שתף קטע נבחר

הרחבת אפשרויות הוזלת ביטוח החובה לרכב: לא בקרוב

המפקחת על הביטוח ביקשה להרחיב את האפשרויות למתן הנחה בביטוח החובה, בין הייתר למי שיסכים להתקין מערכת ניטור נהיגה ברכבו, אך נדחתה בפעם השנייה על ידי חברי הכנסת

הוועדה המשותפת לוועדת חוקה, חוק ומשפט וועדת הכספים, שבה ודחתה היום (ג') את אישור המשתנים לחישוב תעריפים בביטוח חובה לרכב.

 

חוק ביטוח רכב מנועי קובע את המשתנים שבגינן יכולות חברות הביטוח להעניק הנחה בקביעת תעריף החובה. המשתנים נקבעים על ידי המפקח על הביטוח, באישור ועדה משותפת של ועדת החוקה, חוק ומשפט וועדת הכספים של הכנסת. המשתנים הללו משפיעים על הסיכון ובהתאמה על מחיר ביטוח החובה לרכב.

 

הוועדה התכנסה היום לבקשת המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, על מנת לדון בהוספת משתנים בהם חברות הביטוח יהיו רשאיות להשתמש כדי לקבוע את תעריפי ביטוח החובה לרכב. יצוין, כי למרות שרשימת המשתנים סגורה, חברות הביטוח אינם מחויבות להתחשב בכל המשתנים. כמו כן, אין הנחייה של המפקח על הביטוח למשקל של כל משתנה בחישוב התעריף.

 

הוועדה דנה היום בבקשה להוסיף לרשימת המשתנים לרכב פרטי, את "מערכת ניטור נתוני נהיגה" - מערכת המנטרת את אופי וסיכון הנהיגה ברכב, השתתפות הנהג בקורס נהיגה לשיפור מיומנות וכישורי נהיגה בטוחה, ו"נסועה" – מספר הקילומטרים אותם צפוי או נוסע כלי הרכב בתקופת הביטוח.

 

בדיון שנערך לפני כשלושה חודשים, הוועדה סירבה לאשר את הוספת המשתנים הללו והיום הוועדה שבה ודחתה את ההחלטה למועד אחר. במענה להתנגדות חברי הכנסת שהושמעו בדיון הקודם, משרד האוצר הפיץ מסמך ובו שאלות ותשובות המבקשות לענות על הקשיים עליהם הצביעו חברי הכנסת, אך כאמור, זה לא ממש עזר.

 

בהתייחס למערכת הניטור, אמר יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי כי הוא חושש מפני פגיעה בפרטיות של הנהגים, בכך שהחברה שתבצע את הניטור, תוכל לעקוב אחרי הנהג ולדעת בעל עת היכן הוא נמצא. על כך השיב נציג משרד האוצר, ניר ברטל, כי הנתונים לא ישמרו במחשבי החברה, אלא אם הנהג יבקש. בנוסף, החברה תעביר לחברת הביטוח ציון בלבד ולא את נתוני הנהיגה. ובכל מקרה החברה לא תעשה כל שימוש בנתונים ולא תעביר אותם לגורם אחר.

 

יו"ר הוועדה הוסיף ותהה האם יהיה נכון לאשר את המערכת, כאשר יש תו תקן רק ליצרן אחד בארץ. בעניין קורס הנהיגה אמר סלומינסקי כי לדעתו על המדינה לממן את הקורס. "יש אינטרס ברור למנוע תאונות. זה השקעה קטנה מול תועלת עצומה", אמר.

 

נוסעים פחות - משלמים פחות

בעניין המשתנה 'נסועה' אמר נציג האוצר כי מחקרים מראים שרכב שנוסע פחות, מייצר סיכון קטן יותר. פרמטר זה, קומם מאוד את ח"כ מיקי לוי שהתנגד נחרצות להכללתו בטענה כי הוא יפלה לרעה את תושבי הפריפריה והערבה. ח"כ סלומינסקי ביקש להוסיף פרמטר של השבתת הרכב ליום אחד בשבוע, נתון שמפחית שביעית מהסיכון השבועי, בדומה להפחתת הסיכון בנסועה נמוכה מהממוצע. נציגי משרד האוצר התנגדו להצעה בטענה כי הנושא צריך להיבדק מבחינה מקצועית ומחקרית.  ח"כ משה גפני תמך בהצעת סלומינסקי ואמר "אדם שנוסע פחות, עושה פחות תאונות, צריך לשלם פחות. לדבריו, צריך להסתכל על זה כחלק מהמאבק בתאונות דרכים וכגורם מקטין סיכון". גם ח"כ אלעזר שטרן תמך בהצעה.

 

נציג איגוד חברות הביטוח, יואב ענתבי התנגד להוספת המשתנים בטענה כי אלו לא הוכחו מבחינה מחקרית כמונעי תאונות. יש לציין כי לחברות הביטוח אינטרס לצמצם את כמות המשתנים וכן כל מהלך שיביא להוזלת תעריפים – שכן הוא יקטין את רווחי חברות הביטוח. למרות זאת, מנכ"ל חברת הביטוח AIG , שי פלדמן, שהשתתף גם הוא בדיון, הציג דעה הפוכה. "יש כאן הזדמנות להוביל שינוי שהוא הרבה יותר עמוק מאשר מתן הוזלה בפרמיה", אמר פלדמן. "אולי תופתעו, אבל יש כאן מהלך ששותפים לו חברה מסחרית, משרד האוצר והמדינה".

 

מנכ"ל AIG, חברת הביטוח היחידה שכבר מפעילה היום בישראל מערכת ניטור נהיגה, הוסיף כי "הוכח בעולם במחקרים רבים כי למערכות ניטור נהיגה יש מספר תועלות מרכזיות: מקטינות עד 40% את פרמיית הביטוח, מקטינות את הסיכון לתאונות דרכים וחוסכות משמעותית עלויות למשק הישראלי כולו".

 

פלדמן גם שלל את הביקורת כאילו הוזלת הפרמיות לנהגים טובים תייקר את יתר הפוליסות ואמר: "זה לא משחק סכום אפס, מכיוון שהחיסכון של AIG כחברת ביטוח הוא בקיטון ההוצאות על תביעות כי ישנן פחות תאונות דרכים. יש כאן מודל שכולם מרוויחים ממנו".

 

בסיכומו של דבר, כאמור, הצעת המפקחת על הביטוח נדחתה על ידי הוועדה, ולדברי יו"ר הוועדה "הדיונים טרם הבשילו לאשר את המשתנים המוצעים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
צילום: AP
צילום: רונן טופלברג
שי פלדמן, מנכ"ל AIG
צילום: רונן טופלברג
מומלצים