שתף קטע נבחר
 

מהלומה לפרויקט חשמול הרכבת - חברת הניהול סולקה

אחד הפרויקטים היקרים והחשובים בתולדות המדינה, אשר אמור היה להסתיים לפני שנים רבות ועדיין לא החל, נראה כעומד להדחות שוב. הרכבת הפסיקה את ההתקשרות עם החברה שניהלה את הפרויקט, ותצא למכרז חדש. מבקר המדינה התריע בעבר: "לא נעשתה בפרויקט עבודת מטה ותכנון אפקטיבית"

האם פרויקט חשמול הרכבת וקו הדגל בין תל אביב לירושלים עומדים להידחות שוב? חברת רכבת ישראל הפסיקה את התקשרותה עם חברת ברן, שניהלה עבורה את פרויקט התשתיות בתוכנית חשמול הקווים והרכבות העתיד לצאת לדרכו עם הקו היוקרתי בין המרכז לירושלים בחודש מרס 2018. משמעות הפסקת ההתקשרות היא כי הרכבת צפויה לצאת במכרז בינלאומי, הצפוי להימשך חודשים ארוכים ועלול להביא לדחיית פרויקט החשמול. יש להזכיר כי גורמים המקורבים לרכבת הזהירו עוד לפני הפסקת ההתקשרות כי הפעלת הקו תידיחה בחודשים ארוכים.

 

  • לכתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar

 

מי יחשמל קרונות ישראל?  (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
מי יחשמל קרונות ישראל? (צילום: רועי צוקרמן)

 

גם ברכבת יודעים כי ניהול מכרז בינלאומי ובחירת חברת ניהול חדשה לפרויקט כה מורכב ויקר, עלולים לעכב את הקמת התשתיות הנחוצות. למרות זאת, ברכבת גילו היום (ה') אופטימיות והבטיחו כי הם עושים "כל שנדרש כדי לעמוד בזמן המתכונן לחשמול הקווים". למרות שחברת ברן מוכרת היטב, וזכתה בפרויקט היוקרתי תודות ליכולתה המוכחת, הוסיפו ברכבת במפתיע כי הם "מבקשים לחזק את ניהול פרויקט חשמול הרכבות, שהוא מהגדולים במדינה, בכוחות בעלי ניסיון בינלאומי. (כוחות) שכבר תכננו, ניהול וביצעו פרויקטים ייחודיים כאלה בעבר".

 

"לא נעשתה עבודת מטה"

פרויקט החשמול הוא פרויקט התשתיות החשוב ביותר של הרכבת, ועלותו נאמדת בסכום שעשוי להגיע ליותר מ-13 מיליארד שקלים, כאשר ההשקעה בתשתיות החשמול לבדה נאמדת בכ-4.5 מיליארד שקלים. התוכנית כוללת הסבה לחשמל של כ-420 קילומטרים של מסילות קיימות או מתוכננות, וכן הקמת תחנות השנאה ומערכות שליטה ובקרה.

 

חשוב לזכור כי ביטול ההתקשרות עם חברת הניהול אינו המהמורה הראשונה שבה נתקל פרויקט החשמול. רכבת ישראל ומשרד התחבורה החלו לקדם את הפרויקט בתחילת העשור הקודם, אך מאז ההתקדמות הייתה איטית ולקויה. בדו"ח שפרסם מבקר המדינה באוקטובר האחרון נמצאו ליקויים חמורים בהיערכותה של הרכבת להקמת פרויקט החשמול. "חרף חשיבותו האסטרטגית ועל אך שהיה ידוע שמדובר בפרויקט מורכב, לא נעשתה עבודת מטה ועבודת תכנון אפקטיבית", הבהירו במשרד המבקר. התוצאה, לפי המבקר, הייתה עיכובים רבים ואומדני עלות שהיו נמוכים במיליארדי שקלים מהעלות הצפויה.

 

ובקרוב, כאוס על הפסים

ברכבת ישראל אומרים שהסבת מסילות קיימות לשימוש בחשמל תתרום להעלאת רמת השירות שמקבלים הנוסעים. עם זאת, במהלך תקופת הקמת הפרויקט צפויים שיבושים לא מעטים בתנועת הרכבות, ואף ביטולי קווים ורכבות.

 

ברכבת מעריכים כי בשלבי ההקמה של הפרויקט יושפע השירות לנוסעים בכמה היבטים: צמצום תדירות הנסיעות וצמצום כמות רכבות יומית, הארכת משך זמן הנסיעה בחלק מהקווים, קיצור חלק מהקווים (כלומר, הפסקת השירות שלא בסוף הקו), ביטול עצירות בתחנות וצמצום של שעות הפעילות.

 

למרות המרכזיות של הפרויקט וההשלכות הצפויות על השירות לנוסעים, עד עתה לא פורסמה תוכנית תפעולית חדשה לשנים 2016 עד 2020, ולכן לא הסתיימה גם ההיערכות לכלל ההשלכות של הקמת פרויקט החשמול על השירות לנוסעים וכן על הכנסות הרכבת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דלית שחם
הנה באה הרכבת, והיא לא מחשמלת
צילום: דלית שחם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים