שתף קטע נבחר

מותר לעלות לקבר בחודש ניסן?

שאלה:

 

ביוון אסור לבקר בבית העלמין בחודש ניסן. האם זוהי ההלכה? והאם היא תקפה לכל מקום בעולם - או שזה עניין של מנהג? (טובה, יוון).

 

תשובה:

 

מקורותיו הראשונים הידועים לנו של מנהג העלייה לקבר במלאת שנה לפטירת אדם - הם מתקופת הגאונים, מלפני כאלף שנה, כפי שמביא הרמב"ן בחיבורו "תורת האדם" (חיבור הדן בעניינים הקשורים בסוף החיים), בשם אחד מן הגאונים. וזה לשונו: "ולתכלית שנים-עשר חודש משכיבים אותו (כלומר, מתפללים על נשמת המת) ומבקרין אותו (עולים לקברו)".

 

  • יש לכם שאלה לרב? לחצו כאן  

     

    ואכן, כך התקבל להלכה, ונפסק בשולחן ערוך בהלכות אבלות בעקבות הרמב"ן: "וביום השביעי עולים לבית הקברות ומבקרין אותו, וכן ביום שלושים. ותכלית י"ב חודש מבקרין ומשכיבין אותו" (יו"ד סי' שמ"ד סעי' כ').

     

    כלומר, יש מקור קדום והוא ההלכה, שצריך לעלות לקבר במלאת שנה לפטירה. מהלכה זו התפתח המנהג שעולים לקבר בכל שנה ביום הפטירה (ולא רק בשנה הראשונה) (פני ברוך סימן לט, כא).

     

    בעניין עלייה לקבר בחודש ניסן, קיימים מנהגים שונים; יש אוסרים, מפני שאין אומרים "צידוק הדין" בחודש ניסן (תפילה שנוהגים לומר בבית הקבות אחרי קבורת הנפטר, ובה מקבלים את רוע הגזירה ומצדיקים אותה) (רמ"א או"ח סי' תכ"ט סעי' ב'), ויש אוסרים משום שחודש של גאולה הוא.

     

    לעומת זאת, ישנם פוסקים רבים המתירים: "ואפילו בחודש ניסן עולין לבית הקברות ליום השנה ולשלושים ולשבעה, לומר שם מזמורי תהילים לעילוי-נשמת והקדיש, אלא שאין אומרים השכבה" (גשר החיים, ח"א פר' כ"ט עמ' ש"ז).

     

    להלכה:

     

    א. אם חל סיום שבעה, או שלושים, או יום השנה בחודש ניסן, לדעת רוב הפוסקים מותר לעלות לבית הקברות, אך יש לקצר באמירת התפילות.

     

    ב. בימי חול המועד אסור לעלות לבית הקברות.

     

    כל זה נכון באופן כללי, אולם מכיוון שאת נמצאת במקום שבו נראה שנוהגים כדעת האוסרים, אין לשנות את המנהג, וצריך לנהוג כמנהג המקום. כל טוב (משיב: הרב אבי רזניקוב).

     

    • לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.

  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים