שתף קטע נבחר

משבר בייבוא? "הנמלים לא ערוכים לפריקת סחורות"

יבואני המספוא טוענים כי היעדר תשתיות הולמות בנמלים מקשות עליהם לפרוק תבואה - והמצב רק יילך ויחמיר. "בנמל חיפה מקדמים תוכנית לשינוי ייעוד של רציף לפריקת מספוא והפיכתו לאזור תיירות"

יבואני המספוא מתריעים מפני משבר בייבוא התבואות והמספוא לישראל, בשל חוסר היערכות לפריקת הסחורות בנמלים הימיים של ישראל. ב"איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת לשינוע גרעינים ומספוא", מזהירים כי התעלמות מהמשבר עלולה להביא לעלייה ביוקר המחיה ובמקרים קיצוניים אף למחסור במזון בישראל.

 

כתבות נוספות בנושא נמלים :

 

במכתב ששלחו היום חברי האיגוד לראש הממשלה, שר התחבורה, שר האוצר, שר הכלכלה, שר החקלאות והשר להגנת הסביבה, הם מתריעים כי כבר היום ניתן מענה גבולי בלבד לצורכי האוכלוסייה, בשל מגבלות התשתיות הקיימות בנמלים, והפעלת חלק מהם בעתיד נתונה בספק.

 

הם מונים שלוש בעיות מרכזיות בתחום: ראשית הם מציינים כי בתוכניות הפיתוח של הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד לא כלולות הקמת תשתיות כלשהן לפריקת תבואות. "חמור מכך", הם כותבים, "תוכניות הפיתוח אינן מקצות אפילו עתודות קרקע כלשהן – 'משבצת'– לפיתוח תחום זה בעתיד".

 

בעיה שנייה עליה הם מתריעים היא התוכנית לפיתוח חזית הים בחיפה, המבוססת על העברת שטח הרציף המערבי בנמל חיפה, המשמש כיום לפריקת מספוא – לרשות הציבור. "תוכנית חזית הים בחיפה, בעיקר עבור צורכי תיירות ופנאי, מקודמת במרץ בוועדות התכנון, מבלי שניתן מענה ממשי מבעוד מועד להשבתת הפריקה הצפויה ברציף המערבי בחיפה בתקופה הקרובה, ומבלי שניתן מענה מבעוד מועד למגבלות החמורות שקרוב לוודאי תוטלנה על פעילות ממגורות דגון בחיפה".

 

שלישית, הם טוענים, כי הופסקו הליכי תכנון ובניית מסוע התבואות בנמל אשדוד, שקודמו במשך שנים על ידי חברת נמל אשדוד וחברת נמלי ישראל, "ושנועדו לקרב את הממגורות לקו המים וכך לתת פתרון ייעודי יעיל לפריקת התבואות גם בנמל אשדוד".

 (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
(צילום: ג'ורג' גינסברג)
 

"האסימון עוד לא נפל אצל מקבלי ההחלטות"

החתומים על המכתב, יו"ר האיגוד ישראל דגאי והמנכ"ל, יונה ליכטנשטיין, מציינים כי למרות האיומים המוחשיים והמיידיים, "ולמרות סדרה ארוכה של מפגשים עם פקידים במשרדי הממשלה ועם מקבלי החלטות, כדי להתריע מפני הסכנות והמשבר המתרגש עלינו, חש האיגוד 'שהאסימון טרם נפל' ותמונת המציאות אינה ברורה".

 

בסיום המכתב מציינים השניים, "התערבותכם האישית נדרשת לתכנון מחודש ודחוף של תוכניות פיתוח תשתיות פריקת התבואות בישראל".

 

מנתוני האיגוד עולה כי בשנת 2014 הגיעו לישראל דרך נמלי הים, 5.2 מיליון טון תבואה, בהם גרעיני חיטה ושעורה, תירס, סויה, קנולה ועוד, וכן גרעינים המשמשים להפקת שמן, מזון לבעלי חיים ועוד. מדובר לדבריהם ביותר מ-95 אחוז מהצריכה. הגידול עומד על 2.3 אחוז בשנה. הפסקת הייבוא תגרור שרשרת של עליות מחירים בתחום המזון לבעלי החיים ובעקבות כך גם לבני האדם.

 

בתוך כך, לראשונה התייחס ועד העובדים בנמל אשדוד לאירועים האחרונים בנמל וקורא לעובדים לשוב חזרה לעבודה רגילה. יו"ר ועד עובדי התפעול של הציוד המכני, מני גבאי, שיגר מוקדם יותר הודעה לעובדים: "אנו יודעים שמצב הרוח והאווירה בנמל היא אווירת נכאים, ושהראש לא נקי לעבוד גם בגלל הגזרות של ממשלת ישראל עלינו עובדי נמל אשדוד, וגם בגלל ההתפטרות של ועד התפעול. אבל, הנמל הוא מקור פרנסתנו ואין בלעדו, לכן אנו מבקשים מכם לאזור כוחות ולהרים את המוראל האישי והכללי של כולנו, ולתת הכול למען הנמל".

 

 

השתתף בהכנת הידיעה: מתן צורי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים