שתף קטע נבחר

השכרת אופניים - בקרוב גם בירושלים

עיריית ירושלים מקדמת הקמת תוכניות השכרת אופניים בעיר, שתאפשר תנועה בכלי תחבורה לא מזהם באזורים שונים כבר מתחילת שנה הבאה

עיריית ירושלים תחנוך בשנה הבאה מיזם להשכרת אופניים - בדומה לתל-אופן בתל-אביב. כך עולה מדו"ח שהכינו סטודנטים עבור המכללה החברתית-כלכלית ולבקשת ועדת התחבורה של העירייה, בראשות סגן ראש העיר, תמיר ניר. בעיריית ירושלים אישרו בתגובה לפניית ynet כי תוכנית האופניים תצא לדרך - כבר בתחילת 2016.

 

 

דו"ח היתכנות שהוצג בפני העירייה, ממליץ על הקמת תחנות השכרה מתקדמות, שיאשפרו לשוכר להזמין אופניים באמצעות יישומון בטלפון חכם או דרך האינטרנט. בדרך זו, מסבירים העורכי הדו"ח, ניתן להציע שירות יעיל וגמיש יותר. האופניים, שמוגדרים כ"דור 4", כוללים חיישן GPS שמורה למערכת השליטה היכן האופניים בכל רגע. בדרך זו המשתמש יכול לאתר אופניים זמינים הקרובים למקום הימצאו ולהזמינם לשימוש מרחוק. בכך ניתן לפתור את בעיית התחנות הריקות בהן נתקלים לעיתים משתמשי תל-אופן. יתרון נוסף הוא האפשרות להחנות את האופניים בעמדות עגינה רגילות, מבלי צורך בתשתית ייעודית דוגמת המערכת התל-אביבית.

 

 

על-פי המלצות צוות הבדיקה, בירושלים יוצבו 1,000 אופניים. זאת במטרה לתת מענה להנחיה שנתן מנכ"ל העירייה בדיון בנושא בחודש מרס האחרון, לפיה שטח הכיסוי של האופניים צריך לכלול את הכניסה לעיר ואזור גשר המיתרים, אזורי התעסוקה ותחנת הרכבת בכניסה לעיר, קריית הממשלה, אזור המוזיאונים, שכונת רחביה, מתחם התחנה, העיר העתיקה, רחוב יפו, נחלאות, גן סאקר וגן הפעמון. כן נבחנת הצבת תחנות השכרה בגן החיות התנ"כי ובעמק הארזים.

 

עוד עולה מההמלצות כי שיטת התפעול של האופניים תהיה דומה לזו שהונהגה בתל-אביב - כולל תעריפי השכרה יומיים וחודשיים דומים. התוכנית תופעל על-ידי זכיין למשך 15 שנים, עם מימון חלקי של העירייה באמצעות מענק חד פעמי של 10 מיליון שקלים ושנתי בסך כ-1.2 מיליון. עורכי הדו"ח מסבירים כי בדרך זו ניתן לוודא שהפרויקט ישמור על רמת ריווחיות נאותה (כ-8%) לאורך זמן, גם במקרה בו קצב החדירה יהיה איטי או בתקופות של שפל במספר השוכרים.

 

גשר המיתרים. בקרוב תוכלו לרכוב תחתיו עם אופניים להשכרה? (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
גשר המיתרים. בקרוב תוכלו לרכוב תחתיו עם אופניים להשכרה?(צילום: גיל יוחנן)

 

עוד הם ממליצים להפעיל את השירות במשך שבעה ימים בשבוע, עובדה שעשויה לזכות להתנגדות בקרב גורמים שונים בירושלים. עם זאת, עורכי המחקר מציעים להשבית תחנות באזורים בעייתיים במהלך השבת. יצוין כי בתל-אביב תחנות ההשכרה פעילות בכל ימי השבוע כל השנה, למעט יום כיפור (בו ניתן להשתמש באופניים שנלקחו מראש, אך לא להוציאם או להכניסם חזרה לתחנה).

 

תגובת עיריית ירושלים

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "בימים אלו הרשות לפיתוח ירושלים ועיריית ירושלים מקדמות את פרויקט השכרת האופניים בעיר, במסגרתו צפוי להתפרסם מכרז בנושא כבר בתחילת שנת 2016.

 

"בשלב ההתחלתי יוקצו כ-500 זוגות אופניים רגילים, כאשר תוואי הפרויקט יתרכז באזור מרכז העיר, פארק המסילה ואזור המוזיאונים. הפרויקט אינו מבוסס על מסקנות דו"ח הסטודנטים בנושא.

 

"בנוסף, על אף שתחום האופניים החכמים עוד בחיתוליו, המכרז יהיה פתוח גם להצעות כגון זו שבדו"ח המדובר, שבמרכזו אופניים 'חכמים'. חשוב לציין כי עיריית ירושלים מעודדת שימוש באופניים ברחבי העיר ופועלת למען קידום השימוש באופניים בקרב האוכלוסייה ולטובתה".

 

  • דו"ח הסטודנטים נכתב על-ידי דוד שריקי, עודד בכר, שירה עמיאל, גבריאל אבן צור, גל קרקו, יובל כרם ולירון מעוז מהחוג לכלכלה באוניברסיטה העברית, במסגרת התוכנית לכלכלנים חברתיים במכללה החברתית-כלכלית

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
תל-אופן. נודד לירושלים
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים