שתף קטע נבחר

הצעת חוק: ביטול עסקאות בוואטסאפ

ועדת הכלכלה החליטה הבוקר לקדם את הצעת החוק של ח"כ יואל חסון, שנועד להקל על הצרכנים לבטל עסקאות שנעשו מרחוק באמצעים האלקטרוניים. חסון: "בשנים האחרונות יש מהפכה בשוק ביחס להגנת הצרכן, אולם בכל הקשור להתנתקות מעסקאות, הצרכנים נשארים מאחור"

הסוף לסחבת בביטול עסקאות. ועדת הכלכלה החליטה הבוקר (ד') לקדם חוק שנועד להקל על הצרכנים לבטל עסקאות שנעשו מרחוק (לא בבית העסק), המחייב את העוסק לבצע את הביטול בפועל תוך 3 ימים מקבלת ההוראה של הצרכן, אחרת הוא צפוי לשלם קנס של עד 22 אלף שקל על כל עבירה.

 

החוק החדש יאפשר לבטל עסקאות גם באמצעות הערוצים הדיגיטליים. לא עוד רק בהודעה בעל פה בבית העסק, בכתב ובפקס, אלא גם בטלפון, במסרונים של הדואר האלקטרוני, ואפילו באמצעות הוואטסאפ.

 

הוועדה אישרה לקריאה ראשונה תיקון בחוק הגנת הצרכן על בסיס הצעה פרטית של ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) אליו הצטרפו יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (ליכוד) ויו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני).

 

"מהפכה בשוק ביחס להגנת הצרכן"

ח"כ חסון אמר בהצגת החוק החדש כי "בשנים האחרונות יש מהפכה בשוק ביחס להגנת הצרכן, אולם בכל הקשור להתנתקות מעסקאות, הצרכנים עדיין נשארים מאחור. לא יתכן שהתנתקות מעסקה תגרור סחבת קשה ומתישה". הוא ציין שבחוק הקיים ניתנת לעוסקים ארכה של 3 ימים לשכנע את הלקוח להישאר, אבל לרוב לא ממהרים להתחשב בו.

 

חסון הדגיש כי התיקון לא נועד להכביד יתר על המידה על המגזר העסקי, אבל ראוי לחייב את העסקים להתחשב בזכות הצרכנים לבטל עסקה ולאפשר להם לנתק את ההתקשרות אתם באותם אמצעים ודרכים שהם מפעילים כדי לפתות אותו להתחייב לעסקה. השוואת האמצעים חיונית נוכח שיטפון העסקאות הזולות שמציף לאחרונה את ערוצי האינטרנט.

ח"כ יואל חסון (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ח"כ יואל חסון(צילום: גיל יוחנן)
 

קנס של עד 22 אלף שקל

ח"כ כבל אמר כי בהכנת התיקון לאישורו הסופי בקריאה שנייה ושלישית הוועדה תחדד את סוגי השירותים המקוונים שבאמצעותם ניתן יהיה לבטל עסקאות. כמו כן, הוועדה תחליט אם לחייב את העסקים להקליט את השיחות עם הצרכנים כהוכחה להודעות הביטול. החוק יחייב את הצרכן בכל הודעת ביטול למסור את שמו ומספר הזהות שלו, ובהודעות בעל פה או מקוונות באינטרנט, לציין פרט זיהוי שהוסכם מראש בינו לעוסק. זאת למעט מקרים שבהם נקבע בחוק במפורש כי הודעת הביטול חייבת להימסר רק בכתב.

 

תיקון משמעותי נוסף יחייב את בעלי העסקים להודיע מראש לצרכן על דרכי הביטול בהבלטה ובאותיות ברורות וקריאות, בעת חתימת העסקה או הספקת המוצר, וכן לחזור ולציין זאת בחשבוניות או בהודעות התשלום הנשלחות לצרכן, וכן בדף הראשי של אתר האינטרנט של העסק.

 

כאמור, החוק קובע קנס של עד 22 אלף שקל הצפוי לתאגיד שיפר את החוק, ו-7,000 שקל לעוסק יחיד. אם בעלי העסקים המשיכו לחייב את הצרכן למרות שהוכח כי נמסרה הודעת ביטול כחוק, הצרכן הנפגע יוכל לתבוע פיצוי.

 

לא יחול שינוי בהוראות החוק הקיים המחייבות את בעל העסק לנתק את ההתקשרות ולהפסיק את החיובים תוך 3 ימי עסקים מקבלת הביטול, או תוך 6 ימים אם ההודעה נשלחה בדואר רשום ולא צוין בה מועד מאוחר יותר.

 

בקשה של נציג חברת החשמל להוציא את החברה מתחולת החוק נתקלה בהתנגדות, אבל החלטה סופית תתקבל במהלך הכנת החוק לאישור סופי לאחר אישור המליאה בקריאה הראשונה בימים הקרובים, ובדיקה עם רשות החשמל. ח"כ חסון התפלא על עצם הבקשה. "אתם הרי מונופול ומי ירצה להתנתק מכם"? שאל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: דנה קופל, "ידיעות אחרונות"
ח"כ יואל חסון
צילום: דנה קופל, "ידיעות אחרונות"
מומלצים