שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עקבות דיגיטליים על המסלול: המהפכה בשוק התיירות
    הזמנת טיסות, מלונות, השוואת מחירים, גלישת ספות וטיפים לתיירים - שוק התיירות הוא אולי מהבולטים שהשתנו ללא הכר בזכות אפליקציות מובייל, שמבטלות את התלות בתעשייה שלמה של סוכני נסיעות, ספרים וגורמים מתווכים אחרים

    בביקור האחרון שלי בברלין רבתי, הטלפון החכם עבד בלי הפסקה. עד אז, התעקשתי שוויי-פיי זה רק בהפסקות קפה, ושפרט להודעות וואטסאפ מדודות ולפוסט מנקר עיניים אחד בפייסבוק - הניתוק מהטלפון הוא דווקא בגדר ברכה בעת שהייה בחו"ל. בלי מיילים, בלי עדכונים ועם כמה שפחות אינטראקציה עם הבית.

     

    האפליקציות ששינו את חיינו - לכל הכתבות

    המקומות שלא נשמע עליהם ממדריך הטיולים. ברלין (צילום: דור אסרף )
    המקומות שלא נשמע עליהם ממדריך הטיולים. ברלין(צילום: דור אסרף )
     

    חודש וחצי קודם לכן באותה בירה אירופאית, עוד הסתובבתי עם מדריך "שיחור" מודפס, שעודכן לאחרונה אי שם בתחילת שנות האלפיים. אתם תקראו לזה מביך, אני אתעקש שזה דווקא רומנטי – אבל כך או כך, הימים האלה כבר ללא ספק מאחוריי. את הטיול האחרון העברתי צמודה לאפליקציות ניווט ותחבורה ציבורית, וכמובן ל"טריפ אדווייזר" שידע לומר לי בדיוק איפה הכי נחמד לשבת לשתות משהו בערב או למצוא את הבורגר הטבעוני הכי טעים שאכלתי אי פעם, כי בעולם הישן של "שיחור" – טבעונות הייתה עוד שמורה למיעוט של תמהונים.

     

    בעוד שאפליקציות מובייל הופכות שגורות במהירות ביום-יום שלנו, אין ספק שתחום התיירות הוא אחד הבולטים שבהם נעשתה מהפכה של ממש. לא קשה מדי להיזכר בימים שבהם טיול מחוץ לגבולות הארץ (אבל גם בתוכה) הצריך שרשרת של פעולות במיקור-חוץ: החל מבחירת היעד, דרך הזמנת הטיסות, החדרים במלון, אמצעי התחבורה במידה ויש צורך, דרך רישום מוקדם לסיורים מודרכים או אטרקציות מיוחדות, וכלה בהתמצאות במהלך הטיול עצמו. נעזרנו בסוכני נסיעות ובמרכזי שירות לקוחות, בספרי תיירות ובמדריכי טיולים.

    אפשרויות לינה מפתיעות. Airbnb
    אפשרויות לינה מפתיעות. Airbnb

     

    האינטרנט ייתר אחוז ניכר מהתעשייה הזו, ואיפשר לראשונה לעשות את הפעולות העיקריות בתכנון הטיול – בעצמנו, מהמחשב האישי, בלי לחץ של זמן ובלי עלויות תיווך. הטלפון החכם לקח את כל הטוב הזה צעד אחד קדימה: עכשיו, כל המידע שאנחנו צריכים לקראת ובמהלך שהייה בחו"ל – ויש הרבה כזה, נמצא אצלנו בכיס, נגיש מאי פעם, מתעדכן כל הזמן, ללא מגבלות שפה ובלי אמצעי תקשורת מיוחדים – הכל נמצא בטלפון.

     

    מינימום תכנון, מקסימום תיירות

    חיפוש טיסה זולה, הזמנת חדר במלון או דירת Airbnb, גלישת ספות, כרטיסים להופעות ואטרקציות, מידע על רכבות ואוטובוסים בזמן אמת, מפות ניווט לטיול רגלי, המלצות על מסעדות, ברים ומועדונים, הרשמה לסיורים מודרכים ואפילו סיורים דיגיטליים, המרת מטבע וניהול תקציב, טיפים מתיירים וטיפים ממקומיים ואפילו אלבומי תמונות – קשה לחשוב על צורך תיירותי שלא קיבל מענה באמצעות אפליקציה.

     

     

     

    אם בעבר תכנון טיול שכזה היה מצריך משאבים והרבה מאד זמן, היום גיחה לחו"ל יכולה להיעשות באופן הספונטני ביותר, מבלי שנרגיש שהחמצנו מפאת חוסר ארגון. אין צרוך לתכנן מראש כל צעד ושעל, מכיוון שהזמינות של המידע מאפשרת מרחב פעולה גדול יותר. בלי רשימות בחלוקה לימים, בלי להדפיס לוחות זמנים וכרטיסים, ולפעמים אפילו בלי לתכנן מראש לאיזה יעד נוסעים – אלא להחליט על בסיס זמינות, תאריכים ומחיר.

     

    יותר כמות, יותר איכות

    אפליקציות התיירות היום מכסות את כל השלבים השונים והשירותים שאנחנו עשויים להזדקק להם במהלך הטיול, והטובות שבהן מתבססות בין היתר על חכמת המונים: המעבר מהדפוס ומהעידן הראשון של האינטרנט לימים של ווב 2.0 – העידן הנוכחי, מתבסס בעיקר בשינוי המהותי בתפישה של מהו מקור מידע מהימן וביכולת של ציבור לתרום מהניסיון האישי – לטובת הכלל. זה הרגע שבו הפכנו מסתם "גולשים" ל"משתמשים", "תורמים", צרכנים שהם גם יצרנים, והרגע הזה בא לידי ביטוי באופן מובהק באפליקציות כמו "טריפ אדווייזר" או "בוקינג".

    הכל באפליקציה אחת. אקספדיה (צילום מסך)
    הכל באפליקציה אחת. אקספדיה(צילום מסך)

     

    אלה מבוססות על חוות דעת של מטיילים אחרים, שמציעים מידע עדכני, מדויק וממוקד מתוך החוויה הפרטית שלהם – שמוכיח את עצמו כמועיל ומהימן יותר מכל "מקור" שלמדנו להסתמך עליו. הסיבה המרכזית טמונה בתחום הממוצע: חכמת המונים מאפשרת לנו לקבל במקביל, בו-זמנית, הרבה מאד חוויות סובייקטיביות שעוברות כימות ומתורגמות להמלצה (או אי-המלצה).

     

    במקום לסמוך רק על סוכן הטיולים או רק על טעמו האישי של כותב המדריך, אנחנו מקבלים בעת ובעונה אחת את ה"דעה הרווחת", שמציעה בהכרח אחוזים נמוכים יותר של אכזבה או חוסר שביעות רצון, או, במקרים של אפליקציות מסוימות – מידע שמגיע דווקא ממקומיים ולא מתיירים, ונתפש כרלוונטי ועדכני יותר.

     

    דוחפים טיול

    הבדל משמעותי נוסף בחוויה התיירותית, הוא מאפיין מרכזי בטכנולוגיה: אפליקציות מאפשרות הודעות "פוש" (דחיפה) – כלומר, הן מייצרות התראות ישירות לטלפון, וכשחושבים על תהליך של הזמנת מקום על טיסה או חדר במלון, מדובר בבשורה של ממש. פלטפורמות לאיתור טיסות וחדרי מלון מציעות באופן די בסיסי למשתמשים לקבל התראות על הוזלות של הרגע האחרון, על מחירים מיוחדים או מבצעים, על תפוסה שעולה – ולכן כדאי למהר להזמין, או על שינויים בלתי צפויים.

     


     

    הלכה למעשה, ההתראות האלה "עובדות" בשבילנו, ואם מנהלים אותן בצורה נכונה וחכמה – הן מציעות גישה למידע חיוני שבסופו של דבר חוסך גם כסף, אבל גם הרבה תסכול. בלי שיחות טלפון בלתי נגמרות, בלי לעבור בין עשרות אתרים נפרדים ובלי לבצע סקרי שוק סיזיפיים – הפלטפורמות הללו מחברות עבור המשתמשים את כל הקצוות יחד וכל שנותר זה רק להקיש ולהזמין.

     


    פרסום ראשון: 03.01.17, 14:50
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "עקבות דיגיטליים על המסלול: המהפכה בשוק התיירות"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים