שתף קטע נבחר

18 ילדים ונערים הרוגים בכבישים מדי חופש גדול: "נתון שחייבים לצמצם"

177 בני נוער וילדים נהרגו בעשור האחרון בתאונות דרכים בחודשי הקיץ, כשליש מהם הולכי רגל. אשתקד נרשמה עלייה של 10% במספר הקטינים שנפגעו במהלך רכיבה על אופניים חשמליים, קורקינטים והוברבורד

 

 

חודשי הקיץ הם הזמן שבו הילדים ובני הנוער יוצאים לחופש הגדול ונהנים ממנוחה ובילויים, אך במקביל מדובר בחודשים שבהם אותה אוכלוסייה הופכת פגיעה במיוחד, בעיקר בכבישים. מעיבוד שביצעה עמותת "אור ירוק" לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה תמונה מדאיגה: חודשי הקיץ מסוכנים מאוד לבני נוער ולילדים.

 

בעשור האחרון, מאז שנת 2007, 177 ילדים ובני נוער (בגילאים 0-19) נהרגו בתאונות דרכים בחודשים יוני עד אוגוסט, 1,208 נפצעו קשה ויותר מ-15 אלף נפצעו באורח קל מתאונות דרכים. בממוצע, מדובר בכ-18 הרוגים בכל חופש גדול. בשנת 2016 נהרגו בתאונות דרכים 18 ילדים ובני נוער, עלייה מהשנה הקודמת שבה נהרגו 15 ילדים ובני נוער. יחד עם זאת, הנתונים לא מצביעים על מגמה כלשהי משום שבשנת 2014 נהרגו 19 ילדים ובני נוער ובשנת 2013 נהרגו 10 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים בחודשי הקיץ.

מנתונים עולה עוד כי במהלך הקיץ שעבר נרשמה עליה גם במספר הנפגעים בתאונות דרכים, כאשר 1,477 ילדים ובני נוער נפגעו בחודשי הקיץ בתאונות דרכים לעומת 1,439 ילדים ובני נוער שנפגעו בקיץ 2015. במהלך חודשי הקיץ שעבר נפצעו 122 ילדים ובני נוער בצורה קשה ו-1,337 נפצעו קל.

 

מדו"ח שהכינה עמותת "אור ירוק" לרגל היציאה לחופש הגדול עולה שבעשור האחרון (2007-2016) כ-40% מהילדים שנהרגים בתאונות דרכים בחודשי הקיץ נהרגים כנוסעים ברכב, 36% הם הולכי רגל, 11% הם נהגים ברכב, 8% הם נהגים על אופנועים ו-3% מהם נהרגים כרוכבי אופניים. מבדיקת נתוני הנפגעים עולה כי 66% מהילדים ובני הנוער נפגעים כנוסעים ברכב, 14% כהולכי רגל, 11% כנהגי רכב פרטי, 5% כנהגי אופנועים ו-2% נפגעים כשרוכבים על אופניים.

 

מניתוח הנתונים עולה עוד שמתוך 177 ההרוגים בעשור האחרון, 63 ילדים ובני נוער נהרגו כהולכי רגל בחודשי הקיץ בעשור האחרון, המהווים 36% מההרוגים – אחד מכל שלושה.

 

בעמותה מזהירים את ההורים והילדים מאופניים חשמליים והוברבורד. ניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני מכון גרטנר מעלה כי 108 ילדים (0-14) נפגעו בתאונות כשרכבו על אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2016, למרות שעל פי החוק בכלל אסור להם לרכב על כלים אלה. מדובר בעלייה של כ-10% לעומת שנת 2015, שבה נפגעו 99 ילדים וביחס לשנת 2015, שבמהלכה נפגעו 54 ילדים כשרכבו על אופניים וקורקינטים חשמליים. מהנתונים עולה כי מרבית הנפגעים (219) היו בחודשים יולי-ספטמבר.

 

"החופש הגדול מביא עימו סכנות גדולות לילדים ולבני הנוער מאחר שהם לא נמצאים במסגרת שתגונן עליהם. ההיפגעות הגבוהה שלהם בתאונות דרכים איננה מקרית כיוון שברוב היום הם נמצאים מחוץ לבית, ברחובות ובמרכזי הבילוי, גם בשעות מאוחרות", מסביר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק".

 

 

קיטה מוסיף כי "את הנתונים הקשים הללו חייבים וניתן לצמצם. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב כבר עכשיו להגביר את המודעות בקרב הילדים ובני הנוער לסכנות שהכביש מציב בפניהם, בעיקר בנושאים כמו חצייה נכונה של הכביש, רכיבה על אופניים במקום בטוח עם קסדה וחגירת חגורת בטיחות. חייבים להגביר את המודעות לסכנות שברכיבה על האופניים החשמליים גם בקרב ההורים וזאת במקביל להגברת האכיפה. גם למדינה יש אחריות שהילדים שלנו יעברו את הקיץ בשלום ויחזרו בריאים ושלמים לתחילת שנת הלימודים".

 

תלמידי התיכון וחטיבות הביניים יצאו ממש היום לחופש הגדול ובעוד עשרה ימים יפשטו כמיליון וחצי תלמידי בתי הספר היסודיים את חולצת בית הספר. עמותת "אור ירוק" ותכנית של"ח (שדה, לאום, חברה) במשרד החינוך החלו במבצע חינוכי משותף לקראת החופש הגדול: כ-4,000 מדריכי של"ח צעירים בגילאי 13-17 מתפרסים בבתי הספר היסודיים כדי לעסוק בפעילות הדרכה חווייתית לכ-200 אלף תלמידים, העוסקת בתכנים של בטיחות וזהירות בדרכים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אופניים חשמליים. "להגביר את האכיפה"
מומלצים