שתף קטע נבחר

שווייץ חונכת את מנהרת הרכבת הארוכה בעולם

אחרי עשרות שנים של עיכובים ו-17 שנות בנייה תיפתח השבוע מנהרת בסיס הגוטהרד, שעוברת מתחת לרכס הרי האלפים ואורכה 57 ק"מ: "הישג גדול"

כשהמהנדס השוויצרי קרל אדוארד גרונר הגה ב-1947 את הרעיון לחפור מתחת להרי האלפים את מנהרת הרכבת הארוכה בעולם, הוא צפה שהרעיון שלו יושלם עד שנת 2000. הוא פספס ב-16 שנים. רק השבוע תושלם בניית המנהרה, שתהיה הארוכה והעמוקה בעולם ונועדה לקצר את זמן הנסיעה במרכז אירופה.

 

12 מיליארד פרנקים שוויצריים (11 מיליארד אירו) הושקעו במנהרה, שאורכה 57 קילומטרים. כ-2,400 עובדים גויסו לפרויקט. הנקודה הגבוהה ביותר במנהרה היא 550 מטר מעל גובה פני הים. החפירות היו בעומק של 2,300 מטרים.

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

נסיעת מבחן ליד היציאה הצפונית מהמנהרה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
נסיעת מבחן ליד היציאה הצפונית מהמנהרה(צילום: EPA)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

הדרך מהרעיון של גרונר לתחילת הבנייה ב-1999 כללה עיכובים בירוקרטיים בעקבות דאגה שהפרויקט לא משתלם כלכלית. כבר ב-1963 הקימה ממשלת שווייץ ועדה לבדוק את האפשרות של בניית מנהרה מתחת לרכס הרי האלפים, אך הדעות היו חלוקות.

 

רק אחרי 20 שנה קבע גוף רשמי שנדרש לנושא כי הפרויקט "לא דחוף". ב-1992 התקיים משאל עם. השוויצרים תמכו בפרויקט אך זעמו על העלות, ובניית המנהרה שוב התעכבה. שש שנים אחרי, ב-1998, התקיים משאל עם נוסף ובו אישרו 64% מהמצביעים את פרטי הפרויקט.

 

 

פעולות הקידוח בשנים האחרונות (צילום: AFP) (צילום: AFP)
פעולות הקידוח בשנים האחרונות(צילום: AFP)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

"זה הישג הנדסי גדול", אמר מרטין נייטס ממוסד המהנדסים האזרחי בלונדון. המנהרה עוברת מארצפלד בקנטון אורי במרכז שווייץ עד בודיו בקנטון טיקינו שבדרום המדינה. מעבר דרכה יקצר את הדרך מציריך למילאנו בצפון איטליה לשעתיים וארבעים דקות, כשעה פחות ממשך הנסיעה כיום. המסלול החדש נועד להפוך את הובלת הסחורות ליעילה יותר, ולצמצם את מספר המשאיות על הכביש. גם מספר הנוסעים ברכבת מדי יום במסלול החדש צפוי לעלות מ-9,000 ל-15 אלף עד 2020.

 

במחקר על היתרונות הכלכליים של המנהרה חוזים שלל השפעות חיוביות כתוצאה מהעברה קלה יותר של סחורות וכן צמיחה בתיירות. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש ממשלת איטליה מתיאו רנצי, יחד עם הבכירים השוויצרים, ישתתפו בטקס הפתיחה ביום רביעי שבו ייצאו לדרך נסיעות המבחן. בדצמבר תחל פעילות רכבות הנוסעים.

 

הנסיעה במנהרה תימשך 20 דקות והמהירות המרבית של הרכבות שיעברו בה תהיה 250 קמ"ש. המטרה היא שיעברו במנהרה 325 רכבות ביום.

 

כשהמנהרה תיפתח רשמית היא תחלוף על מנהרת סייקאן ביפן שאורכה 53.9 קילומטר ותהיה הארוכה בעולם. למקום השלישי תרד מנהרת התעלה שמחברת בין אנגליה לצרפת. מנהרת ברנר באוסטריה תהיה שנייה כשבנייתה תושלם בעוד כעשור. אורכה צפוי להיות 55 קילומטרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מנהרת בסיס הגוטהרד
צילום: EPA
מומלצים