שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    הבית לובש אופנה: עיצוב הפנים מושפע מטרנדים
    שבוע האופנה שהתקיים בימים האחרונים הוא הזדמנות לבדוק האם הטרנדים של עולם האופנה נכנסים גם לעיצוב הפנים. אתר "המקצוענים" עם סקירה של טרנדים בתחום הטקסטיל, הריפודים, השטיחים והתאורה

    למרות שבגדים מחליפים כל יום ואת עיצוב הבית לעתים רחוקות יותר, עדיין תחום זה צובר תאוצה ומושפע מטרנדים עולמיים. הטרנד מתחיל במקור אצל חזאי טרנדים, ומשם נכנס למגזיני אופנה ועיצוב. הנטייה היא להתחדש בעיקר בחומרים ופריטים שאינם צמודי מבנה, אלא שזול יותר להחליף כמו טקסטיל לבית, צבע, טפטים, גופי תאורה, תמונות ואביזרים.

     (צילום: ערן סלן, באדיבות Golf & Co)
    (צילום: ערן סלן, באדיבות Golf & Co)

     (צילום: זוהר שיטרית, באדיבות יוסף)
    (צילום: זוהר שיטרית, באדיבות יוסף)

    הנטייה העולמית של מעצבי על להיכנס גם לתחום של עיצוב פנים, מגיעה גם לישראל. לרגל שבוע האופנה גינדי תל-אביב 2017 שהתקיים השבוע, שוחחנו עם שני מעצבי אופנה שלקחו בו חלק ואשר זולגים בעצמם לתחום עיצוב הפנים: שי שלום ויוסף. שלום, אשר מעצב דירות, בתים פרטיים, חנויות ואף בית-כנסת ויוסף שהחל בייצור רהיטים עם הדפסים מבדים וריפודים שהוא מייצר בעצמו, ואשר מוצגים בסטודיו שלו לצד הבגדים.

     

    עוד כתבות בנושא:

    סוגי עץ לרהיטים: מה ההבדלים ביניהם?

    צביעת דירה: איך מחשבים עלויות צבע

    שיפוץ בגבס בבית: אסתטיקה ואקוסטיקה

     


     (צילום: זוהר שיטרית, באדיבות יוסף)
    (צילום: זוהר שיטרית, באדיבות יוסף)

     (צילום: בנימין אדם, באדיבות יוסף)
    (צילום: בנימין אדם, באדיבות יוסף)

    יוסף: "עיצוב הפנים גונב טרנדים מעיצוב האופנה"

    מי קובע את הטרנדים?

    "הטרנדים לא מגיעים לא מעולם האופנה ולא מעולם עיצוב הפנים, אלא נקבעים על-ידי חזאי טעם טוב שמתווים כיוונים עוצמתיים על בסיס מהלכים חברתיים, תרבותיים ופוליטיים, אשר מהם הם גוזרים את כיווני ההשראה", אומר שלום. "הם לא פועלים כקבוצה, אלא כיחידים, והם משמעותיים מאוד שכן התעשייה העולמית מיישרת קו איתם. אם למשל חברת פנטון הכריזה על הצבע הירוק כצבע המוביל לשנה הקרובה, מכיוון שהיא נחשבת לברת סמכא בתחום הצבע, מייחסים להנחת הצבע שלהם חשיבות גדולה מאוד. הם בסופו של דבר העמוד שהולך לפני המחנה".

     

    האם הטרנדים של עולם העיצוב מושפעים מעולם האופנה?

    יוסף: "לדעתי עולם עיצוב הפנים לגמרי גונב מהאופנה. זאת, משום שתדירות השינוי בתחום

    עיצוב הפנים נמוכה יותר. אני למשל התחלתי לייצר בדים לפני כ-7 שנים. יצרתי קולקציה דיגיטלית בעזרת מאיירות, וכשהאופציה הזו נפתחה בפני מיד עלה לי הרעיון להדפיס גם טקסטיל לרהיטים, לטפטים, לאהילים ולכורסאות. בעבר, הייתי עושה קולקציה בהשראת נושא מסוים, ואז מתחיל לחפש את הבדים, וזה היה תהליך מורכב יותר. כיום, אפשר לפגוע במטרה הרבה יותר בקלות וגם לישון בשקט. גזרות אפשר להעתיק, בדים לא - אלה האיורים שלך, וכך מעצב יכול להבטיח לעצמו את הייחודיות".

     

    שלום: "אחרי שפראדה השיקה את קולקציית הרטרו שלה, אפשר היה לראות הרבה בדים ברוח רטרו שהולבשו על ספות ופרטי עיצוב מודרניים. בהמשך לאותה מגמה, באיחור של כמה שנים מהטרנד המקורי, התחלנו לראות גם את הרהיטים עצמם ברוח רטרו, ולא רק את הטקסטיל".


     (צילום: ישראל כהן, באדיבות Gala Home, שופרסל)
    (צילום: ישראל כהן, באדיבות Gala Home, שופרסל)

     

    כיצד העבודה שלך בתחום עולם האופנה משפיעה על עיצוב הפנים?

    שלום: "אני מתייחס למרחב כשלם ובונה את הסיפור העיצובי סביב תמה מרכזית. אפשר להתייחס לעיצוב בית כסוג של קולקציה המורכבת מעשרות פריטים המצטרפים לכדי שלם. ממש כפי שבקולקציה יש 20-30 מערכות לבוש שונות שנבדלות אחת מהשנייה, אך בראייה רחבה רואים את החוט המקשר".

     

    כשאתה מגיע לעצב חלל שאנשים יגורו או יעבדו בו לאורך זמן, כיצד אתה מתאים אותו גם לטעם שלהם ומנתק את עצמך מהטעם האישי שלך?

    שלום: "ראוי שמעצב לא יראה את עצמו כדיקטטור של עיצוב. בסופו של דבר הבית אמור לשרת את האנשים שיגורו בו ויש להתחשב בתרבות ממנה הם באים, ברצונות שלהם ובאורח החיים שלהם".

     

    אתה בעד עבודה עם הדמיות, כחלק מתהליך העבודה בעיצוב פנים?

    שלום: "הדמיה היא פונקציה מתעתעת. בדיוק כמו באיור אופנה, אתה יוצר מצג של שלם שבסופו של דבר הוא מאוד מלאכותי ומבוסס על אמצעים טכנולוגיים. התרגום של זה למציאות בשטח, יהיה שונה. אני נמנע ככל הניתן משימוש בהדמיות שהקשר שלהן למציאות הוא רחוק או מקרי. זאת, כדי שהמציאות לא תיראה כמו העתק חיוור של ההדמיה".

     (צילום: יח"צ, באדיבות Gala Home, שופרסל)
    (צילום: יח"צ, באדיבות Gala Home, שופרסל)

     (צילום: יח"צ, דירה בעיצוב שי שלום)
    (צילום: יח"צ, דירה בעיצוב שי שלום)

    גם הרשתות הגדולות פותחות מותגים מקבילים להלבשת הבית

    גם רשתות האופנה בישראל כבר מזמן הבינו שאפשר להלביש לא רק את הלקוחות שלהן, כי אם גם את בתיהם. גולף עשתה זאת עם "גולף אנד קו", פוקס עם "פוקס הום", H&M, עם H&M" הום" ובקרוב ייפתח סניף ראשון בישראל של "זארה הום" – מותג של רשת "זארה" שיכלול פרטי עיצוב לבית. גם שופרסל, המוכרת כרשת מזון, משיקה בימים אלו את מותג מוצרי הבית שלה "גאלה הום". וכך, בשנים האחרונות, טרנד עיצוב הבית חוגג.

     

    "זו זליגה מאוד טבעית בין עולם האופנה לעיצוב", אומר יוסף. "לרשתות יש כבר מותג גדול וחזק ומסיבות כלכליות הן מרחיבות את מגוון המוצרים שלהן. גם מעצבי על עשו זאת: קנזו, גוטייה, ורסאצ'ה וארמני. ממש כמו שקרה כאן בתחום הקולינרי, עם ריבוי כל תוכניות המאסטר שף, קורה עכשיו עם 'הייפ' מאוד רציני בתחום עיצוב הפנים".

     

    לדברי יוסף, "בתחום האופנה, זה קרה לפני 8-9 שנים עם כניסה של תחום הסטייליסטים. אם בעבר הישראליים היו שמרניים יחסית בתחום האופנה, היום רואים סטרייטים לבושים כמו היפסטרים היברידיים. בהחלט השתחרר כאן איזשהו פקק גם בתחום האמנות והפתיחות לקולנוע ישראלי. כעת זה קורה בתחום העיצוב בשנתיים האחרונות עם ההום-סטיילינג".

     

    עד כמה הישראלים נחשבים למביני עניין בעיצוב פנים?

    יוסף: "אנחנו עדיין נחשבים למפגרים בתחום עיצוב הפנים ביחס ללונדון, ניו-יורק ואיטליה ונחשבים לשמרנים יותר. זה מאוד משעמם ומרדים לראות שכולם עדיין הולכים עם העדר ומרהטים את הבית עם האופוויט והאפור, ושרוב הבתים נראים אותו הדבר, אבל בהחלט יש התחלה של שינוי. באופיים הישראלים עם הרבה יצירתיות, וזה אך טבעי שכעת ישנה התעוררות גם בתחום זה".

    הטרנד הגיאומטרי התחיל בבגדים ובאקססוריז ונכנס באיחור קל לריהוט ולגופי התאורה  (צילום: איתן טל, עיצוב לינור גולברי לשנקר וניו-באלאנס)
    הטרנד הגיאומטרי התחיל בבגדים ובאקססוריז ונכנס באיחור קל לריהוט ולגופי התאורה (צילום: איתן טל, עיצוב לינור גולברי לשנקר וניו-באלאנס)

     

    הטרנדיים: טפטים עם טקסטורות, הדפסי צמחיה וחיות

    "בתקופה הקרובה נראה הרבה הדפסים של פרחים, צמחיה ירוקה וביולוגיה ימית (אלמוגים ודגים) על ריפודים וטפטים", אומר יוסף. "זה לא חייב להיות מאוד צבעוני, אלא גם בגוונים של שחור-לבן, אפור או עם נגיעות של זהב, הכל בהתאם לפתיחות. הטרנד הגיאומטרי שהיה מאוד חזק בשנתיים האחרונות בתחום האופנה והאקססוריז נכנס הביתה מאוד חזק בתחום הריהוט וגופי התאורה. צריך לזכור שבגלל שעם האינטרנט הכל חשוף, אם אתה לא מקורי אין לך מקום, כי לרשתות יש יתרון משמעותי עליך. לכן, צריך לקחת את הבנאלי, ולזכור לחדש בתוכו".

     

    גם בתחום עיצוב הפנים, האופנה חוזרת. "לפני 30 שנה כשגרתי בקריית שמונה, לי ולכל האחים שלי היו טפטים של ים ושקיעה, ועכשיו זה לגמרי חוזר", אומר יוסף. "רק שהעדכון כעת הוא שזה מגיע עם תאורה חכמה ועם פרשנות הרבה יותר מודרנית, עם שילוב גוונים מתוך הטפט ביתר פרטי העיצוב בחלל".

     

     (איור: יח"צ, באדיבות יוסף)
    (איור: יח"צ, באדיבות יוסף)

     

    ומהם הטרנדים בעולם הטפטים? "ישנה עליה משמעותית בבחירת טפטים עם טקסטורות מיוחדות כמו שעם, קש, קטיפה, וזמש", אומר דוד גבאי ממאיירס טפטים באתר "המקצוענים". "בשונה מצביעת קיר דקורטיבי, טפט הרבה פחות מלכלך, וניתן לדעת בוודאות מה יהיה הגוון שיתקבל על הקיר".

     (צילום: יואב פלד, באדיבות יוסף)
    (צילום: יואב פלד, באדיבות יוסף)
      

    האם הישראלים מעיזים בבחירת גווני טפטים והדפסים?

    גבאי: "לא, הם עדיין נחשבים לשמרניים מבחינת גוונים. הרוב בוחרים בגוונים חיוורים, ומשתגעים יותר עם הטקסטורות. אלו שכן מעזים בוחרים בגווני טורקיז, עם מגמה חזקה יחסית לכיוון גוונים ירוקים. יש ביקוש גדול לאחרונה גם לטפטים עם הדפסי צמחיה, פרחים ופרפרים. בעבר היה טרנד של ינשופים שהולך ונעלם, ומפנה את מקומו להדפסי חיות אחרים, ובחדרי נוער יש ביקוש גם להדפסים כמו אננס ולבבות. בחדרי ילדים, כמו תמיד, עדיין יש ביקוש לגיבורי ילדות אהובים ומוכרים מסרטים מצוירים".

     

    באיזה שלב בוחרים את הטפט?

    "כדאי לבחור את הטפט לאחר בחירת פרטי הריהוט, ולאחר שיודעים מה יהיה חיפוי הרצפה והקירות", מסביר גבאי. "את צבע הקירות, לעומת זאת, כדאי לבחור לאחר בחירת הטפט, מפני שהרבה יותר קל להתאים צבע לטפט מאשר טפט לצבע. אם צובעים את הקיר בטפט כהה במיוחד (אפור כהה או שחור), כדאי לצבוע לפני כן את הקיר בצבע כהה, על מנת שאם בעתיד יהיו מרווחים בין חלקי הטפט, הצבע שמתחת לא יבלוט".

     

    מחפשים בעל מקצוע בתחום הטפטים? לרשימה המלאה

     

    ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "הבית לובש אופנה: עיצוב הפנים מושפע מטרנדים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים