שתף קטע נבחר

המסחר המקוון עלה כיתה / טור אישי

2.5 מיליון ישראלים קונים מחו"ל באינטרנט, ומוציאים כארבעה מיליארד שקלים על מוצרי אופנה, טלפונים חכמים, נעלים וגאדג׳טים - הרבה יותר מלפני ארבע שנים

אמרו ששוק המסחר המקוון בישראל קטן. אמרו שהוא מפגר אחרי העולם המערבי. אמרו שהוא לא מענין חברות בינלאומיות. אז אמרו. מה שהיה נכון לפני ארבע או חמש שנים כבר רחוק מלתפוס ב-2015. שוק האי-קומרס הישראלי עבר בתוך שלוש שנים מעולם הילדות אל עולם המבוגרים.

 

בואו נבחן את הדברים בקצרה דרך הארועים הבולטים של השנה האחרונה. בדצמבר דיווחו כלי התקשורת שהישראלים רכשו במהלך 2014 באמצעות האינטרנט בהיקף של 8 מיליארד שקל. מדובר בסכום אדיר שהכפיל את עצמו בתוך ארבע שנים מארבעה מיליארד ב-2010, צמיחה של מיליארד שקלים בשנה. הקטגוריות המובילות הן תיירות, אופנה, צעצועים, אלקטרוניקה, קוסמטיקה, והכוכב העולה - מזון! זאת ועוד, מסתבר שישראל היא בין המדינות המובילות בעולם בשימוש בטלפונים חכמים ברכישת מוצרים (לא רק ברשת) כשרק הסינים לפנינו.

 

אילוסטרציה (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: Shutterstock)

 

נתון מדהים למדי הוא ש-2.5 מיליון ישראלים קונים מחו"ל באינטרנט, ומוציאים כארבעה מיליארד שקלים על מוצרי אופנה, טלפונים חכמים, נעלים וגאדג׳טים. האתרים המובילים בקניות בחו"ל, באופן לא מפתיע הם: אמזון, עליבאבא, AirBNB, נקסט, ועליאקספרס. מה הגורם העיקרי להזמנות מחו"ל? מחיר כמובן. בקטגוריות רבות מוצרים מחו"ל זולים בעד 50%, גם לאחר שכוללים את עלות המשלוח והמיסים. סוד גלוי בקרב כלות טריות הוא שניתן לקנות שמלת כלה מחו"ל בעד עשירית המחיר - מה שהביא לזינוק של פי חמש בהזמנות שמלות כלה מאז 2010.

 

אך גם הקניות המקומיות תופסות תאוצה. מוצרי פארם למשל עדיף לקנות באינטרנט, משום שהקנייה באתרים זולה משמעותית מרכישה ברשתות הפארם. בבדיקה שערכתי (באמצעות הכלי הנהדר של similarweb) האתרים הפופולרים בתחום היו של בלה ו-דראגסטור עם כ-75,000 מבקרים בחודש כל אחד. זה כמובן לא סוף הסיפור של תחום הפארמה באינטרנט, אלא רק שלב בדרך. מותג הטיפוח קליניק השיק אתר קניות בעברית וסביר שגם סופר פארם וניו פארם יאלצו להצטרף לחגיגה בקרוב. מה שיוביל לסבב התייעלות והוזלת מחירים נוספת.

 

אתר חשוב נוסף הוא מרמלדה מרקט שהינו מתחם קניות אינטרנטי לתחומי העיצוב והיצירה העצמאית. לאתר מגיעים למעלה מ-400,000 ישראלים כל חודש כשכל מבקר מבלה באתר שש וחצי דקות בסריקה של עשרה עמודים. גם מותג האופנה רנואר הלך בעקבות קסטרו ואחרים והשיק השנה אתר לקניות ברשת. אולם הכניסה המעט מאוחרת שלהם תיאלץ אותם לרדוף אחרי נקסט (המוביל בגדול עם 20,000 מבקרים ביום!), קסטרו, ועדיקה - שנרכשה לאחרונה ע״י קבוצת גולף בכ-40 מיליון שקלים וההשקעות בתחום לא נעצרו שם, BUY2 הכניסה משקיע זר על פי שווי של 50 מיליון שקל.

 

התפתחות נוספת מנובמבר היא הגדלת הפטור ממכס למוצרים עד 500 דולר. כלומר על כל רכישה ברשת מחו"ל עד לתקרה זו (כולל דמי משלוח) לא נחויב בתשלום מכס. בנוסף בכל קניה עד 75 דולר לא נחויב במיסים (כגון מע״מ ומס קניה).

 

מגזר נוסף שמתעורר לחיים באינטרנט לאחרונה הוא שוק הצעצועים הישראלי. יש ברשת שתי שחקניות עיקריות, טויס.אר.אס ו-toyz. אמנם הראשונה נהנית מיתרון אדיר בזכות המותג הגלובלי הידוע ותנועה אורגנית של מחפשים מגוגל, אבל כל התחום מראה צמיחה יפה מאוד לאורך השנה האחרונה.

 

ואחרון אחרון אבל חביב מאוד - תחום קניות המזון ברשת. כארבעים אחוז מהישראלים התנסו בקנית מזון באינטרנט. מספר מדהים לכל הדעות המציב את ישראל בחזית העולם המערבי בקטגוריה זו (אחרי ברטניה). מה שמדהים לא פחות הוא שרוב הקונים לא עושים זאת בגלל מחיר נמוך יותר אלא בגלל חסכון בזמן ונוחות.

 

במהלך השנים הקרובות השוק ימשיך להשתכלל, לצמוח, ויעבור במידה הולכת וגוברת לטלפונים הניידים, וקמעונאים שישכילו להבין את המגמות בשוק ולתת חווית קניה עם ערך אמיתי, יהפכו למובילים בתחום.

 

הכותב הוא מנהל פורום המנהלים הישראלי למסחר מקוון, וישתתף ביום רביעי הקרוב בוועידת ישראל השלישית למסחר אלקטרוני Go eCommerce

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים