שתף קטע נבחר

מחקר חדש: 90% משירי מצעד גלגלצ שייכים למבצעים גברים

לפי ממצאיו של מחקר חדש, 90% משירי מצעד גלגלצ לשנת 2014 היו שייכים לזמרים גברים. "לו היתה שקיפות באופן בחירת השירים, היינו מבינים מה הביא למצב הנוכחי", אמרה עורכת המחקר על התוצאות, שניכרות גם במצעדים נוספים. מגלגלצ נמסר בתגובה: "עובדתית מגיעים לעורכים יותר שירים של גברים. אנו מביאים ייצוג למה שבפועל קורה"

נגד תחנת הרדיו גלגלצ שבות ועולות לא מעט טענות. כעת, אפשר להוסיף עליהן גם את העובדה ש-90% משירי המצעד הישראלי של התחנה שהוצעו בשנת 2014 לדירוג היו שייכים לזמרים גברים. את הממצאים האלו חושפת בדיקה שבוצעה במרכז "שוות" במכון ון ליר.

 

ד"ר הגר צמרת שערכה את המחקר, הגיעה הבוקר (ה') לאולפן ynet כדי לדבר על ממצאיה, שעקבו אחר הייצוג הנשי לעומת הגברי במצעדי התחנה בעשור האחרון - ועל מה הם באמת אומרים לגבי הפער המגדרי בארץ, שיוצא מגבולות גלי האתר.

 

"במחקר רחב שביצענו, עקבנו אחרי 60 אינדיקטורים שבוחנים ביחד האם הפער המגדרי בישראל הולך ומצטמצם או לא", אמרה גרינבלט. "חשוב לנו זה להראות את הייצוג התרבותי וגם התקשורתי של נשים בחברה, ולכן נבדק אינדיקטור חדש - הוא בעצם המצעד השנתי הרשמי של גלגלצ. בדקנו כמה זמרות יש שם לעומת זמרים והממצא היה 90% זמרים במצעד השנתי של שנה שעברה".

 

המחקר בדק כאמור מה היה הפילוח המגדרי של הרשימה שהוצעה לדירוג המאזינים, בין השנים 2004 ל-2014, מבלי לקחת בחשבון את הזוכים הנבחרים על ידי קהל המאזינים. יש לציין שעד 2004 הוצעו ברשימה 30 שירים, ומשנת 2005 ואילך - 40. לאורך העשור שנבדק, נמצא כי מספר שירי הגברים הלך וגדל. גם מנתוני המצעד השנתי של רשת ג' עולה תמונה דומה. בשנת 2015 היו הקולות הנשיים 15% מכלל אלו שהוצעו לדירוג, ובשנת 2014 אף פחות - 11.25%. כמו במצעדי גלגלצ, נמצא כי לאורך העשור עלה אחוז הקולות הגבריים במצעדי רשת ג' על אלו הנשיים בהרבה. פערים נרשמו גם בתוצאות מצעדי התחנות האזוריות.

 

קרן פלס ומירי מסיקה. נכנסו למצעד? (צילום: עופר עמרם ועידו ארז) (צילום: עופר עמרם ועידו ארז)
קרן פלס ומירי מסיקה. נכנסו למצעד?(צילום: עופר עמרם ועידו ארז)

"לו היתה שקיפות מלאה באופן בחירת השירים למצעד, היינו יכולים להבין טוב יותר את התהליכים שהביאו למצב הנוכחי", הוסיפה גרינבלט. "ביכולתנו רק לשער כי בין הסיבות לכך מצויה העובדה שלזמרים גברים יש יותר משאבים, מערכת קידום אפקטיבית ויחסי-ציבור חזקים יותר", הוסיפה.

 

"כשתחום נשלט על ידי גברים זה אומר שצריך לבדוק באופן כמותי למה. מי שמגיע להיות זמר מצליח, לאור המשאבים שלצדו, הוא בסופו של דבר גבר. הדבר לא נובע מזה שהם שרים יותר טוב או רוצים יותר לשיר - אלא מתהליכים מבניים אותם מנסה הפרויקט שלנו לשנות".

 

מגלגלצ נמסר בתגובה: "הבדיקה מתבססת רק על תוצאות המצעדים השנתיים, שהן הבחירות של המאזינים - מה שמצביע על מצבן הקשה של היוצרות בקרב הקהל בארץ. יתרה מכך, הרי שיחס היוצרות המשודרות בגלגלצ באופן יום יומי הוא גבוה הרבה יותר מהמוצג במחקר הזה, המתבסס רק על נתוני מצעדים שנתיים. נציין כי עובדתית מגיעים לעורכי המוזיקה בארץ משמעותית יותר שירים של מבצעים גברים מנשים. כתחנה המשקפת את הנעשה בעולם המוזיקה והתרבות בישראל, אנו מביאים ייצוג למה שבפועל קורה.

 

"גלגלצ מקדישה נתח גדול יותר של זמן השידור שלה ליוצרות נשים ביחס לכמות החומרים של יוצרות נשים המגיעות אלינו. תמוהה ולא ברורה קביעתה החד משמעית של ד"ר צמרת כי מצב זה ייחודי רק לגלגלצ. אנו מצרים שהבדיקה לא נעשתה על כל כלי התקשורת בארץ, על מנת לתת תמונה המשקפת את המציאות בישראל ותוהים האם קיים מניע נסתר לבחינתה רק של גלגלצ ולא של כלי תקשורת דומים נוספים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים