שתף קטע נבחר

דאגו לאוויר נקי: הצמד שהפיל את פולקסווגן

פיטר מוק וג'ון ג'רמן לא שיערו שיחשפו את הזיוף הגדול בנתוני הזיהום של יצרנית הרכב הגדולה. הבדיקה החלה בניסיון להראות לאירופה שאפשר לצמצם זיהום אוויר במכוניות. בינתיים מתרחבת הפרשה. גרמניה מתכוונת לבדוק עוד יצרניות רכב. זה סיפורם של הגיבורים מאחורי ה"דיזל-גייט"

 

הגיבורים. פיטר מוק וג'ון ג'רמן (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
הגיבורים. פיטר מוק וג'ון ג'רמן(צילום: gettyimages)

בתחילת 2014 יצאו פיטר מוק וג'ון ג'רמן מהמועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה למסע ברחבי ארצות הברית שיוכיח שאפשר לייצר מכוניות "נקיות" יותר ולצמצם את פליטת זיהום האוויר. הם לא שיערו בנפשם שהבדיקה שניסתה לשפר את איכות הסביבה תיגמר בפיצוץ הפרשה שהובילה לרעידת אדמה ביצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם, פולקסווגן. בינתיים מתרחבת הפרשה. שר התחבורה הגרמני אלכסנדר דוברינט הודיע כי גרמניה תבצע בדיקות זיהום אקראיות במכוניות של יצרניות נוספות וציין שפולקסווגן הודתה ש"רימתה" גם בבדיקות שנערכו באירופה.

 

לפני חמישה ימים חשף ה"ניו יורק טיימס" כי הממשל האמריקני הורה ליצרנית לבצע "ריקול", החזרת כלי רכב למוסך, לכמעט חצי מיליון מכוניות שיוצרו במהלך שש השנים האחרונות. הסיבה: במכוניות פולקסווגן ואאודי עם מנועי דיזל בוצעה התקנה לא חוקית של תוכנה המזהה בדיקות זיהום ומקטינה באופן מלאכותי את פליטת המזהמים כדי שהמכוניות יעמדו בתקנים. בפועל, פליטת המזהמים הייתה גבוהה עד כדי פי 40.

 

 

 

מאז עולם הרכב רעד. מנכ"ל פולקסווגן מרטין וינטרקורן התפטר מתפקידו, מניית החברה צנחה בשלושה ימים ביותר מ-30 אחוזים והחברה איבדה לא פחות מ-26 מיליארד דולר. גם היום המשיכה המניה לצלול וסחפה עמה את מניות יצרניות הרכב הגרמניות האחרות. נכון לשעה 14:10 ירדה המניה ביותר מ-3%. מניית BMW ירדה בכ-9% ומניית דיימלר (מרצדס) ירדה ב-5.5%. האחראים לחשיפה הם מוק וג'רמן. מאנשים אלמונים הפכו השניים בן לילה לאנשים המזוהים ביותר בעולם הרכב לאור חשיפתם. אז איך הם הגיעו לממצאים?

 

"לא הייתה סיבה לחשוד"

לפני שהצטרף למועצה הבינלאומית לתחבורה נקייה שימש פיטר מוק הגרמני כחבר בצוות בארגון להגנת הסביבה שמתמחה בטכנולוגיות ודלקים לייצור נקי יותר. הוא מחזיק בתארים בכימיה וכלכלה מאוניברסיטת אולם ודוקטורט בהנדסה מאוניברסיטת שטוטגרט.

 

ג'רמן הצטרף ליצרנית הרכב קרייזלר בשנת 1976, שם במשך שמונה שנים התמחה במציאת פתרונות לחסכון בדלק. ב-13 השנים לאחר מכן הוא ערך מחקרים והיה אחראי על תקנות עבור הרשות האמריקנית להגנת הסביבה (EPA). ברזומה שלו גם מנהל מחלקת הסביבה והאנרגיה עבור יצרנית הרכב הונדה. ג'רמן מחזיק בתואר ראשון בפיזיקה מאוניברסיטת מישיגן.

 

סוכנות הידיעות "בלומברג" האמריקנית מתארת את הליך הבדיקות שנערך באירופה לדגמי פולקסווגן כמו פאסאט וג'טה שהעלה פערים מהרמות המקובלות בזיהום האוויר. למוק עלה רעיון לבצע בדיקות זהות גם בארצות הברית, שם הסטנדרטים נוקשים יותר. מוק גייס את עמיתו האמריקני, ג'ון ג'רמן, והם היו בטוחים כי יוכיחו לעולם כולו שאפשר ליצור רכב שיפלוט פחות מזהמים.

 

השניים היו בטוחים שהמכוניות הללו יעברו את הבדיקה האמריקנית, וגייסו את מחלקת הגנת הסביבה באוניברסיטת מערב וירג'יניה. הם נסעו כ-2,100 ק"מ מסן דייגו לסיאטל עם הדגמים הנבחרים. "לא הייתה לנו סיבה לחשוד", אמר ג'רמן. "חשבנו שאלה רכבים 'נקיים' ביותר".

מפעלי פולקסווגן בוולפסבורג שבגרמניה (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
מפעלי פולקסווגן בוולפסבורג שבגרמניה(צילום: gettyimages)

בארה"ב הבדיקות קשוחות יותר. משרדי יצרנית הרכב בסן דייגו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בארה"ב הבדיקות קשוחות יותר. משרדי יצרנית הרכב בסן דייגו(צילום: רויטרס)

ג'רמן ואנשיו ניסו להוכיח את הטענה שבפולקסווגן צועקים כבר שנים: שדיזל הוא דלק נקי. אנשי האוניברסיטה התקינו מערכת בתא המטען של הרכב, שאליה חובר צינור שהותקן על האגזוז. בבדיקות המעבדה לפי הנהלים האירופיים עברו המכוניות את הבחינה. הגילוי הגיע לאחר נסיעות המבחן שבוצעו בארה"ב: הג'טה חרגה בנתוני הזיהום פי 35-15 מהרמה המותרת. דגם הפאסאט חרג פי 20-5 מהמותר. "היינו בהלם", סיפר ג'רמן.

 

במאי 2014 פתחו הסוכנות להגנת הסביבה בקליפרוניה והסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה בחקירה נגד פולקסווגן. במשך חודשים התקיים דין ודברים בין הצדדים, כשפולקסווגן ביצעה את אותן בדיקות שביצעו באוניברסיטת מערב וירג'יניה. יצרנית הרכב טענה כי זיהתה את הכשלים, והציעה פתרון בדמות "ריקול" של חצי מיליון רכבים כדי להתקין את התוכנה שתזהה את פליטת הזיהום.

בסוף הוא התפטר מתפקידו כמנכ"ל. מרטין וינטרקורן (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
בסוף הוא התפטר מתפקידו כמנכ"ל. מרטין וינטרקורן(צילום: gettyimages)

סמל האיכות הפך למוקד פרשת זיוף חמורה (צילום: AP) (צילום: AP)
סמל האיכות הפך למוקד פרשת זיוף חמורה(צילום: AP)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

המפעל בוולפסבורג בגרמניה מייצר חיפושיות ב-1954 (צילום: AP) (צילום: AP)
המפעל בוולפסבורג בגרמניה מייצר חיפושיות ב-1954(צילום: AP)

הסוכנות בקליפורניה לא השתכנעה והמשיכה לבדוק את רכבי החברה. גם ג'רמן לא השתכנע. "לא היה לנו מושג אם זה קורה גם בסין וגם באירופה, אבל היה צריך לבדוק את זה לעומק משום שסין ואירופה לא מחזיקות את המומחים והכלים כדי לבדוק את זה לעומק כפי שניתן לעשות בארה"ב".

 

ביום שישי הכול התפוצץ בפנים של יצרנית הרכב הגרמנית, כשהרשות האמריקנית להגנת הסביבה חשפה את הפרטים מאחורי התוכנה, שמזהה בדיקות זיהום אוויר שנתיות, ובהתאם מקטינה את הספק מנועי הדיזל, והופכת אותם ל"נקיים" משמעותית מפעולתם הרגילה.

 

מנכ"ל החברה מרטין וינטרקורן פרסם הודעת התנצלות והודיע על הקמת צוות בדיקה חיצוני. שלושה ימים חלפו וגם המנכ"ל החזק נאלץ להתפטר - והכול בגלל שני אלמונים שאיש לא הכיר עד עתה. חברת פולקסווגן שכרה את שירותי משרד עורכי הדין "קירקלינד אנד אליס", שייצגו את ענקית הנפט הבריטית BP אחרי שזו זיהמה ב-2010 בנפט את מפרץ מכסיקו בפרשת "דיפווטר הוריזון".

 

הפרשה מאיימת לסחוף עוד יצרניות רכב. בצהריים דווח במגזין הרכב של העיתון "בילד" כי רכבי BMW עם מנועי דיזל נכשלו בבדיקות פליטות הזיהום המותרות באירופה. עם זאת, היצרנית הגרמנית לא הואשמה במרמה. היצרנית הכחישה התקנת תוכנת ניהול במנועים או שזייפה תוצאות הבדיקות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ICCT
פיטר מוק וג'ון ג'רמן
צילום: ICCT
מומלצים