שתף קטע נבחר

מצוינות בלימודי הערבית המדוברת

מודל שונה של התנסות בהוראה - בתכנית המצוינים במכללת קיי

*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמיים המציגים

 

האגף להכשרת עובדי הוראה של משרד החינוך מפעיל בשנים האחרונות תכנית להכשרת סטודנטים מצוינים להוראה -תכנית רג"ב (ראש גדול בהוראה). התכנית פועלת ב-24 מכללות אקדמיות לחינוך, ומטרתה לגייס להוראה סטודנטים בעלי איכויות גבוהות ולהכשירם לקראת מצוינות בהוראה ובמנהיגות חינוכית. התכנית פועלת במכללות ערביות ויהודיות, חרדיות וחילוניות מכל קצות הארץ.

 

תכנית המצוינים במכללת קיי שמה לה למטרה לטפח ולקדם את ההתפתחות האישית והמקצועית של הסטודנטים המצוינים במכללה, באמצעות תכנית לימודים ייחודית. מטרתה לעודד את הסטודנטים לחתור למיצוי הפוטנציאל האישי שלהם ולפיתוחו תוך נכונות להשקיע בכך מאמצים.

 

התכנית מזמנת שילוב של למידה עיונית-תאורטית ומעשית בקבוצה מעורבת של סטודנטים יהודים ובדואים.

 

בתכנית מתבצעים תהליכים של הבניית ידע ורפלקציה של הסטודנט כלפי עצמו וכלפי האחר. במהלך הלימודים משתתפים הסטודנטים בסדנאות, בסיורים, בהרצאות, בכנסים ובמפגשים עם בוגרים שסיימו את לימודיהם בתכנית. במסגרת סדנאות ההעשרה אנו מדגישים גישות חדשניות בחינוך וחושפים את הלומדים לדרכי למידה-הוראה מגוונות.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

מאפיין חשוב בתכנית הוא להעצים את הסטודנטים ולטפח אצלם את השאיפה למצוינות בקרבם ובקרב תלמידיהם לעתיד, עבורם וכמודל שיאמצו כמורים עבור תלמידיהם. מאפיין נוסף הוא שיתוף הסטודנטים בהוויית הלימודים וההכשרה כשותפים מלאים בקבלת החלטות, באחריות ובתוצאות.

 

מכללת קיי מקדמת חדשנות פדגוגית בתוך המכללה ובקשריה עם בתי הספר העמיתים במחוז דרום. במסגרת רג"ב, תכנית המצוינים במכללת קיי, פיתחנו יוזמה התנסותית מעשית חדשנית. היוזמה היא קידום מצוינות בלימודי ערבית מדוברת (כשפה שנייה) לתלמידי תיכון במגזר היהודי.

 

במהלך ההתנסות סטודנטיות וסטודנטים מן המגזר הבדואי מלמדים את התלמידים לקראת בחינת הבגרות בערבית את הערבית המדוברת בדיאלקט הבדואי. שילובם של סטודנטים מצטיינים מהמגזר הבדואי בהתנסות בהוראה בבתי ספר יהודים במחוז דרום מזמן קשר בלתי אמצעי בין הסטודנטים לבין התלמידים. קשר זה מקדם דיאלוג על בסיס הכרת השפה, החברה והתרבות הערבית.

 

פיתוח מודל ייחודי זה מאפשר לקיים חונכות רב תרבותית, בה סטודנט להוראה בדואי משמש הן כחונך (לתלמידי התיכון) הן כחניך (של המורה המאמנת) במסגרת הוראה בבית ספר יהודי. זוהי חונכות מצמיחה ומפתחת גשר של הבנה והכלה בין שני המגזרים.

 

מהממצאים שבדקנו עד כה במעקב אחר הפרויקט ניתן ללמוד על אפיה המתגמל של החונכות; על כך מעידה הצמיחה המקצועית, שינוי התפיסות לגבי האחר וההצלחה בבחינת הבגרות. הצלחות התלמידים בבחינת הבגרות, צמיחתם המקצועית והאישיותית של התלמידים והן של הסטודנטיות - כל אלה משמשים מקור לסיפוק ולתחושת ערך-עצמית.

 

החונכות התבררה כתהליך דו-כיווני המאפשר צמיחה לכל המשתתפים בו: התלמידים, הסטודנטים והמורה המאמנת. הממצאים מלמדים שהסטודנטים חשו כבוד וחוסר חשש להתנסות במגזר היהודי. שיטת העבודה בקבוצות קטנות חידשה להן טכניקות אחרות בפדגוגיה והייתה רלוונטית ומשמעותית. לתלמידים הייתה זו חוויה לימודית שונה שהפכה את הלמידה למשמעותית יותר. כל משתתפי הפרויקט ציינו את הצלחתו והביעו רצון להמשיך בתהליך. 

 

הכותבת, ד"ר ורד יפלח-וישקרמן היא ראש תכנית מצוינים במכללת קיי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים