שתף קטע נבחר

כשאובמה, קולנוע, מוסיקה והיי-טק נפגשים

פסטיבל סאות'ווסט, שמושך אליו מדי שנה את גדולי המוסיקאים ואנשי הקולנוע, חגג השנה לא רק את שנת ה-30 לפועלו, אלא גם את הפיכתו לאירוע היי-טק גדול. מה מצאנו שם? מאובמה שגנב את ההצגה, דרך אנשי הקולנוע שמשתמשים בטכנולוגיה כדי ליצור סרטים גדולים ועד הפיתוחים הכי חמים כרגע

כשהעיתונאי רולנד סוונסון יזם את הקמת פסטיבל סאות' ביי סאות'ווסט בעירו אוסטין בסוף שנות השמונים, הוא ראה בעיני רוחו אירוע מוזיקלי-תרבותי אלטרנטיבי, צעיר ובועט. ואכן, השקת הפסטיבל במארס 1987 היתה הצלחה אדירה שמשכה אליה המוני חובבי מוזיקה כשבהמשך הצטרפה גם תוכנית סרטים עצמאיים. אבל היום – שלושים שנה אחרי – ברור: סאות' ביי סאות'ווסט הוא בעיקר אירוע של תעשיית ההיי-טק האמריקנית וגם הבינלאומית.

 

 

פסטיבל סאות' ביי סאות'ווסט (SXSW), שחגג השנה שלושים, משך לאוסטין, הידועה כבירת המוזיקה הנוכחית של ארצות הברית, הרכבים אטרקטיביים כמו פאבליק אנמי, הסטרוקס ובלוק פארטי, וכוכבים בסדר גודל של איגי פופ, סיה וגם... נינט טייב. מהזירה הקולנועית התארחו בפסטיבל השחקנים ג'ייק ג'ילנהול, אית'ן הוק ואחרים.

 

ולמרות זאת, בכל הנוגע לקהל, רוב המבקרים הרשומים (יותר מ-30 אלף) היו אלו שהגיעו למסגרת האינטראקטיב של הפסטיבל שכללה טרייד-שואו טכנולוגי גדול, פאנלים, קבוצות תמיכה למיניהן ומפגשי נטוורקינג עבור קהילת הטכנולוגיה. לא משהו זוהר מדי, אבל מאוד אטרקטיבי - במיוחד מאז שיזמי טוויטר בחרו לערוך שם את הכנס הגדול הראשון שלהם ב-2007.

 

הגיעו יותר בשביל החידושים: משתעשעים עם מצלמת וידאו 360 מעלות  (צילום: AP   ) (צילום: AP   )
הגיעו יותר בשביל החידושים: משתעשעים עם מצלמת וידאו 360 מעלות (צילום: AP )

 

הפן הזרוק, החצוף והמקועקע של הפסטיבל, זה שהכתיב במידה רבה את האני מאמין של האירוע בתחילת דרכו, עדיין ניכר באוסטין בחודש מרס – בעיקר בחוצות העיר וברחוב ה-6, "דירטי סיקס" הנודע לשימצה. בכל אופן, המוזיקה והקולנוע נדחקו הצידה, על הבמה ניצב עכשיו ההיי-טק.

 

כוכבי הפסטיבל

הסימן הברור ביותר לשליטת מחלקת האינטראקטיב בסאות' ביי סאות'ווסט (יש שיגידו כיבוש אגרסיבי) הוא ביקורו המתוקשר של הנשיא ברק אובמה ביום פתיחת הפסטיבל. הוא התארח לפאנל שעסק בסוגיות שונות של תעשיית הטכנולוגיה האמריקנית, טיפוח כשרונות צעירים ויזמות בתחום זה, וגם בשאלות שנוגעות לחדירה לפרטיות ומלחמת סייבר (במרכז הדיון עמדה מלחמת ה-FBI מול אפל ופריצת האייפונים).

 

עכשיו דממה, אובמה על הבמה (צילום: AP   ) (צילום: AP   )
עכשיו דממה, אובמה על הבמה(צילום: AP )

 

הביקור המסוקר והמתוקשר הזה משך תשומת לב גדולה אליו ושם בצל את סרט הפתיחה כמו גם מספר הקרנות נוספות בפסטיבל. מי שהיה אמור להציג אטרקציה שוות ערך מהצד הקולנועי הוא ג'יי.ג'יי. אברמס, מהבמאים והמפיקים הבולטים כיום ושרק לאחרונה הביא לנו את "מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר". אלא שאברמס, וגם הדוקומנטריסט המוערך אנדרו ג'ורקי, הגיעו העירה כדי להשתתף בפאנל שעסק בשילוב בין טכנולוגיה וקולנוע, והתארח גם הוא במסגרת האינטראטיב.

 

בשיחה עם עיתונאי הטק והמדיה פיטר קאפקה, סיפר אברמס על חדשנות טכנולוגית בעשייה הקולנועית ההוליוודית הזוהרת, וכן זו העצמאית הצנועה. הוא סיפר כיצד כבמאי של הפקת ענק כמו "הכוח מתעורר" האתגר הגדול שלו היה כיצד להעלים או לפחות לטשטש את קיומם של אפקטים ממוחשבים על המסך, לא פחות מהפקתם. 

 

ג'יי.ג'יי אברהמס - הכוח שמאחורי מלחמת הכוכבים  (צילום: Rich Fury/Invision/AP   ) (צילום: Rich Fury/Invision/AP   )
ג'יי.ג'יי אברהמס - הכוח שמאחורי מלחמת הכוכבים (צילום: Rich Fury/Invision/AP )

 

אברמס הילל את האפשרויות יצירת סרטים באמצעות אפליקציות במכשירים הניידים, המקדמים את הדמוקרטיזציה של תעשיית הקולנוע וריבוי הקולות שבה. הוא גם הזכיר שהניידים מאפשרים פלטפורמות שונות לצפיה בסרטים, אליהן הוא מתייחס בספקנות רבה יותר. "כבמאי אני נחרד מהאפשרות שמישהו יצפה בסרט שלי על מסך קטן", הודה וסיפר כי הוא מסרב בשלב זה להסתגל למציאות חדשה זאת ולעצב את הפריימים הקולנועיים שלו בהתאם לצג הנייד.

 

הג'ינקס שהוליד ישומון

ג'ורקי, שנודע בעיקר כיוצר סדרת הדוקו "הג'ינקס", שיתף את מאות הצופים ברי המזל שהצליחו להיכנס לפאנל, עם סיפורים מאחורי הקלעים בעבודה על הסדרה. את הבמה הוא ניצל לסיבה העיקרית של הגעתו: אפליקציה חדשה שפיתח בשם KnowMe. מול הקהל הנלהב הדגים כיצד התוכנה שהוא מקדם מאפשרת עריכת סרטונים קצרים על הנייד, בשילוב קטעי וידאו, תמונות, סאונד וקריינות: "זה מאפשר יצירת סיפורים קטנים אך יותר מורכבים מסנאפצ'ט". הוא אף הכריז על תחרות יצירת סרטוני KnowMe שהזוכה בה יקבל דגם של הרובוט האדום שהוא סמלה של חברת ההפקה של אברמס Bad Robot.

 

הניסיון לשלב בין טכנולוגיות עדכניות למוזיקה, קולנוע וטלוויזיה בכלל, הם העקרון המנחה של מסגרת האינטראקטיב והתירוץ המתבקש להטמיע אותה בפסטיבל שהוא תרבותי בבסיסו. כך גם הטרייד-שואו – יריד הגאדג'טים הבינלאומי שהתקיים במרכז הכנסים – ובו הוצגו הולוגרמות שמדמות קרבות אוויר מ"מלחמת הכוכבים", או אמצעים שונים ליצירת מוזיקה על המחשב הביתי, די.ג'יי סט שמתחבר לטלפון הנייד, מצלמות חדשניות וערכות עריכת סרטים, וכמובן – מהאגף היפני הפורה ביריד: תוכנות שונות לערבוב מציאות עם עולמות המנגה שמוטמעות חזק כל כך בתרבות המקומית.

 

סרט גדול עושים במחשב (צילום: Jack Plunkett/Invision/AP     ) (צילום: Jack Plunkett/Invision/AP     )
סרט גדול עושים במחשב(צילום: Jack Plunkett/Invision/AP )

 

גזענות גם בהיי-טק?

סוגיה נוספת שאותה חולקים הוליווד ועמק הסיליקון, שעלתה לדיון באוסטין, היא אפליית השחורים. טקס האוסקר האחרון הציף מחדש את היותה של הוליווד לבנה, ומה המצב באומת ההיי-טק של ארצות הברית? יזמים אפרו-אמריקנים שהשתתפו בפאנל הודו כי מבחינתם הגזע אינו משחק תפקיד והם ישכרו למשרות רלוונטיים רק עובדים מקצוענים בעלי רקע בתחום. שחקני קולנוע שחורים יש לא מעט, אולם מתכנתים ומפתחים מומחים למיניהם כמעט ואין. עד שצעירים בני מיעוטים לא יפנו לנתיבים אלו ויצטיינו בהם, לא נראה את המצב משתנה חזו הדוברים. אפליה מתקנת לא תהיה פה.

 

מוסדות השכלה גבוהה מכל רחבי ארצות הברית – שמטפחים בין השאר גם את היזמים האפרו-אמריקנים – הראו נוכחות בטרייד-שואו והציגו פרויקטים שונים בעיקר בתחום הרובוטיקה. גם נציגי אוניברסיטת טקסס המקומית היו שם במתחם היריד, פונים

לעוברים ושבים, בעוד חבריהם מהקמפוס מתהוללים בחוץ עם בירה ביד. עם סיומו של חלק האינטראקטיב בפסטיבל, ותחילת זה המוקדש להופעות הרוק, הם שחררו את העניבה ויצאו להשתכר בעצמם. הגיקים פינו את הבמה למוזיקאים. רק בינתיים, עד לשנה הבאה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Jack Plunkett/Invision/AP
SXSW פסטיבל היי טק אוסטין טקסס סטאר וורס
צילום: Jack Plunkett/Invision/AP
מומלצים