שתף קטע נבחר

מפת החינוך: רמת האלימות בבתי הספר

על פי המפה שהכין אתר מדלן עבור ynet, ב-30% מבתי הספר העידו לפחות ארבעה תלמידים כי הוכו על-ידי חבריהם. בין עשרת בתי הספר האלימים ביותר - שישה מהמגזר היהודי. הנתונים המלאים

 


 

מפת החינוך של ישראל שעיבד אתר מדלן עבור ynet ונחשפה לפני כשבועיים אפשרה לראות מהי רמת ההישגים במקצועות הליבה בבתי הספר השונים. המפה העלתה, שוב, את הפערים שבין המרכז לפריפריה, ובין תלמידים המגיעים מרקע סוציו-אקונומי גבוה לאלה המגיעים מרקע סוציו-אקונומי נמוך. כעת אנו מפרסמים את חלקה השני של המפה – רמת האלימות בבתי הספר – שחושף כי במרבית בתי הספר היסודיים והחטיבות דיווחו לפחות שני תלמידים כי הוכו על ידי חבריהם לכיתה בתקופה האחרונה.

 

במבחני המיצ"ב הארציים שנערכים לתלמידי כיתות ה' ו-ח' מאז שנת 2002 מתבקשים התלמידים לענות גם על חלק של "אקלים וסביבה פדגוגית", שעוסק במעורבותם באירועי אלימות בבית הספר בחודש האחרון שקדם למילוי השאלון. בחלק זה מדרגים התלמידים תשעה היגדים שמתייחסים לאלימות ישירה ועקיפה, ובהם "בחודש האחרון אחד התלמידים השתמש במקל, באבן, בכיסא או בחפץ אחר כדי לפגוע בי", "בחודש האחרון מישהו מהתלמידים נתן לי מכות חזקות", "בחודש האחרון אחד התלמידים הפיץ עלי שמועות לא נכונות כדי לפגוע בי". בנוגע לכל היגד מתבקשים התלמידים לבחור מתוך שלוש אפשרויות תשובה: "אף פעם", "פעם או פעמיים", "שלוש פעמים או יותר".

 

לצורכי הדיווח על הממצאים סווגו המשיבים שציינו את שני הערכים הגבוהים ביותר בסולם כ"מדווחים על האירוע". המדד המסכם של מעורבות באירועי אלימות הוא הממוצע של שיעורי המדווחים על אירועי האלימות המתוארים בהיגדים השונים, והוא נע בין 0 ל-100.

 

מנתוני מפת החינוך של ישראל לשנת 2016 עולה כי ב-30% מבתי הספר העידו ארבעה עד שישה תלמידים כי הוכו על ידי חבריהם בחודש שקדם למילוי השאלון. ב-27% מבתי ספר העידו על כך 4-2 תלמידים, וב-17% מבתי הספר שישה עד שמונה תלמידים העידו כי הוכו על ידי חבריהם בחודש שקדם למילוי השאלון. ב-13% מבתי הספר העידו על כך עד שני תלמידים וב-12% בתי ספר העידו על כך יותר משמונה תלמידים.

 

עשרת בתי הספר האלימים ביותר לשנת 2016 מתחלקים באופן שווה בין גילאי היסודי לחטיבות הביניים. מתוכם שישה בתי ספר מהמגזר היהודי, וארבעה מהמגזר הלא יהודי (ערבי ובדואי).

 

בפילוח לפי ערים גדולות שנבחנו בשנים 2016-2015 ניתן לראות כי מדד מסכם נמוך של מעורבות תלמידים באירועי אלימות נרשם בין היתר בנתניה, רמת השרון, בת ים, חולון, אשדוד, רחובות, בני ברק, עפולה, נתיבות, ירושלים, אשקלון ובאר שבע.

בפילוח לפי בתי ספר שנבחנו בשנת 2016, ניתן לראות כי מתוך 16 בתי הספר הכי פחות אלימים ישנם 12 בתי ספר יסודיים וארבע חטיבות ביניים. מכלל בתי הספר ישנם עשרה מהמגזר היהודי (שישה מהחינוך הממלכתי דתי וארבעה מהחינוך הממלכתי), ושישה מהמגזר הלא יהודי (ארבעה ערבי, אחד דרוזי ואחד צ'רקסי). בין בתי הספר בעלי מדד האלימות הנמוך ביותר ניתן למצוא את מירון מתל אביב, קדם מערד, עמי אסף מדימונה, יסודות מפתח תקווה, אל גזאלי מטייבה, בית מרגלית מנתניה ועוד.

 

עוד נמצא כי קיים מתאם חיובי בין הרצון של הילדים להישאר בבית הספר, לבין הדירוג של בית הספר במדד החינוך. למשל, בתי ספר שבהם מספר התלמידים שענו בחיוב על ההיגד "גם אילו הייתי יכול, לא הייתי עובר לבית ספר אחר" היה הגבוה ביותר, דורגו גבוה במדד ההישגים הלימודיים, ולהיפך.

 

אם לתלמיד שלומד בבית ספר שמדד האלימות בו לשנת 2016 גבוה אמרה כי היא דווקא לא חשה בכך: "אני לא יכולה להגיד שאני שומעת על אירועי אלימות בתדירות גבוהה בבית הספר, וכשיש מקרי אלימות ההנהלה מטפלת בהם בחומרה". עם זאת היא ציינה כי בית הספר נמצא בהליך של צמיחה והתקדמות לאחר תקופה שבה נרשמה ירידה דרסטית במספר הנרשמים. "יכול להיות שזה קשור", היא הודתה, "אבל בשנים האחרונות יש כניסה של אוכלוסיות חזקות יותר לבית הספר ונרשם שיפור בכל המדדים".

 

לפני כחודשיים דיווחנו על אירוע קשה מאוד של אלימות כלפי תלמיד בבית ספר יסודי בטבריה, שבמסגרתו הכינו לו תלמידי כיתה ה' "קבר" ואף הזמינו את שאר הילדים להשתתף ב"הלוויה" שלו. התלמידים תחמו את הקבר עם אבנים בתוך שטח בית הספר, והכינו דף עם תאריך פטירה ופרטיו של התלמיד.

 

ברגע שנודע המקרה להנהלת בית הספר ולמשרד החינוך הוחלט להשעות את התלמידים והוטלה עליהם משימה חינוכית: לכתוב לתלמיד שנפגע מכתב התנצלות. הובהר להם כי יוכלו לשוב לספסל הלימודים רק לאחר שישלימו את משימתם, ויכינו עבודה בנושא מניעת אלימות והשפעתו המזיקה של החרם החברתי על תלמידים ועל האקלים הבית ספרי.

 

במשרד החינוך מציינים כי הם עמלים כל העת על תוכניות למיגור תופעת האלימות בתוך מוסדות החינוך. מנתוני המשרד לשנת 2016 עולה כי נרשמה ירידה בהיקף האלימות בכל שכבות הגיל. סקרי האלימות שמועברים באופן שוטף בכל מוסדות החינוך מאפשרים למשרד לבנות תוכניות התערבות בבתי ספר שבהם נרשמים אירועי אלימות רבים.

 

מעבר לכך, הוגברה הנוכחות הפיזית והרגשית של מבוגרים בבית הספר והפעלת פיקוח והשגחה במהלך יום הלימודים. כמו כן שולבו תוכניות רגשיות וחברתיות המקדמות פיתוח כישורי חיים, ערכים, והקניה של כלים חלופיים לפתרון בעיות ולהטמעתם כחלק מאורח החיים. בנוסף לכך קיים טיפול בתלמידים המאופיינים בבעיות משמעת והתנהגות; כחלק מהתוכנית, בית הספר ממפה את המקורות והמניעים לבעיות משמעת ואלימות ומפתח מענה מותאם לצורכי התלמידים באופן פרטני וקבוצתי, לרבות באמצעות הדרכת הורים וצוותי חינוך.

 

אמיר ווינשטוק, ממייסדי אתר מדלן אמר: "מפת החינוך מספקת להורים תמונה ברורה באשר לרמת החינוך וההישגים הלימודיים בבית הספר של ילדיהם, ולא פחות חשוב – מאפשרת להם לקבל תמונת מצב על ההתרחשות היומיומית. קבלת מידע ונתונים המצביעים על רמת אלימות גבוהה יכולה להניע את ההורים לפעול יחד עם צוות ההוראה להחזרת תחושת הביטחון של התלמידים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים