שתף קטע נבחר

הגאווה שלנו היא בפנים

דבר תורה לפרשת בלק

האנושות, מימים ימימה, שרה בשבחם של היהודים. למרבה האירוניה, השבח המחמיא והידוע ביותר מגיע מאנטישמי עתיק.

 

בפרשת השבוע אנו קוראים כיצד בלעם נשכר על ידי בלק, מלך אדום, לקלל את היהודים. בלק לא היה יכול לסמוך על אף צבא, ולו החזק ביותר, שיצליח להגן על עמו מפני היהודים המתקרבים. "ועתה, לכה-נא ארה (=קלל) לי את העם הזה, כי עצום הוא ממני", מפציר בלק, "כי ידעתי, את אשר תברך, מבורך, ואשר תאור, יואר". תשובתו של בלעם מפתיעה ביותר: "הדבר אשר ישים אלוקים בפי, אותו אדבר". ואכן, בלעם דיבר, אך לא את המילים שבלק רצה לשמוע, אלא את דבריו של ה' - שבחים וברכות נפלאות ליהודים.

 

בדבריו שיבח בלעם את השושלת ההיסטורית שלנו - האבות והאימהות היהודיים. הוא גם דיבר על העתיד הגדול שמחכה לנו - על דוד המלך ועל מלך המשיח. ואילו על ההווה הוא הצהיר, "מה טובו אוהליך יעקב, משכנותיך ישראל". מה היה כל-כך טוב באוהלים של היהודים במדבר, עד כדי שבלעם יראה לנכון לציין זאת לשבח? הרי הם לא חיו בארמונות פאר... מגורי היהודים במדבר היו באוהלים עראיים!

 

חכמינו זיכרונם-לברכה מסבירים שבדבריו אלו שיבח בלעם את המוסר החברתי של היהודים. היהודים בנו את אוהליהם באופן שחלונות ודלתות שכנים לא יהיו זה מול זה; כך ניתנה פרטיות לכל משפחה ומשפחה בביתה, והתאפשר להם לחיות בצניעות.

 

בחברה בה אנו חיים יש תעשיית כסף אדירה המבוססת כל-כולה על רכילות. עיתונים, מגזינים ותוכניות טלוויזיה רבים מחפשים 'סקופ' ולשם כך הם בוחרים להציב במרכז העניינים את התמונה שתגרום לקורא לומר "וואו".

 

התורה מלמדת אותנו להיות צנועים בכל התחומים. צניעות בדיבור - איך אנחנו מדברים, ועל מה אנחנו מדברים. צניעות באופן בו אנו מתלבשים, וצניעות בדרך בה אנו פועלים. לא שאנחנו צריכים להיות ביישנים ולסטות מן אור הזרקורים, אלא שיש לנו גבולות מוסריים המונעים אותנו ומרחיקים אותנו משחצנות וחטא.

 

הרבי מליובאוויטש מסביר באחד ממכתביו, שאדם שמתנהג או מתלבש בהבלטה וחוסר צניעות, מורה בכך שזה כל מעלתו, זה כל מה שיש לו 'למכור'. אדם מלא תוכן ופנימיות, דווקא סולד מהנהגה שכזו.

 

במקרים רבים, הצניעות מגבילה ודורשת מאתנו לומר "לא". אך למען האמת, לכל "לא" יש "כן" נלווה, ולכל "כן" יש "לא" נלווה. לומר "לא" להתנהגויות מסוימות וללבוש מסוים, זה לומר "כן" לכבוד וגאווה חיובית-פנימית.

 

הקדושה והצניעות של יהודי מהווה מעין 'הזמנה' לקדוש-ברוך-הוא לשכון בקרבנו. אנו מביאים בכך לעצמנו ברכות ושמירה. וכפי שנאמר בתורה על מצוה זו: "כי ה' אלוקיך מתהלך בקרב מחניך להצילך ולתת אויביך לפניך, והיה מחניך קדוש".

 

פרשת בלק תמיד נקראת בתורה בתחילת זמן החופש הקיצי. במהלך חודשי החופשה הללו, התורה מזכירה לנו לפעול בקנה אחד עם דברי השבח של בלעם - לשמור על רמת הצניעות שלנו לאורך כל חודשי הקיץ.

 

פעם ראיתי שלט בו נכתב: "הגאווה שלנו היא בפנים". עלינו לזכור כי הגאווה שלנו היא לא הגוף או המראה החיצוני, אלא "בפנים" – במידות הטובות, בהתנהגות ובנכונות שלנו לעזור לזולתנו.

 

שבת שלום

 

מוקדש לעילוי נשמת הרב יצחק בן אברהם שטרית ז"ל ליום השנה לפטירתו י"ז תמוז

 

כניסת שבת: 8:13

יציאת השבת: 9:21

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים