שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מסילות תת-קרקעיות בחיפה - העירייה רוצה, הרכבת שוקלת
    בעיריית חיפה משוכנעים כי שיקוע פסי רכבת ישראל מתחת לקרקע היא חלופה ראויה שניתנת למימון. ברכבת מאשרים: יש בכך יתרונות אך נושא התקציב בעייתי

    רכבת ישראל והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה שוקלות את הצעת עיריית חיפה לשיקוע מלא של הרכבת בעיר, בקטע שבין קריית הממשלה לחוף הכרמל. חלק מהשיקוע יבוצע בדרך של חפירה בקרקע וקירוי, וחלק בחפירת מנהרה בתוך הכרמל. ברכבת טוענים כי המהלך צפוי לייקר את הפרויקט, אך בעירייה טוענים כי חלק מהסכום כבר הוקצה לשלב א' של הפרויקט - שיקוע בעיר התחתית - וכי את שארית הסכום ניתן להשיג באמצעות שיווק קרקעות מדינה שיתפנו באזור בת גלים, עם הקמת המסילה התת-קרקעית. כך מאשרים ל-ynet בעיריית חיפה ורכבת ישראל.

     

    רכבת ישראל - אופציית השיקוע בחיפה נשקלת (צילום: ירון ברנר)
    רכבת ישראל - אופציית השיקוע בחיפה נשקלת(צילום: ירון ברנר)

     

    התוכנית נדונה בוועדת התשתיות הארצית במסגרת תת"ל 65 העוסקת בהכפלת מסילת החוף באזור חיפה. כיום נוסעות הרכבות על שתי מסילות, אולם בסיום

    התוכנית הצפוי ל-2030, יהיו ארבע מסילות חשמליות - שתיים מיועדות לקווים ארציים ושתיים פרבריים.

     

    יש להזכיר כי בעירייה מבקשים כבר שנים לשקע את הרכבת, מאחר והמסילות חוסמות את הדרך אל חופי העיר. בשלב הראשון הושג תקצוב של קרוב ל-1.8 מיליארד שקל לשיקוע המסילה מאזור קריית הממשלה, שם תוקם תחנת רכבת תת-קרקעית (כיום פועלת במקום תחנת מרכז השמונה), ומשם תנוע הרכבת בתוואי תת-קרקעי עד אזור העיר העתיקה, מעט לפני שכונת בת גלים. שיקוע זה נועד לאפשר את הקמת "חזית הים", המשך שדרות בן גוריון אל נמל חיפה.

     

    בדיון שנערך לפני כחודש בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) הוצגה חלופה לפיה כל מערך הרכבות בחיפה יהיה תת-קרקעי. על-פי חלופה זו, השיקוע המתוכנן כעת יוארך עד לתחנת בת גלים (בשיטה של חפירת מנהרה בקרקע וחיפויה, Cut and cover) ובהמשך תיחפר מנהרה בהר, עד לחוף הכרמל.

     

    מהנדס עיריית חיפה, אריאל וטרמן, אמר ל-ynet כי האלטרנטיבה של סלילת המסילות החשמליות מעל פני הקרקע יקרה הרבה יותר, ומחייבת העתקת תשתיות בסדר גודל משמעותי. "הכפלת המסילות תחייב הריסת מבנים, העתקת כבישים וגם צינורות של דלקים. העלות תהיה עצומה.

     

    "מנגד, עלות פרויקט השיקוע והמנהור צפויה להגיע לסכום כולל שינוע בין 3.5 ל-4 מיליארד שקל. החלק הראשון, בסכום של 1.8 מיליארד שקל, כבר תוקצב. תמורת שחרור קרקעות מדינה לבנייה בבת גלים, לאחר ביטול מתחמי הרכבת באזור, ניתן יהיה לקבל עוד 1.2-1.5 מיליארד. הסכומים מתאזנים", הצהיר.

     

    ברכבת ישראל מאשרים כי החלופה נבחנת וכי "מבין החלופות השונות יש יתרונות למנהור בחיפה. עדיין יש לתת מענה לסוגיות תקציב וסוגיות תפעוליות אחרות. הנושא נידון במסגרת הועדה לתשתיות לאומיות".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מסילות תת-קרקעיות בחיפה - העירייה רוצה, הרכבת שוקלת"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ירון ברנר
    רכבת ישראל תנוע בחיפה מתחת לפני הקרקע?
    צילום: ירון ברנר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים