שתף קטע נבחר

תלמיד חינוך מיוחד בלי בי"ס: 'איפה התכנון?'

אריאל ושמונה ילדים נוספים מהשכבה שלו סיימו כיתה ו' בבי"ס של חינוך מיוחד - בפתח תקווה. איפה הם ילמדו בשנת הלימודים הקרובה? גם הוריהם תוהים. "אני רק מבקש שימצאו לילד שלי פתרון ראוי"

אריאל, תלמיד שנמצא על הרצף האוטיסטי ולומד בחינוך המיוחד, מצפה מאוד לפתיחת שנת הלימודים בעוד כשבועיים, אלא שנכון לרגע זה לו ולהוריו אין שמץ של מושג באיזה מוסד הוא ילמד.

 

אריאל, תושב הוד השרון, אמור להתחיל בעוד שבועיים את לימודיו בכיתה ז'. מפאת העובדה שבעיר מגוריו אין בתי ספר לחינוך מיוחד אלא רק בתי ספר משולבים - בית ספר לחינוך רגיל ובו כיתות לחינוך המיוחד - אריאל ותלמידים נוספים בעיר לומדים בבתי ספר בפתח תקווה.

 

עד השנה שעברה למד אריאל בבית הספר רעות בפתח תקווה. ועדת השמה שהתקיימה באמצע חודש מרס ודנה במקרה שלו החליטה כי גם השנה הוא יהיה זכאי ללמוד בבית ספר של החינוך המיוחד. בפרוטוקול הוועדה אף נכתב כי הוא מיועד להיות אחד מתלמידי ההמשך בחטיבת הביניים רבין בפתח תקווה, יחד עם שאר חבריו לכיתה. מדובר בבית ספר לחינוך המיוחד, שאליו בדרך כלל ממשיכים התלמידים שלמדו ב"רעות".

 

לפני חודש התבשרו הוריו של אריאל כי הוחלט שלא לשבצו בבית הספר רבין בפתח תקווה, זאת בשל מחסור במקום. במכתב ששלח אביו לכל הגורמים הרלוונטיים, הוא כתב: "קשייו התקשורתיים של אריאל והצורך להכינו באופן יסודי לשינוי כה מהותי בסדר יומו ובהרגליו, חייבו הכנה יסודית שבוצעה מצוין בבית הספר רעות לקראת המעבר לבית הספר רבין בפתל תקווה. ופתאום - אין בית ספר רבין".

 

האב המשיך לספר: "אריאל ביקש מאיתנו לבקר בבית הספר, ורעייתי עשתה זאת יחד איתו וכמובן שהוא מצפה להגיע לשם. אני בטוח שניתן לשער מה תהיה מידת אכזבתו וההשפעה השלילית הישירה של אי-הצטרפותו לבית ספר זה".

 

מעבר לעובדה שהוחלט כי אריאל לא ילמד בבית ספר רבין, הוריו טרם קיבלו הודעה על בית הספר שבו הוא כן ילמד. "יש לנו דד-ליין והוא אחד בספטמבר", אמר האב. "זה ממש מעבר לפינה. מדובר בילד עם צרכים מיוחדים, שהוא וצרכיו החינוכיים צריכים לעמוד בראש סדר העדיפויות".

 

אביו של אריאל ציין כי אחת האופציות שהועלו בפניהם היא לשלוח אותו ללמוד בבית ספר בפרדס חנה. "אריאל לא מסוגל לנסוע יותר מחצי שעה באוטובוס בבוקר, זו פשוט לא אופציה", הוא מבהיר. "צריך להבין שזה אתגר משמעותי מאוד להורים, ללוות ילד עם צרכים מיוחדים. אני לא מבין למה הבירוקרטיה צריכה להוסיף לנו קשיים. במשך שנה הוא היה בכיתה ו', איפה התכנון? לא מדובר רק על אריאל שאין לו מסגרת, אלא על עוד שמונה ילדים מאותו בית ספר ואותה שכבה. אני רק מבקש שימצאו לילד שלי פתרון ראוי".

 

מעיריית פתח תקווה נמסר בתגובה: "פתח תקווה משקיעה רבות בחינוך המיוחד ומקימה מסגרות חינוך רבות, כמעט יותר מכל רשות אחרת. במסגרות אלו נקלטים על בסיס מקום פנוי גם ילדים מחוץ לעיר. אולם, ברור שלילדים תושבי העיר פתח תקווה יש עדיפות בקבלה למוסדות החינוך שבעיר.

התלמיד המדובר התקבל לבית הספר רעות ולמד בו בהצלחה, אך כעת בעת הרישום לביה"ס העל-יסודי לא היה מקום לילדים מחוץ לפתח תקווה, ולכן על הרשות שבה הוא מתגורר להפנות אותו למוסדות חינוך אחרים המתאימים לו, בליווי הפיקוח של משרד החינוך".

 

מעיריית הוד השרון נמסר בתגובה: "בהוד השרון פועלות מגוון מסגרות חינוכיות לילדים על הרצף האוטיסטי, בהן שלושה גני ילדים וארבע כיתות מיוחדות בבתי ספר רגילים. יחד עם זאת, ישנם ילדים הזקוקים למסגרת המאפשרת טיפולים מקיפים יותר. ילדים אלו למדו לאורך השנים בבית ספר רעות בפתח תקווה, ובית הספר רבין בפתח תקווה היה המשך טבעי לילדים אלו עם סיום בית הספר היסודי והמעבר לחטיבת הביניים. השנה הופתענו, כמו ההורים, להתבשר כי מפאת חוסר מקום תלמידים אלו לא שובצו לבית הספר רבין בפתח תקווה. אנו פועלים ללא הרף מול אגף החינוך של עיריית פתח תקווה ומול המפקחת האחראית לנושא מטעם משרד החינוך. אנו תקווה כי בימים הקרובים יימצא פתרון וכי תיפתח כיתה נוספת בחטיבת רבין בפתח תקווה שתאפשר קליטתם של תלמידים אלה".

 

ממחוז מרכז במשרד החינוך נמסר בתגובה: "המחוז פועל לפתיחת כיתה על מנת לתת מענה מיטבי עבור תלמידים שלמדו טרם המעבר לכיתה ז' במחוז תל אביב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
"זה אתגר משמעותי מאוד, ללוות ילד עם צרכים מיוחדים". אילוסטרציה
צילום: אביהו שפירא
מומלצים