שתף קטע נבחר

יוצאים לקניות? היזהרו מטריקים של הרשתות

גם אם הצטיידתם ברשימת קניות מסודרת, לא בטוח שתצליחו להתגונן בפני הטריקים שבהם משתמשות רשתות השיווק כדי שתקנו יותר. במסגרת העונה הרביעית של פרויקט "משפחה בצמיחה" בשיתוף ynet, ידיעות אחרונות ובנק הפועלים, אספנו עבורכם את הטיפים שיפקחו לכם את העיניים

החלטתם לצאת לקניות: הצטיידתם ברשימה, השארתם את הילדים בבית, אפילו אכלתם משהו כדי לא לבוא רעבים לחנות - וכעת אתם בטוחים שאתם צרכנים נבונים. אז זהו שלא. לרשתות השיווק יש מטרה אחת בלבד: למכור לכם.

 

 

הן משתמשות בטריקים כשרים יותר או פחות כדי שתקנו יותר, תגלשו מרשימת הקניות שלכם ותצאו עם עגלה מלאת מוצרים שלא בטוח שאתם רוצים. כדי להתמודד עם המצב בצורה הטובה ביותר, אספנו עבורכם טיפים בסיוע עמותת "פעמונים", המספקת ייעוץ כלכלי למשפחות שנקלעו לחובות, במטרה לעזור להן להגיע לאיזון כלכלי.

 

טריק "גודל העגלה": שקית חלב נראית בודדה מאוד בעגלת הענק, ומייצרת תחושה שחייבים למלא אותה. אז אם אם אתם מגיעים לסופרמרקט כדי לקנות שקית חלב - אל תשתמשו בעגלה. התמקדו רק במה שצריך. גודלה של העגלה משפיע על יכולת התמרון שלכם במרחבי החנות, וככל שהעגלה גדולה ועמוסה יותר - כך אתם נוטים לעצור ליד המדפים ולקנות דברים שבכלל לא התכוונתם לרכוש.

 

טריק "לטיול יצאנו": שמתם לב שעל מנת להגיע ללחם ולחלב אתם חוצים את כל הסופר? זה לא במקרה. מיקומם של מוצרי היסוד נקבע במעמקי החנות כדי לפתות אתכם. אם מוצר לא ברשימה - אל תקנו אותו. חלפו על פני המדפים אל היעד והתעלמו.

 

טריק "עצלנות": גם על עצלנות אתם משלמים ביוקר, והרשתות מנצלות זאת. לרוב אנחנו לא אוהבים להתכופף או להושיט יד - והמוצרים היקרים בכל קטגוריה יהיו בדיוק מול העיניים שלנו. מוצרים זהים וזולים יותר תמצאו אם תתכופפו למדף התחתון או תושיטו יד למדפים העליונים.

 

טריק "ערימת מבצעים": שימו לב שמוצרים מסודרים לא תמיד יקרים יותר. שלטי "מבצע" נמצאים בדרך כלל על ערימת מוצרים ולא במדף. בדקו את המחיר לפני שאתם מתפתים.

שימו לב: מוצרים מסודרים לא תמיד יקרים יותר (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שימו לב: מוצרים מסודרים לא תמיד יקרים יותר(צילום: מוטי קמחי)

טריק "פג תוקף": פעמים רבות מבצעים של "2 במחיר 1" נועדו לחסל את מלאי. לפני שאתם ממלאים את העגלה, בדקו את תאריך התפוגה - אין טעם לקנות מוצר זול שייזרק לפח.

 

טריק "עוף בשקל": יכול מאוד להיות שהעוף בשקל - אבל שאר המוצרים לא. בדקו תמיד את תנאי המבצע, האם הוא מוגבל לקנייה בסכום מסוים, האם ההנחה מוגבלת לחברי מועדון בלבד, וכך גם לגבי מוצרים ללא מע"מ.

 

טריק "מוצרי יסוד": החוק נועד להבטיח את מחירם של מוצרים בסיסיים במחירים סבירים לציבור הרחב. עם המוצרים ניתן למנות חלב ומוצריו, ביצים ולחם. אך היצרנים מוצאים מוצרים דומים ומתמחרים אותם במחיר גבוה הרבה יותר. כך, למשל, חלב מועשר בסידן עולה הרבה יותר מחלב רגיל; וכמות האומגה 3 בביצים "מועשרות באומגה" זהה כמעט לכמות בביצים רגילות - אבל מחירן גבוה בעשרות אחוזים.

 

טריק "מתנה מעל סכום מסוים": ברשתות השיווק מציעים לכם מתנה חינם שאתם בכלל לא צריכים בתמורה לקנייה מעל סכום מסוים. אל תתפתו להגדיל את הקנייה בשביל לקבל משהו שלא הייתם זקוקים לו ממילא.

 

טריק "שינוי אריזה": מדובר בטריק ידוע של היצרנים - מוצר מחודש, אריזה חדשה, שינוי קל בהרכב המוצר או גודל חדש (בדרך כלל קטן יותר). בדקו תמיד את המחיר ל-100 גרם מוצר (החוק מחייב לציין את המחיר במקום בולט על המדף), על מנת לבדוק את כדאיות הקנייה.

 

טריק "אריזת חיסכון": המילה חיסכון גורמת לכם להרגיש צרכנים נבונים. אבל לא תמיד יש לכם צורך בכמות של החיסכון. חשבון פשוט יראה לכם אם באמת חסכתם או בזבזתם. אם מחיר של בקבוק אחד הוא 3 שקלים, אין שום חיסכון ב-4 בקבוקים הנמכרים ב-12 שקלים.

אז מה אם האריזה חדשה? זה לא אומר שהיא משתלמת (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
אז מה אם האריזה חדשה? זה לא אומר שהיא משתלמת(צילום: הרצל יוסף)

טריק "קנה-הוסף-קבל": אם אתם לא צריכים תערובת לאורז - אל תקנו אותה (בתוספת של 10 שקלים בלבד), אם קניתם אורז.

 

טריק "המותג הפרטי": כמו באריזת חיסכון, גם למילה "המותג הפרטי" ניחוח של חיסכון. בדקו והשוו כל מוצר למחיר של מוצרים דומים, לפני שאתם מוסיפים אותו לעגלת הקניות.

 

טריק "מבצע": לעתים, שלטי המבצע נמצאים על המדף ולא תמיד ברור לאיזה מוצר הם מתייחסים. רק בקופה מסתבר שהמוצר שלקחתם הוא המוצר היקר יותר.

 

טריק "מחיר לקילוגרם": מוצרים יקרים כמו תותים, דובדבנים או פירות יבשים מתומחרים לפעמים לפי 100 גרם מוצר, או לפי חבילה (שמשקלה 400 גרם) - על מנת שנתפתה לקנות בהנחה שהמחיר זול.

 

טריק "הסרה או הסתרה": בגלל הקרה, בגלל השמיטה, בגלל השביתה - לפני החגים יוצאות הרשתות בהצהרות שיש מחסור בדבש, ביצים, עוף, וירקות שונים. המטרה - להריץ אותנו לחנות ולקנות מהר לפני שיגמר.

 

לדברי אוריאל לדרברג, מנכ"ל עמותת "פעמונים", "יציאה לקניות לא אמורה להיות משימה מורכבת הדורשת עירנות, היערכות וחשדנות. זכרו כי הצורך מתחיל בבית. אם המוצר לא נמצא ברשימה שהכנתם מול המקרר והארונות - כנראה שאתם לא באמת צריכים אותו. לקיחת האחריות על ניהול התקציב המשפחתי מתבצעת גם ברשתות השיווק, ועלינו ללמוד לנטרל את הפיתויים ולהתמקד במה שאנחנו צריכים - ולא במה שאנחנו רוצים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: רפי פריימן
אוריאל לדרברג, מנכ"ל ארגון פעמונים
צילום: רפי פריימן
מומלצים