שתף קטע נבחר

יום התחבורה הציבורית: בעלי מוגבלויות מופקרים לגורלם

עיוורים ולקויי ראייה לא יכולים לסמוך על התקנות שמחייבות להנגיש עבורם תחנות אוטובוס. חלק מהלוחיות בכתב הברייל הושחתו, אחרות פשוט לא נכונות ומכוונות אותם לקווי נסיעה אחרים. משרד התחבורה: "בוחנים טכנולוגיות חדשות לשילוט התחנות לכבדי ראייה"

 

 

יום התחבורה הציבורית הבינלאומי צוין אתמול (ב') אך בישראל אין סיבות לחגיגה, הנפגעים העיקריים: בעלי מוגבלויות. תחקירני עמותת אור ירוק התלוו לאיציק בן דוד שמתמודד עם עיוורון למסופי אוטובוסים בגוש דן ונדהמו לגלות תחנות אוטובוס שאינן מונגשות לעיוורים וללקויי ראייה אף שהתקנות מחייבות זאת.

 

כך למשל במסוף דרך נמיר בתל אביב, מבין עשרות הקווים שעוברים שם רק בודדים מסומנים בכתב ברייל ומונגשים לעיוורים. במשרד התחבורה מדגישים שחלק מלוחיות כתבי הברייל נתלשו כמעשה ונדליזם אלא שגם חלק מאלו שמוצמדות לתחנה מסומנות בברייל בספרות אחרות מהקווים שאכן עוברים בתחנה ומטעים עיוורים.

 

בדרך גהה ובבני ברק נתקל איציק בן דוד ב"תחנות" אוטובוס ללא מבנה פיזי, חלק מהן מסומנות באמצעות עמוד בלבד שאליו לא מוצמדים לוחיות לכתב ברייל. ובמרבית התחנות שנבדקו אחוזים בודדים בלבד מן הקווים שעוברים בהן מסומנים בכתב ברייל.

  

איציק בן דוד: "אין שום דבר שנותן לי כיוון" (צילום: אלי סגל) (צילום: אלי סגל)
איציק בן דוד: "אין שום דבר שנותן לי כיוון"(צילום: אלי סגל)

"אחד הדברים הבסיסיים שאנשים צריכים להבין שאדם עם לקות ראייה, עם עיוורון, יוצא מהבית אל החוץ הוא צריך הרבה סימוכים, הרבה תמיכות בשביל שיתן לו את הבטחון לצאת החוצה", אמר בן דוד. "כשאני מגיע לתחנת אוטובוס ויש בה 20 קווים אבל יש פשוט זכוכית של חלון ראווה בתחנה אז אפשר לשים שם איזו שמלה לדוגמה או משהו בסגנון - אבל אין שם שום דבר שנותן לי כיוון, שנותן לי אינדיקציה איזה אוטובוסים עומדים שם, מבחינתי זה לא קיים, זה דבר הזוי. זה קשה לנו, אבל אנחנו רוצים לחיות, אנחנו רוצים לצאת מהבית, רוצים לראות את העולם".

 

ברבע מהתחנות אין מקום לכיסא גלגלים

בעמותה בדקו 266 תחנות אוטובוס ב-32 רשויות מקומיות. ב-59% מתחנות האוטובוס לא היו לוחיות עם כתב ברייל, ב-24% מהם לא היה מקום לכיסא גלגלים. מנכ"ל עמותת אור ירוק ארז קיטה אמר ל-ynet: "בישראל ישנם אנשים עם צרכים מיוחדים ובהם גם עיוורים רבים. הדרך שלהם להשתלב בחברה מחייבת אותם להשתמש בתחבורה הציבורית לא נגישה ולא מתחשבת בצרכים המיוחדים שלהם".

 

קיטה הוסיף: "במצב הנוכחי מונעים מהעיוורים לקבל שירותים כמו כל אזרח במדינה, והם נחשפים גם לסכנות מיותרות בכביש. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להנגיש את התחבורה הציבורית בעיקר לאוכלוסיות החלשות ולוודא שהתחנות והאוטובוסים יותאמו לאנשים עם צרכים מיוחדים כדי שירגישו שווים לאזרחי המדינה. מדובר בהוצאה כספית קטנה שיכולה להפוך את החיים של אוכלוסיית העיוורים לקלים ונוחים".

 

התאמת כתב הברייל להנגשת התחנות לבעלי לקויות ראייה איננה הבעיה היחידה שאיתה מתמודדים אנשים עם מוגבלויות בתחבורה הציבורית. בישראל אוטובוסים בינעירוניים אינם מונגשים לאנשים עם מוגבלויות, זאת בשונה ממרבית מדינות אירופה. דו"ח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת שפורסם כאן ביולי האחרון הציג את הפער בין ישראל למדינות ה-OECD שבאמדן שנערך במשרד התחבורה נקבו ביותר ממליארד ש"ח שנדרשים על מנת להנגיש אוטובוסים בינעירוניים לאנשים עם מוגבלויות.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "חברות התחבורה הציבורית הנגישו את תחנות האוטובוסים העירוניות לבעלי לקויי ראייה בהתאם להנחיית משרד התחבורה ובהתאם לחוק המחייב להנגיש את התחנות העירוניות. לצערנו רבים מהשלטים הכוללים כתב ברייל הושחתו ונעקרו ממקומם על ידי אלמונים. בעקבות ריבוי מקרי הוונדליזם קבע משרד התחבורה שילוט חדש ואחיד הכולל כתב ברייל בתחנות האוטובוסים העירוניות. מפעילי התחבורה הציבורית הונחו לסיים את התקנת השילוט החדש העמיד יותר נגד ונדליזם עד תחילת שנת 2018. מעבר לכך משרד התחבורה בוחן טכנולוגיות חדשות לשילוט התחנות לכבדי ראייה".


פורסם לראשונה 18/09/2017 22:48

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי סגל
איציק בן דוד
צילום: אלי סגל
מומלצים