שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    משרד התחבורה לא מזדרז לחייב התקנת חיישן מצוקה
    כל מכונית חדשה באירופה תחויב מ-2018 בחיישן תאונה, שמזעיק עזרה אוטומטית אחרי התהפכות, אך משרד תחבורה הישראלי לא מזדרז לקבוע מועד. יותר מ-100 אלף מכוניות בארץ מצוידות בו, אך הוא לא תמיד פעיל

    מדינות אירופה החליטו לפני כשנתיים כי בכל מכונית חדשה שתתעלה לכביש החל מאפריל 2018, יותקן חיישן תאונה ומערכת המתריעה למוקד חירום שהרכב עבר תאונה. זאת לאחר שמחקרים אירופיים הוכיחו כי המערכת מקטינה באופן דרמטי, עד כדי כ-50%, את זמן ההגעה של כוחות רפואה לזירת התאונה, ועשויה להפחית - לפי הערכות מומחים - בהתאם את מספר ההרוגים בתאונות בכ-10% בשנה.

     

    בדיוק לפני שנתיים: חיוג חירום בכל מכונית מ-2018

     

    דיווח אוטומטי במקרה של תאונה - ECall (צילום: דוברות מד"א)
    דיווח אוטומטי במקרה של תאונה - ECall(צילום: דוברות מד"א)

     

    מדובר ב-E-Call, מערכת המותקנת ברכב וכוללת חיישן תאוצה המזהה זעזוע חזק אשר מאפיין תאונה. עוד במערכת - רכיב GPS שמזהה את מיקום הרכב ומאפשר למוקד החירום לשלוח צוות לאזור התאונה המדויק. המערכת מאפשרת במקרים מסוימים גם תקשורת בין מוקדנים לרכב עצמו או לטלפון של בעליו, במטרה לבדוק את מצבו ואף להדריך אותו כיצד להתמודד עם התאונה.

     

    מחיר המערכת נמוך יחסית, כ-100 יורו, ובמכוניות שבהן מותקנות מערכות איתור נגד גניבה, התוספת קטנה עוד יותר. למרות שהמערכות האלה מבוססות גם הן בדרך כלל על תקשורת סלולרית, גם במקומות שבהם הקליטה חלקית, הן מסוגלות להעביר התרעה על אירוע, גם אם לא לאפשר שיחה עם יושבי הרכב.

     

    בישראל מותקנים חיישני תאונה ביותר מ-100 אלף מכוניות, בעיקר כאלה המצוידות במערכות נגד גניבה של איתוראן ופוינטר מהשנים האחרונות, ושל חברת הכפתור המספקת שירותי חירום. עם זאת, לא כל הנהגים יודעים שהמערכת מותקנת ברכב, ולעתים היא פשוט אינה פעילה - שכן נדרש תשלום נוסף כדי להפעיל את אלמנט הסיוע בתאונה. בין השאר נכללים חיישני תאוצה כאלה במערכות הקונקט בדגמי יונדאי ומיצובישי ובזו של טויוטה.

     

    עם זאת, כאשר בעל רכב נדרש להתקנת מערכת איתור וזו מותקנת בידי היבואן וללא קשר ישיר עם חברת האיתור, לא תמיד מקבל בעל הרכב הדרכה מסודרת על קיום החיישן, ואינו נדרש למלא טופס המאפשר לחברת האיתור לקבל את המידע על מיקום הרכב. במקרה שכזה, האופציה למערכת ההתרעה על תאונה קיימת אך אינה מנוצלת. בחלק מהסכמי השירות עם החברות כלול תשלום על שירות החירום בתאונה, בחוזים אחרים נדרשת תוספת תשלום של כ-20 שקלים לחודש כדי להשמישה.

     

    משרד התחבורה, שבמערכות בטיחותיות אחרות כמו בקרת יציבות הקדים את אירופה בחובת התקנתה, טרם קבע מועד לציוד כל רכב חדש בה. מהמשרד נמסר אתמול כי יש כוונה כזו וכי הנושא נמצא בבחינה שבה שותפים מספר משרדי ממשלה. אחת השאלות שנדונות בידי רשויות בעולם היא עניין הפרטיות, שכן המערכת מדווחת במקרה של תאונה על מיקום הרכב למוקד. עם זאת יש להזכיר כי על-פי החלטת האיחוד האירופאי, המערכת לא תנטר את תנועת כלי הרכב במצבים שאינם מוגדרים כמצבי חירום, ולא תאגור מידע.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "משרד התחבורה לא מזדרז לחייב התקנת חיישן מצוקה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים