שתף קטע נבחר

איסור רכיבה על מדרכות מסכן את חיי הרוכבים

המדינה מעוניינת לנטרל את החיכוך המסוכן בין רוכבי אופניים להולכי רגל על המדרכות, ומורידה לכן את הרוכבים לכביש הסואן. לדברי עו"ד אילון אורון, התאונות הצפויות ירבצו על מצפונם של מתקני התקנות

במטרה למגר את תאונות הדרכים בהן פוגעים אופניים בהולכי רגל, אישרה לאחרונה ועדת הכלכלה של הכנסת שורת תקנות מחמירות עם הרוכבים. בין השאר הוחלט לאסור רכיבה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16, מהירות הנסיעה הוגבלה ל-25 קמ"ש והנסיעה על אופניים מותרת מעתה רק בשבילי אופניים או בכבישים. על-פי התקנות, רוכבי אופניים שלא ירכבו בשבילים ייעודיים, ייקנסו ב-250 שקל. מעבר לכך תקנוס משטרת ישראל רוכבים על עבירות שונות, בהן אי ציות לרמזור אדום, נסיעה נגד כיוון התנועה או שימוש בסלולרי במהלך רכיבה. קנסות שינועו בין 100 ל-1,000 שקל.

 

אוכפים את חוקי הרכיבה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
אוכפים את חוקי הרכיבה(צילום: מוטי קמחי)

 

וכעת יצאו לפועל התקנות החדשות, בהן אחת המעוררת דאגה רבה - איסור רכיבת אופניים על מדרכות. משמעותה של תקנה זו היא חיוב רוכבי אופניים - בהם קטינים רבים - "לרדת לכביש" ולסכן את חייהם. וחשוב כאן לזכור כי מדובר (גם) בילדים, רובם ללא כל ידע של חוקי התנועה, אשר הורדתם לכביש עלולה לעלות בחייהם. תאונות מיותרות אלה ירבצו על מצפונם ועל שכמם של מתקני התקנות ואוכפי האיסור.

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

סימון שבילי אופניים ברחבי הארץ אומנם תפס תאוצה בשנים האחרונות, אולם מספרם של אלה רחוק מלאפשר התניידות ראויה של אופניים. ולא ייתכן לאסור מחד רכיבה במדרכה, ומאידך לא לאפשר חלופה. כל עוד אין סימון של שבילי אופניים על רוב המדרכות, העמדת הרוכבים בסכנת חיים על-ידי השלכתם לכביש הינה מעשה נמהר, שתוצאותיו עלולות להיות הרות אסון.

 

ברור לכל כי רכיבת אופניים על המדרכה, בין אם מדובר באופניים רגילים או חשמליים, מסכנת את הולכי הרגל. אך עם זאת, לא ניתן לאכוף איסור רכיבה על מדרכה מבלי להעניק מענה הולם וחלופה סבירה לרוכבי אופניים. כפעולת חירום שמטרתה למגר את תאונות הדרכים בהם מעורבים הולכי רגל ורוכבים, חובה להשקיע משאבים בסימון מיידי של שבילי רכיבה על מדרכות רבות ככל הניתן ובמקומות מועדים לרכיבה, על-מנת לאפשר לרוכבים לרכוב בבטיחות מבלי לסכן את עצמם או אחרים.

 

הפתרון הראוי המיידי, במדרכות בהן אין הפרדה המאפשרת רכיבה על אופניים במקום המיועד לכך, הינו באכיפה מושכלת תוך הפעלת שיקול דעת. אכיפה שיש לבצעה רק כאשר מדובר ברוכבים שעצם הימצאותם על המדרכה גורמת לסיכון ממשי, וכמובן כאשר מדובר ברוכבים מתפרעים.

 

תקנה נוספת מעוררת תמיהה היא העלאת גיל הרוכבים על אופניים חשמליים ל-16. בממשלה מאמינים כנראה בלב שלם כי תקנה זו תביא לצמצום התופעה, לנוכח מעורבותם של בני פחות מ-14 בתאונות דרכים עם אופניים חשמליים. כל זאת מבלי לקחת בחשבון שיישום התקנה בעייתי מאד. קשה הרי לגרום לכל אלה שמתחת לגיל זה להפסיק לרכוב, קשה עד בלתי אפשרי. וכך הופכת קבוצה שלמה של בני נוער לעבריינים בכורח. נכון יותר יהיה להחליט על תקופה בה יסתפקו במתן אזהרה לרוכבים מתחת לגיל 16, ורק לאחר שיינתנו מספר אזהרות - יפנו להליך פלילי.

 

הכותב הוא מומחה לדיני תעבורה 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
אופניים חשמליים - סכנה?
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים