שתף קטע נבחר

לא הכל שחור על הכביש: ישראל בטוחה מכפי שחשבנו

נתונים שמפרסם ה-OECD ומנתחים את תאונות הדרכים בשנת 2014, מציגים תמונה אופטימית יחסית בכל הנוגע לצמצום מספר ההרוגים והפצועים על הכביש. מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: עבודה רבה עוד לפנינו

בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

 

יש סיבה לאופטימיות זהירה על הכביש הישראלי. נתונים שמפרסם מכון המחקר של ה-OECD מצביעים על כך שישראל בכיוון הנכון בנוגע לטיפול בנגע תאונות הדרכים, ובפרט בצורך להפחית את מספר ההרוגים והפצועים קשה בתאונות. הדו"ח מתייחס רק לתאונות דרכים שהתרחשו בשטחי הקו הירוק, מבלי לכלול את שטחי רמת הגולן, מזרח ירושלים ויהודה ושומרון.

 

 

עורכי המחקר, שמתבסס על נתוני שנת 2014, מציינים כי למרות שבשנה זו חלה עלייה במספר ההרוגים (מ-277 ב-2013 ל-279), המגמה המשתקפת מכבישי ישראל אופטימית. לדבריהם, ניתן להעריך כי ישראל תצליח לעמוד ביעד שהציבה לשנת 2020 - פחות מ-240 הרוגים בכביש בשנה. יש לציין עם זאת כי שנת 2015 מציבה תמונה עגומה יותר, עם עלייה מוחשית במספר ההרוגים.

 

עוד יש לשים לב כי השמטת שטחים ממדינת ישראל על-ידי ה-OECD עשויה לעוות במידה מסוימת את תמונת המצב: בכלל השטחים המסוקרים על-ידי משטרת ישראל נהרגו בשנת 2014 בתאונות 319 בני אדם, לעומת 296 בשנת 2013 - עלייה משמעותית יותר מכפי שמציין ה-OECD. בשנת 2015 נהרגו עד כה 297 בני אדם, כך על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים - זאת כחודשיים טרם הסתיימה השנה.

 

תאונת דרכים (ארכיון). ה-OECD מצא בסיס לאופטימיות זהירה (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
תאונת דרכים (ארכיון). ה-OECD מצא בסיס לאופטימיות זהירה(צילום: הרצל יוסף)

 

ב-OECD מצאו כי מספר המתים בתאונות לכל 100 אלף תושבים בישראל, ירד ב-4% ב-2014, מספר ההרוגים לכל 10,000 כלי רכב ב-2.4% ומספר ההרוגים למיליארד ק"מ ב-1.3%. עוד נמסר כי למרות שהנסועה בישראל ומספר כלי הרכב זינקו כמעט פי 3 מאז שנת 2000, מספר ההרוגים דווקא ירד ב-39%. במיוחד בולט מצב הכבישים כיום לטובה, בהשוואה לשנת השיא השלילי - 1974 - אז מתו בכבישי ישראל לא פחות מ-704 בני אדם, למרות שהנסועה ומספר המכוניות היו קטנים בהרבה.

 

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מודי בהירי דואני, מציין כי "עבודה רבה עוד לפנינו בהפחתת מספר ההרוגים בכבישים ובמניעת תאונות קשות. אנו רואים בכל הרוג בתאונת דרכים שם ופנים, ולא רק מספר טכני. משימתנו היא למנוע את ההרוג הבא ולמנוע צער וכאב ממשפחות נוספות".

 

בין הסיבות להפחתת מספר ההרוגים לאורך השנים, הבולטת ביותר היא ההתפתות הטכנולוגית בבטיחות המכוניות. החל בהוספת כריות אוויר, מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS), חגורות בטיחות בכל המושבים ובקרת יציבות אלקטרונית (ESC). בנוסף, ב-OECD מונים שינויים במדיניות האכיפה ושיפור בתשתית בין הסיבות לירידה במספר הנפגעים.

 

בישראל נכון לשנת 2014 היו 3.3 הרוגים לכל 100 אלף תושבים, ירידה של 62% מאז שנת 1990. מספר ההרוגים לכל מיליארד ק"מ נסועה צנח ב-77% באותה תקופה ל-5.3 הרוגים.

 

ועוד נתון מעודד: יותר ישראלים משכילים לא לעבור על החוק, וחוגרים חגורת בטיחות בזמן הנסיעה. על-פי נתוני ה-OECD, בישראל 97% מהנהגים ו-95% מהנוסעים במושב לידם חוגרים חגורת בטיחות. מנגד, מאחור עדיין יש מקום רב לשיפור: רק 74% מהנוסעים המבוגרים חוגרים מאחור, ורק 78% מהילדים מרוסנים באופן המתאים לגילם. חשוב לשים לב כי בהיעדר חגורה, נוסע עלול להיות מוטח לפנים בזמן תאונה ולפגוע לא רק בעצמו, אלא גם ביושבים מאחור. מלפנים, כריות האוויר אינן יעילות ללא חגורת בטיחות.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
למרות זינוק במספר כלי הרכב ובנסועה - מספר ההרוגים יורד
צילום: גיל יוחנן
צילום: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מודי בהירי דואני
צילום: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים