שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    גרים בבניין? כך תימנעו מעקיצות של חברת ניהול
    שמענו בעבר על מקרים בהם חברת הניהול "נעלמה" עם הכסף ששילמו לה כל דיירי הבניין, שהיא לא מבוטחת בביטוחים הנדרשים (כשכבר היה מאוחר מדי) והחובות אצל הספקים השונים הצטברו לסכום גדול. כדי שלא תיפלו בפח, הנה כמה טעויות שחשוב מאוד להימנע מהן בעת התקשרות עם חברת ניהול לבניין

    אם ועד הבית מעוניין להפריט את תפקידו ולהתקשר עם חברת ניהול, יש כמה טעויות שצריך להיזהר מהן. התקשרות למשך יותר משנה, חתימה ללא בדיקה של מצב החברה ותשלום גלובלי מראש תוך ויתור על מעקב אחר התנהלותה - כך תגנו על הרכוש המשותף ותימנעו מחובות אצל הספקים השונים.

     

    עוד כתבות בנושא:

    חברת ניהול או אחזקת מבנים?

    ניהול ואחזקת מבנים: זה משתלם?

    ריח של ביוב בבית: כנראה שאתם לא לבד בבניין

     

    הטעות: לא לבדוק מה מצב החברה לפני שחותמים איתה על חוזה  

    אחת הבעיות הקשות עם חברות ניהול היא שהן "נעלמות". בין הגורמים לכך הם החסך במשרד ממשלתי מפקח, אין חובה שזו תהיה חברה בע"מ ואין ערובה שהחברה לא תפשוט רגל. כדי להקטין את הסיכון להתקשרות עם חברה מפוקפקת, חשוב לערוך בדיקות מקדימות.

     

    "אם זו חברה בע"מ, יש לבדוק מה מצבה אצל רשם החברות", אומרים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "אם מדובר בעוסק מורשה, יש לערוך חיפוש אינטרנטי תוך התחקות אחר שמו של בעל החברה. אם יש תביעות רבות נגדו או חוות דעת גרועות, כמובן שלא מומלץ להתקשר עמו.

     

    "לפני החתימה על החוזה יש לבדוק שהוא לא כולל סעיפים מקפחים והשירותים שמעניקה החברה מפורטים ברמה גבוהה. כדאי מאוד לגשת לבדוק בניינים אחרים שאותה חברה מתחזקת, ולבדוק את מהירות התגובה במוקד השירות של החברה".

     

    מהאגודה לתרבות הדיור מוסיפים ש"בעת החתימה על הסכם ההתקשרות מומלץ לדרוש ערבות אישית של אחד ממנהליה, אשר תיעשה על גבי ההסכם עצמו",

     

    בעידן הבנייה הרוויה, הצורך בחברת ניהול הוא הכרחי  (צילום: Gettyimages)
    בעידן הבנייה הרוויה, הצורך בחברת ניהול הוא הכרחי (צילום: Gettyimages)

     

    הטעות: לחתום על חוזה למשך יותר משנה אחת

    "מומלץ להתקשר עם חברת ניהול לתקופה שלא עולה על שנה, להקפיד שבחוזה לא יהיה סעיף חידוש אוטומטי למשך שנה נוספת וכן שלא יהיה סעיף המחייב בדמי ניתוק עבור הפסקת ההתקשרות עמה", אומרים באגודה. "התקשרות למשך שנה אחת מהווה תמריץ מצד חברת הניהול להקפיד על ניהול תקין ותחזוקה נאותה".

     

    הטעות: לשלם תשלום גלובלי מראש לחברת הניהול

    זו טעות לשלם לחברת הניהול סכום גלובלי שיכלול את כל הוצאות הניהול והתחזוקה. זה עלול לגרום לכך שחברת הניהול תרצה להישאר עם רווח גבוה יותר, ותחסוך בבדיקות חשובות או בעלויות של בעלי מקצוע. ברגע שהתשלום הוא נפרד עבור כל הוצאה, ישנה שקיפות גדולה יותר וזה משפר הן את איכות התחזוקה והן את רמת השירות שמקבלים דיירי הבניין מחברת הניהול.

     

    כמו כן, כדאי להימנע מתשלום מראש למשך כל השנה, אלא לשלם אך ורק אחת לחודש. האגודה: "ברגע שמשלמים באמצעות הוראת קבע או צ'קים דחויים מראש, חברת הניהול יכולה להיעלם עם כל הכסף. אין שום סיבה לשלם מראש את הסכום.

     

    "כדי למנוע קשיי גבייה מכל בעלי הדירות, ועד הבית יכול לגבות את כל הסכום השנתי מראש ולשמור אצלו את הצ'קים הדחויים. מדי חודש, הוא יכול להעביר לחברת הניהול את הסכום המכסה את העלויות רק לאותו חודש בשם יתר הדיירים. מומלץ מאוד שעל הצ'קים יהיה כתוב 'למוטב בלבד', כדי למנוע מצב שניתן לגלגל אותם הלאה".

     

    הטעות: לא לרשום במפורש את המשימות והמועדים הנדרשים לתחזוקה  

    אחד הדברים החשובים ביותר בחוזה ההתקשרות בין דיירי בניין לחברת הניהול הוא המפרט הטכני. הוא שקובע את השעות ומספר ימי העבודה שנדרשים לתחזוקת הבניי, ומפרט את כל המשימות שנמצאות בתחום אחריותה של חברת הניהול.

     

    "חשוב לדעת שחברת הניהול תטפל אך ורק במה שנדרש ממנה על פי חוזה, ולא בשום דבר מעבר לכך", אומרים במוקד השירות. "כל תוספת לפעילותה תגרור תוספת במחיר. לכן, חשוב שהמפרט יהיה כמה שיותר מדויק, ושיכלול מראש תמחור של פעולות עתידיות נוספות שיכולות להידרש ממנה, כדי שלא יידרשו תוספות מחיר מופקעות לאחר שנחתם החוזה עמה".

     

    הטעות: כשיש חברת ניהול, ועד הבית יוצא מהתמונה

    העובדה שיש חברת ניהול לבניין לא מסירה אחריות מנציגות הבית המשותף (ועד הבית). זו טעות לחשוב שברגע שמונתה חברת ניהול, ועד הבית סיים את תפקידו.

     

    זאת, מפני שבמקרה של אי עמידה בתשלומים לספקים השונים (חברת חשמל, חברת המעליות וכו'), ייווצרו חובות לבניין. אם חברת הניהול "תיעלם", מי שיצטרך לשאת בסופו של דבר בחוב הוא דיירי הבניין. לשם כך יש להקפיד על מסירת דו"ח כספי של ההוצאות מדי שלושה חודשים או לכל היותר חצי שנה.

     

    הטעות: לא לבדוק שחברת הניהול מבוטחת בכל הביטוחים הנדרשים  

    אמנם אין חובה בחוק לבטח את הרכוש המשותף, אך ניסיון העבר מלמד כי אסונות קורים - שריפה, הצפה, נפילה או כל תרחיש בלתי צפוי אחר. במקרה של נזק בגוף או ברכוש, חשוב מאוד שיהיה ביטוח. אחרת, כל דיירי הבניין יהיו מחויבים לשאת בעלויות שלעתים מגיעות לכדי מיליוני שקלים.

     

    "זו טעות להזניח עניין קריטי זה", אומרים באגודה. "יש לבדוק שלחברת הביטוח יש ביטוח הכולל ביטוח צד ג', ביטוח מעבידים וביטוח מבנה. החלטה זו היא חלק מהניהול השוטף של הבניין, ונציגות הבית המשותף יכולה לקבל אותה לבד גם ללא אישור יתר הדיירים. בעשותה כן, חשוב שתבדוק שהביטוח לא יכלול החרגות שמונעות הגנה מדיירי הבניין".

     

    מחפשים חברת ניהול? לרשימה המלאה

     

    ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "גרים בבניין? כך תימנעו מעקיצות של חברת ניהול"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים