שהם רוצים להציג אותו במסגרות נוספות כדי לעורר שיח".

 

מעוררת שיח. שירה האס ב"פרינסס" ()
מעוררת שיח. שירה האס ב"פרינסס"
 

כשהיא נשאלת מה דעתה על העשייה הקולנועית הנשית שצוברת תאוצה מבורכת היא מדגישה את חשיבותה: "אני חושבת שיש שוני באופן שבו אישה מביימת, אני לא יודעת איך זה היה אם גבר היה מביים סרט כזה, זה ברור שיש כאן ייחוד וכוח. יש במאים ובמאיות מדהימות בארץ, וצריך גם וגם ושימשיך ככה".

 

ההכנות לתפקיד כללו חזרות אינטנסיביות, והצריכו ממנה לחזור לגיל 12, כשהיא בדיוק בגיל שבו הדחף הוא להתבגר, ומהר. "זה היה אחד האתגרים. כשאת בתיכון, את במנטליות הפוכה לחלוטין מזו של ילדה בת 12. הלכנו לגני משחקים והתבוננו ועשינו הרבה תרגילים, ובסופו של דבר זה היה כיף כי נהניתי לגלם מישהי שונה ממני".

 

שירה האס וקרן מור. סלפי בדרך לאמריקה (צילום: ליבי טישלר) (צילום: ליבי טישלר)
שירה האס וקרן מור. סלפי בדרך לאמריקה
 

הזמן הרב שבילו בעבודה משותפת תרמו ליצירת קשרי חברות בין השחקנים, שדאגו להתאוורר עם הרבה הומור בין טייקים. "אני מעריצה של קרן מור, כל כך התרגשתי לפגוש אותה", היא מעידה, "כילדה בפרויקט ראשון הייתי לחוצה ואפילו פחדתי להתאכזב. ממש לא התאכזבתי, היא היתה מקסימה, וכל כך עזרה לי - גם בהכנה לבגרות המעשית שלי בתיאטרון שהתכוננתי אליה במהלך הצילומים. עם אורי היה קליק וחיבור מיוחד מהרגע הראשון. אנחנו שומרים על קשר עד היום. שניהם קורעים מצחוק וזה מאוד עזר".

 

סצנת מפתח בסרט, שעליה לא נפרט מחמת ספוילרים, התווספה בהשלמות שנה לאחר הצילומים. מדובר באחת הסצנות הפחות קלות לצפייה, והיתה גם לא פשוטה לשחקנים: "אורי בדיוק הפך לאבא והיה לו קשה. היתה אווירה מתוחה, אבל ידענו מבחינת מבנה בדיוק מה הולך להתרחש. אני זוכרת שכשנגמר טייק, אני זו שעודדתי אותו. הסצנה לא היתה בתסריט המקורי, והיא סצנה קשה, אבל הבנתי מטלי שהיא הרגישה שבלעדיה זה יהיה קצת לנטוש את הגיבורה של הסרט".

 

שירה האס ואורי פפר במיטה ב"פרינסס". סצנה קשה ()
שירה האס ואורי פפר במיטה ב"פרינסס". סצנה קשה

בעתיד נוכל לראות את האס בכמה פרויקטים: צילומי העונה השנייה של "שטיסל" מסתיימים בימים אלו, שם הדמות שהיא מגלמת קיבלה עוד נפח: "היא מאוד התפתחה וזה היה משמח ומחמיא. העונה תהיה לה גם התאהבות". האס קיבלה טעימה מעבודה על סרט בינלאומי, כששיחקה דמות מהעבר בתפקיד קטן בעיבוד של נטלי פורטמן ל"סיפור על אהבה וחושך" שהצטלם בארץ. "זה היה רק יום צילומים אחד שעשה חשק לעוד", היא מספרת ועושה כבוד לבמאית, "פורטמן היא מודל לחיקוי, היא היתה מרשימה וגם צנועה ובגובה העיניים".

 

בקרוב, ביוני, היא עומדת להתחיל צילומים לסדרה חדשה, שכל מה שמותר לה לספר לנו עליה שהיא קומדיה, "משהו שעוד לא יצא לי להראות מול המצלמה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רפי דלויה
שירה האס. כוכבת עולה
צילום: רפי דלויה
לאתר ההטבות
מומלצים