שתף קטע נבחר
בחירות

לטוס בזול? הישראלים עפים על זה

בקיץ 2009 חנכה איזיג'ט את הקווים הראשונים שלה בישראל. שמונה שנים חלפו מאז – ובינתיים כבשו חברת הלואו-קוסט המצליחה והחברות הרבות שהגיעו לכאן בעקבותיה נתח עצום משוק הטיסות המסחריות בישראל. קווים לדמותה של מהפכת התעופה

ביולי 2009 הודיעה חברת איזיג'ט על כניסתה הרשמית לשמי ישראל. ארבעה חודשים מאוחר יותר, חנכה חברת הלואו-קוסט את הקו הראשון שלה - בין תל-אביב ללונדון. עבור ישראלים רבים, זה היה חלום שהתגשם: סוף סוף הפכנו לחלק מהעולם הגדול, סוף סוף יכולנו גם אנחנו - אם הזמנו מספיק זמן מראש, והסכמנו להסתפק ברבע מזוודה, חטיף מהדיוטי ונחיתה בשדה תעופה מרוחק ואולי קצת מוזנח - לטוס במחירי רצפה. "כמו באירופה".

 

קצת יותר מ-16 אלף איש הספיקו לנצל את צי המטוסים של איזיג'ט בחודשיה האחרונים של 2009 בדרכם מישראל ואליה. בשנה שלאחר מכן, עברו בנתב"ג יותר מ-100 אלף נוסעי איזיג'ט. במהלך 2016, לעומת זאת, הטיסה החברה כמעט 720 אלף ישראלים או מבקרים בישראל. מאז 2014, ניצבת החברה בקביעות במקום השלישי מבחינת היקף הפעילות בנמל התעופה בן גוריון, אחרי אל על וטורקיש איירליינס. וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על שלל חברות הלואו קוסט האחרות שצצו כאן בשנים האחרונות וזכו לנפח פעילות שממשיך לצמוח - בהן וויז אייר (יותר מ-400 אלף נוסעים במהלך 2016), פגסוס (עם מספר דומה של נוסעים), טרנסאוויה (יותר מ-250 אלף) ואחרות. גם ריינאייר, חלוצת הלואו-קוסט האירופית, הצטרפה השנה לחגיגה עם 15 קווים חדשים לישראל וממנה - ואלה שירתו יותר מ-20 אלף נוסעים בחודשים אפריל-מאי 2017.

 

החברות עשו עלייה, והישראלים הסתערו: במשאל שערכנו ב-ynet בפברואר האחרון, השיבו יותר מ-40 אחוזים מקרב אלפי המשתתפים שיהיו מוכנים לטוס גם יותר משבע שעות בלי שירות, אוכל ובידור - אם המשמעות היא כרטיס זול יותר. כשמיקדנו את הנושא ושאלנו לגבי טיסת לואו-קוסט לניו יורק - כמעט 60 אחוז הביעו נכונות להתמודד עם אתגרי החברות הזולות גם בטיסה ליעד מרוחק זה. מי שבאמת חושק בחוויה, יוכל להגשים אותה בקרוב: חברת WOW האיסלנדית הודיעה לא מזמן על פתיחת קו מוזל לניו יורק במחיר שמתחיל מ-149 דולר. המספרים והאותיות הקטנות שמאחורי תג המחיר המבטיח אמנם קצת פחות מזהירים, אבל זה כנראה לא מה שירתיע את חובבי הלואו-קוסט המקומיים.

 

חלוצות הלואו-קוסט האירופיות: איזיג'ט וריינאייר. שתיהן כבר אצלנו (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חלוצות הלואו-קוסט האירופיות: איזיג'ט וריינאייר. שתיהן כבר אצלנו(צילום: shutterstock)

המהפך הזה לא נולד היום - אבל בזמן האחרון נדמה שהוא הולך ומשתלט לנו על השמיים, ועל הקרקע. המספרים, כאמור, רק ממשיכים לטפס, עוד ועוד חברות פותחות קווים חדשים - ואפילו טרמינל 1 המיתולוגי התעורר לחיים חדשים כבית חם לטיסות זולות.

 

גם החברות המקומיות מתאימות את עצמן לשוק המתחדש. לצד הקמתם של מותגי לואו-קוסט כמו UP או ארקיע אקספרס, הדבר מקבל ביטוי גם במהלכים עסקיים משמעותיים יותר: רק החודש הודיעה חברת אל על על ההסכמות לרכישת חברת ישראייר על ידי חברת הבת סאן דור, עסקה שככל הנראה תושלם עד סוף שנה זו. ומשמעותו של גידול צי המטוסים שתפעיל אל על תחת המותג סאן דור, נוגעת בעיקר לעולם הלואו-קוסט - שוק שבו חברת הדגל הישראלית מקרטעת לעומת מתחרותיה מעבר לים.

 

 

הגרסה המגויירת: מטוס "UP", חברת הבת של אל על ()
הגרסה המגויירת: מטוס "UP", חברת הבת של אל על

וכך, תוך שמונה שנים בלבד שטפה מהפכת הלואו-קוסט את ישראל והפכה את התעשייה המסחרית על פיה: מלאונג'ים מפנקים על הקרקע וכוסות שמפנייה בשמיים, לסנדוויץ' מהבית וקונקשן מהגיהנום. אבל מה זה משנה? העיקר שאת הכסף שחסכנו נוכל לבזבז על שופינג.

 

בפרויקט שלפניכם נציג את מהפכת הלואו-קוסט על צדדיה השונים: מתי וכיצד השתלטו החברות הזולות על התעשייה? מיהן החברות הפעילות היום בארץ, ולאן תוכלו לטוס איתן? מה חשוב לבדוק לפני שעולים על טיסה זולה, בניגוד לטיסות רגילות? כמה יגבו מכם על כל אותם שירותי אקסטרה - משליחת מזוודה, דרך בחירת מושב ועד ארוחה קלה? טסים נמוך - פרויקט מיוחד. ממריאים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד