שתף קטע נבחר
 

מערכות בטיחות: עוד חודש נותר להתקנה

כ-7,000 אוטובוסים ומשאיות כבר התקינו מערכות התרעה מפני התנגשות וסטייה מנתיב. משרדי התחבורה והאוצר בוחנים מתן הטבות מס להתקנת המערכות במשאיות

משרד התחבורה מנהל שיחות עם משרד האוצר על הענקת פחת מואץ למשאיות ולרכבי הסעות שבעליהן יתקינו מערכות בטיחות מצילות חיים. זאת בעקבות התקנה שתיכנס לתוקף ב־1 בנובמבר ותחייב כל רכב מסחרי ורכב להסעת נוסעים משנת 2012 ואילך, במשקל של יותר מ־3.5 טון, להתקין מערכת להתרעה מפני התנגשות ומפני סטייה מנתיב.

 

תאונת המשאית הקטלנית בצומת פורדיס (צילום: משטרת ישראל) (צילום: משטרת ישראל)
תאונת המשאית הקטלנית בצומת פורדיס(צילום: משטרת ישראל)

 

השבוע דחה בית המשפט המחוזי בירושלים עתירה שהגישה מועצת המובילים והמסיעים נגד התקנה, בנימוק שאין לו סמכות לדון בנושא. במועצה דרשו, בין השאר, לקבל סבסוד דומה לזה שהעניק משרד התחבורה לחברות התחבורה הציבורית למימון רוב עלות ההתקנה. משרדי התחבורה והאוצר בוחנים, כאמור, את האפשרות להעניק לבעלי המשאיות והאוטובוסים הפרטיים הטבת מס במקום סבסוד, בדמות הגדלת הפחת השנתי מ-4-5%. בנוסף, משרד התחבורה פנה לאיגוד חברות הביטוח בדרישה להעניק לרכבים הכבדים הנחות בדמי הביטוח, על רקע ירידת הסיכון למעורבותם בתאונות דרכים, בעקבות התקנת המערכות.

 

עד כה הותקנו המערכות בכ־7,000 אוטובוסים ומשאיות, וקצב ההתקנות צפוי להתגבר בשבועות הקרובים לאחר דחיית העתירה. אגד לבדה התקינה את המערכות ביותר מ־1,000 אוטובוסים, והן הותקנו גם בציים גדולים של משאיות, כמו אלה של פליינג קרגו, שופרסל, נבאלי, רדימיקס, דיפלומט, UPS, פרידנזון, רמי לוי, שסטוביץ', אנג'ל, עיריות תל־אביב ורמת־גן והקרן הקיימת לישראל.

 

רוב הציים הכבדים בחרו במערכת של מובילאיי, אבל רבים התקינו את המערכת המתחרה של חברת איוואקס. בניגוד למובילאיי, שהציעה מאז ומתמיד מערכת המבוססת על ראייה ממוחשבת וניתוח תמונה דיגיטלי, המערכת הרגילה של איוואקס מבוססת על מכ"ם, אולם לשוק המשאיות החלה החברה להציע גם מערכת מבוססת מצלמה, שמחירה זול יותר מהמערכת הרגילה שלה. למרות שהתקנות אינן דורשות גם זיהוי הולכי רגל, פונקציה שהמערכת הרגילה של איוואקס אינה מציעה עדיין, מערכות המצלמות של שתי החברות מספקות גם את היכולת החשובה הזו. היוזמה של משרד התחבורה להתקין את המערכות גם במשאיות ובאוטובוסים משומשים היא ייחודית בעולם. באירופה החלו לחייב לפני שנה התקנת מערכות התרעה על סטייה מנתיב ומערכות בלימה אוטומטית במשאיות כבדות, חובה שתורחב בשנים הקרובות גם למשאיות קלות. חלק מהיצרנים האירופיים כבר מציעים גם ברכב כבד מערכת בקרת שיוט אדפטיבית, המסוגלת להאט את המשאית גם בזמן שיוט, כאשר הרכב שלפניה מאט, אך המערכת טרם הוכרזה כחובה.

 

התרעת התנגשות: איך זה עובד

 

זיהוי: הרכב שמלפנים נקלט בעדשת המצלמה של הרכב הכבד

חישוב: המערכת בוחנת כל הזמן את המרחק בין הרכבים

התרעה: כאשר המרחק מצטמצם - הנהג מקבל צפצוף התרעה

בלימה: משאיות כבדות חדשות מסוגלות גם לבלום אם הנהג לא מגיב להתרעה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות מד"א
תאונת משאיות - ניתן למנוע
צילום: דוברות מד"א
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים