שתף קטע נבחר

גילויים חדשים בפרשת מכרז תעש: כך הסתבך אורי יוגב

כלכליסט חושף: המבקר שפירא הציג למנכ"ל האוצר ומנהל רשות החברות את המידע שהביא לחשד שהמכרז להפרטת תעש נתפר לאלביט: אותן חברות ייעוץ ורו"ח סיפקו שירותים לחברה הנמכרת, לרוכשת ואפילו ליוגב עצמו. ובינתיים, הבעת אי אמון נוספת של שר האוצר ביוגב: עצר את הפרטת הדואר

מבקר המדינה יוסף שפירא נפגש אתמול (יום ב') עם מנכ"ל האוצר שי באב"ד ומנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב וחשף בפניהם את המידע שהגיע אליו בנוגע להתנהלות לקויה של מכרז הפרטת תעש, כך נחשף היום בכלכליסט. במרכז המידע שבידי המבקר עומדות טענות למעורבות של בעלי עניין לטובתה של אלביט מערכות, אחת משתי המתמודדות האחרונות שנותרו במירוץ לרכישת יצרנית הציוד הביטחוני.

 

המידע שהגיע למבקר מתמקד בפעילותן של שתי חברות גדולות לראיית חשבון, שנשכרו לליווי ולייעוץ גם מצד תעש וגם מצד אלביט, ואילו חברה אחרת העניקה שירותי ייעוץ שונים לתעש וכן ייעצה בעבר לחברה פרטית שהיתה בבעלותו של אורי יוגב. בנוסף הגיע מידע הקושר חברת ייעוץ כלכלי נוסף שאנשיהם עמדו בקשרים עם רשות החברות הממשלתיות בדרכים שונות ומנגד ייעצו גם לאלביט.

 

מדובר במידע ראשוני שהגיע למבקר וטרם תוחקר לעומקו ונציגי החברות האמורות טרם זומנו לשיחה. חברות הייעוץ עצמן הכחישו כי ליוו את תעש או אלביט סביב ההפרטה, אך טענו כי הן עבדו ועובדות עם תעש ואלביט בפרויקטים אחרים.

 

בשל העובדה שהמכרז עומד להסתיים בימים הקרובים ולאור טענות מתמודדים שפרשו מהמירוץ בדבר התנהלות שמטה את התוצאות לטובת חברת אלביט, שלח המבקר פניה דחופה לשר האוצר משה כחלון ביום חמישי וביקש לשמוע כיצד יפעל לאור העניין. "הועלו טענות בנוגע לעלויות הכרוכות בתהליך ההפרטה והערכת שוויה של תעש, שלא מייצגת לכאורה את ערכה הממשי של החברה, כמו גם הערכה נמוכה של עלות מעבר תעש לנגב", כתב המבקר על המכרז שבו נדרש מהרוכשת מחיר מינימום של 1.1 מיליארד שקל.  

יוגב. אי אמון משר האוצר (צילום: קובי גדעון, לע"מ) (צילום: קובי גדעון, לע
יוגב. אי אמון משר האוצר(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
 

בעקבות הפגישה החליטו באוצר לפנות לחברי ועדת המכרזים במשרד ולקבל מהם בתוך יומיים המלצה אם להקפיא את הליך ההפרטה, שאמור להסתיים בימים הקרובים. מבקר המדינה בכל מקרה לא מקבל בשלב זה החלטה או הנחיה, וממשיך בבדיקתו.

 

12 גופים הביעו התעניינות ראשונית ברכישת תעש, אולם רק חמישה הפקידו את הערבות שנדרשה בשלב השני, ומתוכן נותרו רק אלביט ופלקסטרוניקס, לאחר נשירת מתמודדים שהתלוננו על אופן ניהול המכרז, בין היתר על העובדה כי נתונים בסיסיים הדרושים לגיבוש את ההצעות והסכומים של ההצעות השונות לא נמסרו להם.

 

זה אינו הוויכוח היחיד בין פקידי האוצר לרשות החברות. היחסים בין כחלון ליוגב עלו על שרטון גם על רקע הפרטת והדואר, ואתמול כחלון דחה את התוכנית שהגיש לו יוגב בנושא. בישיבת ועדת השרים אתמול ביקש ממנו כחלון לשנות מספר סעיפים בתוכנית שמציעה למכור 20% ממניות הדואר, בטענה כי: "אני לא מרגיש בנוח עם התכנית הזו. במתכונתה הנוכחית היא דואגת לבעלי ההון ופחות לציבור. כדאי לעשות עבודה יסודית יותר".

 

מאלביט לא נמסרה תגובה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קובי גדעון, לע"מ
אורי יוגב
צילום: קובי גדעון, לע"מ
מומלצים